OkoTVoko: Kud plovi ovaj brod
Regulatorno telo za elektronske medije podnelo je 16. jula Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv Preduzeća za informisanje i marketing „Pink international company“ d.o.o. zbog kršenja Zakona o oglašavanju neprimerenim reklamiranjem proizvoda i reklamnim blokovima koji su bili duži nego što je to ovim zakonom propisano.
Na više od stotinu strana detaljno su opisani svi prekršaji, a ima ih skoro četiri stotine, i to samo u maju 2019. No, to smo već znali jer je REM najavljivao da skoro sve televizije s nacionalnom frekvencijom krše Zakon o oglašavanju, jer im je lakše da se izbore s REM-ovim beskrajnim izricanjem opomena i kaznama koje su „teške“ koliko i par sekundi tog istog oglasnog prekršaja. Zašto je kao pokazna prekršajna vežba odabrana baš TV Pink, kad su na spisku i ostale „nacionalne“ televizije, još uvek nije poznato, kao ni da li će REM-ov brod nastaviti da plovi u ovom pravcu i pred sudiju za prekršaje prizvati i ostatak medijske ekipe.
Među prilozima za ovu prekršajnu biografiju našao se i kompletan izveštaj monitoringa svih komercijalnih televizija i Radio televizije Srbije za maj 2019. Prema ovim podacima, TV Pink, O2, Hepi TV, Prva TV, RTS1 i RTS2 u ovom mesecu prekršili su 14 članova Zakona o oglašavanju ukupno 1.685 puta. Najviše prekršaja napravila je TV Pink – 507 ili skoro trećinu. Sledi Hepi TV sa 458 prekršaja, Prva TV sa 388, O2 sa 298 prekršaja, dok je Javni servis Srbije prekršaje Zakona o oglašavanju držao na nivou statističke greške: RTS1 prekršio ga je 11 puta, a RTS2 23 puta u maju.
Najviše se kršio član 35. stav 1. Zakona – 807 puta, koji se inače odnosi samo na komercijalne televizije, pošto za Javni servis važe druga, stroža pravila. U pitanju je član kojim se određuje da u okviru punog sata emitovanog programa TV oglašavanje i TV prodaja ne smeju da zauzimaju više od 20% vremena. To, drugim rečima, znači da ste, ako ste gledali neku Pinkovu emisiju ili seriju na Hepiju i O2 i Prvoj, za vreme reklamnih blokova mogli opušteno da skoknete po burek, sa sve čekanjem da vruć izađe iz rerne, obiđete baba-tetku tri bloka dalje i vratite se da izvadite veš iz mašine – dugi program. Mnogi se žale da posle reklama potpuno zaborave šta se desilo s onom slatkom Turkinjom, a neki su, bogami, zaboravili da išta gledaju, pa su nastavili da – gledaju svoja posla.
Naravno da za one sklone TV zaboravu i mrzitelje šljiva poreklom sa drugog kontinenta, postoji idealno rešenje, oličeno u odloženom emitovanju. No, da biste ostvarili san i premotali reklamne blokčine, potrebno je da budete član biblioteke – tačnije, pretplatnik nekog od kablovskih i IPTV sistema.
Za one koji domaće televizije gledaju preko zemaljskih antena i set-top boksova rešenje je lagana šetnja između trominutnih emitovanja programa, praćena jogom, meditacijom i kuvanjem pekmeza od kajsija.
A ako su vam reklame omiljena zabava, pauzu između njih možete iskoristiti kupovinom najreklamiranijih proizvoda.
Šta ćete posle raditi s prirodnim sredstvom za potenciju, kremom za vene i dušekom od pene koja pamti kao kineski kalkulator – pojma nemam.
Ivana Radoičić