Od septembra 11 novih obrazovnih profila po dualnom modelu
BEOGRAD: Od naredne školske godine biće uvedeno 11 novih obrazovnih profila po dualnom modelu obrazovanja u srednjim stručnim školama u Srbiji.
Pomoćnica ministra prosvete Gabrijela Grujić kaže da su novi obrazovni profili uvedeni u skladu s potrebama tržišta rada i da se odnose na oblasti hotelijerstva i turizma, građevine, informacionim tehnologijsma, mašinstva i elektrotehnike.
Možemo da se pohvalimo da smo prošle godine u okviru standarda kvalifikacija umrežavali veštine, a ovog puta umrežavamo područja rada. Tako, recimo, tehničar mehatronike ima umreženo elektrotehniku, mašinstvo i informacione tehnologije, pojasnila je Grujić.
Novi obrazovni profili po dualnom modelu su: elektrotehničar informacionih tehnologija, operater osnovnih građevinskih radova, tehničar mehatronike, turističko - hotelijerski tehničar, tehničar za kompjutersko upravljanje (CNC) mašina, mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje, operater u prehrambenoj industriji, kuvar, konobar, mesar, cvećar-vrtlar.
Od naredne školske godine po dualnom modelu obrazovanja radiće 84 škole u 59 gradova u Srbiji što je, prema rečima pomoćnice ministra prosveta, za deset odsto vise nego prošle godine. Povećan je i broj kompanija u kojima će učenici učiti kroz rad.
Ove godine prijavilo se čak 800 kompanija i ispunjavaju neophodne uslove. Očekujem da će već u prvom krugu biti popunjena sva mesta u školama koje rade po dualnom modelu, naglasila je Grujić.
Ona dodaje da su učenici shvatili koliko je važno da se teorijska znanja stiču u školi, a da se veštine upravljanja znanjima stiču u kompanijama u realnom random okruženju.
O kvalitetu dualnog obrazovanja, kako kaže, govore podaci koji će biti objavljeni polovinom ove godine a koje je radila ETF organizacija - Evropska fondacija za obuke.
Podaci govore da je 85 odsto učenika reklo da se nisu pokajali što su upisali dualno obrazovanje. Opredelili su se na vreme i jako su zadovoljni. Oko 90 odsto poslodavaca koji su u sistemu dualnog obrazovanja je izjavilo da želi da nastavi tu saradnju, a 60 odsto poslodavaca je spremno da mlade ljude odmah posle formalnog školovanja zaposli, kaže Grujić.
Podseća da učenici koji uče po dualnom modelu obrazovanja teorijska znanja stiču u školi, a praktična u kompanijama, ali da nisu zaposleni u tim kompanijama već su na učenju kroz rad.
Šef Odeljenja za istraživanje obrazovnih sistema Švajcarskog ekonomskog instituta i član Komisije za implementaciju dualnog obrazovanja Vlade Srbije Ursula Renold kaže da treba vremena za uspešno povezivanje obrazovnog sistema i komapnija.
Ubeđena je, kako kaže, da će taj proces u Srbiji napredovati, da mu treba malo vremena, kao i u svakoj drugoj zemlji.
Kako kaže, u Švajcarskoj kada se uvodi novo zanimanje potrebne su tri godine priprema da bi se to implementiralo u škole.
Važno je kompanijama u kojima se učenici obučavaju da pokažemo kakvu korist oni ostvaruju. Ako ostvare neki profit to će ih održati u želji da nastave obuku učenika. Moramo se potruditi da sve zainteresovane strane budu zadovoljne, zaključila je ona.