МУЋКЕ НА ТРЖИШТУ ПОЛОВЊАКА Сваком другом штеловали километре?
Европски парламент индиректно је признао да бројни аутомобили на тржишту половних имају скинуту километражу.
ЕП је изгласао извештај о манипулацијама с бројачима километара па се предлажу закони којима би такве преваре биле третиране као кривично дело.
Како преноси медији у ЕУ, по истраживању АДАЦ-а, немачког ауто-мото клуба, готово сваки трећи коришћени аутомобил који се тренутно продаје у Немачкој има скинуту километражу. Али, у случајевима половних аутомобила који су намењени за извоз та се бројка пење до готово 50 одсто.
Проблем је, наравно, у томе што такава возила са штелованом километражеом вероватно стижу и у Србију. Колико? Е то се са сигурнишћу не зна.
Како је за „Дневник” изјавио директор Сектора Агенције за безбедност саобраћаја за возила Милан Петровић, годишње се у Србију увезе око 150.000 половиних аутомобила, и то махом из Италије и Немачке.
– Контролише се техничка исправност увезеног половног аутомобила, а за релевантну се сматра километража која је уписана на сату – истиче Петровић. – Приликом контроле половног аутомобила, километража се утврђује с одометра, односно километар-сата, и ми немамо могућности да знамо да ли је она у земљи порекла штелована или није. За нас је битно оно што у тренутку техничког прегледа увезеног возила пише на километар-сату.
Кад возило дође у Србију, појашњава наш саговорник, не постоји могућност да се провери да ли су подаци с километар-сата исправни, односно да ли је пре продаје скинута prеthodna километража и намештена нова.
Подаци Српске асоцијације увозника возила и делова показују да је само за прва три месеца ове године увезено 19.027 половних возила, чија је структура поражавајућа.
Тако је возила с „евро 3” мотором старих између 13 и 19 година увезно 10.701, с „евро 4” мотором 5.055, а с „евро 5” мотором 2.841. Указали су и на податак да је за прва три месеца у Србији продато само 3.364 нових аутомобила, што представља однос 1 : 6 у корист половњака.
– То се може утврдити у иностранству, а када возило стигне у Србију, не постоји начин да се утврдити исправност километраже. Километража која је исказана на одометру се уписује у уверење о контролисању возила које ми издајемо и она се сматра тачном. То уверење, иначе, добију само она возила која задовољавају потребне техничке карактеристике – закључио је Петровић.
Љ. Малешевић