„Лабуд” и „јаје” из чаробног света данског минимализма
Салони и продавнице намештаја по нашим градовима, телевизијски студији и многи станови препуни су последњих година столица и фотеља врхунског дизајна, али, нажалост, у већини случајева ради се о пуким копијама или имитацијама врхунских комада скандинавског дизјана или, како га неки зову, данског минимализма.
Оно што се чини да је најбоље углавном је само налик на дело једног од највећих дизејнера 20. века Данца Арна Јакобсена и чувених столица „јаје”, „лабуд”...
Више од половине 20. века идеје Арнеа Јакобсена обликовале су дански дизајн и оно што ми данас популарно називамо скандинавски, а радећи из Скандинавије, утицао је и на дизајнере широм света.
Данас је Арне Јакобсен (1902–1971) запамћен по дизајну намештаја. Међутим, веровао је да је пре свега архитекта, а по наводима савременика, Јакобсен никада није користио реч „дизајнер” јер му се очигледно није свиђала.
Стварао је све – од архитектуре до есцајга – јер темељ његовог рада било је интересовање за Гесамткунст, то јест тоталну уметност, коју су обележили великани с краја 19. и почетка 20 века, попут екипе око бечког „Винер веркштета” и генијалних уметника какви су били Густав Климт, Јозеф Хофман, Коломан Мозер...
Главни извор инспирације произишао је из дизајна Чарлса и Реја Имса од савијане шперплоче. Ослањање на идеје Гесамткунста резултирало је тиме да је већина његових дизајна, који су касније и сами постали познати, створена за архитектонске пројекте. То важи и за најпознатија и најпрепознатљивија дела као што су два дизајна столица, „јаје” и „лабуд”. Те две иконе дизајна 20. века створена су 1956. године као делић креације за хотел „САС Роиал” у Копенхагену.
Цене оригиналних Јакобсенових столица крећу се од стотинак хиљада евра па до 10.000 колико треба платити за „Egg” столицу или „Swan” софу, а све то мора бити произведено у фабрици „Фрица Хансена”.
Лампе креиране за компанију „Луј Пулсен” продају се за око 1.000 евра, зидни сатови компаније „Розендахл” су тристотинак евра. Копија и имитација има, наравно, за много мање новца, па ко воли, нек изволи.
Већина његових дизајна намештаја резултат је сарадње с произвођачем намештаја Фрицом Хансеном, док су његове лампе и светла развијени с Лујем Пулсеном. То су и оригинали. Када на столици „јаје” видите и етикету „Фриц Хансен”, онда знајте да је оригинал, а остало...
Сарадња Арнеа Јакобсена и Фрица Хансена датира из 1934. године. Али тек 1952. Јакобсен је направио пробој креиравши „Јацобсен Ант Chair”. Столица „Јацобсен Сериес 7” брзо је уследила током 1955.
Јакобсен је радио и за „Стелтон”, компанију коју је основао Петер Холмбл. Ту су настали сада класици дизајна како што су коктел-сет и прибор за јело од нерђајућег челика „Цилинда Лине”. Значајан је и дизајн ентеријера, линија славина и додатака за купатило и кухињу, настала након што је 1961. године победио на конкурсу Националне банке Данске за свој дизајн. Тај класични дизајн и данас производи данска компанија „Вола”.
Дела Арнеа Јакобсена налазе се у бројним међународним колекцијама, укључујући Музеј модерне уметности у Њујорку, Музеј дизајна у Лондону и, наравно, у домовима оних који имају новца да купе оригинале.
Дејан Урошевић