Од септембра 11 нових образовних профила по дуалном моделу
БЕОГРАД: Од наредне школске године биће уведено 11 нових образовних профила по дуалном моделу образовања у средњим стручним школама у Србији.
Помоћница министра просвете Габријела Грујић каже да су нови образовни профили уведени у складу с потребама тржишта рада и да се односе на области хотелијерства и туризма, грађевине, информационим технологијсма, машинства и електротехнике.
Можемо да се похвалимо да смо прошле године у оквиру стандарда квалификација умрежавали вештине, а овог пута умрежавамо подручја рада. Тако, рецимо, техничар мехатронике има умрежено електротехнику, машинство и информационе технологије, појаснила је Грујић.
Нови образовни профили по дуалном моделу су: електротехничар информационих технологија, оператер основних грађевинских радова, техничар мехатронике, туристичко - хотелијерски техничар, техничар за компјутерско управљање (ЦНЦ) машина, машински техничар за компјутерско конструисање, оператер у прехрамбеној индустрији, кувар, конобар, месар, цвећар-вртлар.
Од наредне школске године по дуалном моделу образовања радиће 84 школе у 59 градова у Србији што је, према речима помоћнице министра просвета, за десет одсто висе него прошле године. Повећан је и број компанија у којима ће ученици учити кроз рад.
Ове године пријавило се чак 800 компанија и испуњавају неопходне услове. Очекујем да ће већ у првом кругу бити попуњена сва места у школама које раде по дуалном моделу, нагласила је Грујић.
Она додаје да су ученици схватили колико је важно да се теоријска знања стичу у школи, а да се вештине управљања знањима стичу у компанијама у реалном рандом окружењу.
О квалитету дуалног образовања, како каже, говоре подаци који ће бити објављени половином ове године а које је радила ЕТФ организација - Европска фондација за обуке.
Подаци говоре да је 85 одсто ученика рекло да се нису покајали што су уписали дуално образовање. Определили су се на време и јако су задовољни. Око 90 одсто послодаваца који су у систему дуалног образовања је изјавило да жели да настави ту сарадњу, а 60 одсто послодаваца је спремно да младе људе одмах после формалног школовања запосли, каже Грујић.
Подсећа да ученици који уче по дуалном моделу образовања теоријска знања стичу у школи, а практична у компанијама, али да нису запослени у тим компанијама већ су на учењу кроз рад.
Шеф Одељења за истраживање образовних система Швајцарског економског института и члан Комисије за имплементацију дуалног образовања Владе Србије Урсула Ренолд каже да треба времена за успешно повезивање образовног система и комапнија.
Убеђена је, како каже, да ће тај процес у Србији напредовати, да му треба мало времена, као и у свакој другој земљи.
Како каже, у Швајцарској када се уводи ново занимање потребне су три године припрема да би се то имплементирало у школе.
Важно је компанијама у којима се ученици обучавају да покажемо какву корист они остварују. Ако остваре неки профит то ће их одржати у жељи да наставе обуку ученика. Морамо се потрудити да све заинтересоване стране буду задовољне, закључила је она.