„Labud” i „jaje” iz čarobnog sveta danskog minimalizma
Saloni i prodavnice nameštaja po našim gradovima, televizijski studiji i mnogi stanovi prepuni su poslednjih godina stolica i fotelja vrhunskog dizajna, ali, nažalost, u većini slučajeva radi se o pukim kopijama ili imitacijama vrhunskih komada skandinavskog dizjana ili, kako ga neki zovu, danskog minimalizma.
Ono što se čini da je najbolje uglavnom je samo nalik na delo jednog od najvećih dizejnera 20. veka Danca Arna Jakobsena i čuvenih stolica „jaje”, „labud”...
Više od polovine 20. veka ideje Arnea Jakobsena oblikovale su danski dizajn i ono što mi danas popularno nazivamo skandinavski, a radeći iz Skandinavije, uticao je i na dizajnere širom sveta.
Danas je Arne Jakobsen (1902–1971) zapamćen po dizajnu nameštaja. Međutim, verovao je da je pre svega arhitekta, a po navodima savremenika, Jakobsen nikada nije koristio reč „dizajner” jer mu se očigledno nije sviđala.
Stvarao je sve – od arhitekture do escajga – jer temelj njegovog rada bilo je interesovanje za Gesamtkunst, to jest totalnu umetnost, koju su obeležili velikani s kraja 19. i početka 20 veka, poput ekipe oko bečkog „Viner verkšteta” i genijalnih umetnika kakvi su bili Gustav Klimt, Jozef Hofman, Koloman Mozer...
Glavni izvor inspiracije proizišao je iz dizajna Čarlsa i Reja Imsa od savijane šperploče. Oslanjanje na ideje Gesamtkunsta rezultiralo je time da je većina njegovih dizajna, koji su kasnije i sami postali poznati, stvorena za arhitektonske projekte. To važi i za najpoznatija i najprepoznatljivija dela kao što su dva dizajna stolica, „jaje” i „labud”. Te dve ikone dizajna 20. veka stvorena su 1956. godine kao delić kreacije za hotel „SAS Roial” u Kopenhagenu.
Cene originalnih Jakobsenovih stolica kreću se od stotinak hiljada evra pa do 10.000 koliko treba platiti za „Egg” stolicu ili „Swan” sofu, a sve to mora biti proizvedeno u fabrici „Frica Hansena”.
Lampe kreirane za kompaniju „Luj Pulsen” prodaju se za oko 1.000 evra, zidni satovi kompanije „Rozendahl” su tristotinak evra. Kopija i imitacija ima, naravno, za mnogo manje novca, pa ko voli, nek izvoli.
Većina njegovih dizajna nameštaja rezultat je saradnje s proizvođačem nameštaja Fricom Hansenom, dok su njegove lampe i svetla razvijeni s Lujem Pulsenom. To su i originali. Kada na stolici „jaje” vidite i etiketu „Fric Hansen”, onda znajte da je original, a ostalo...
Saradnja Arnea Jakobsena i Frica Hansena datira iz 1934. godine. Ali tek 1952. Jakobsen je napravio proboj kreiravši „Jacobsen Ant Chair”. Stolica „Jacobsen Series 7” brzo je usledila tokom 1955.
Jakobsen je radio i za „Stelton”, kompaniju koju je osnovao Peter Holmbl. Tu su nastali sada klasici dizajna kako što su koktel-set i pribor za jelo od nerđajućeg čelika „Cilinda Line”. Značajan je i dizajn enterijera, linija slavina i dodataka za kupatilo i kuhinju, nastala nakon što je 1961. godine pobedio na konkursu Nacionalne banke Danske za svoj dizajn. Taj klasični dizajn i danas proizvodi danska kompanija „Vola”.
Dela Arnea Jakobsena nalaze se u brojnim međunarodnim kolekcijama, uključujući Muzej moderne umetnosti u Njujorku, Muzej dizajna u Londonu i, naravno, u domovima onih koji imaju novca da kupe originale.
Dejan Urošević