Srpski akvarel 1910–1980.
Izložba “Srpski akvarel 1910-1980” iz kolekcije Milutina Popovića (Galerija MZ “Veljko Vlahović”) je treća privatna zbirka slika koja je predstavljena zrenjaninskoj publici.
Ideja je da se ovim reprezentativnim zbirkama kulturnoj javnosti Zrenjanina ukaže na nemerljiv značaj privatnog kolekcionarstva u slaganju mozaika srpske likovne umetnosti. Kolekcionari, svojom plemenitom misijom, ostvaruju ono što, poslednjih decenija, materjalno onemoćali muzeji i galerije ne mogu, pronalaze i sakupljaju umetnička dela da bi ona bila sačuvana za budućnost. Izložba početkom jula odlazi u Kikindu, gde će do kjra jula biti izložena u Narodnom muzeju.
Milutin Popović je jedan od tih neumornih, ostrašćenih tragača koji često postaju akteri „nemogućih poduhvata“ da bi došli do dragocenih dela. Pri tom, Popović se izdvaja od drugih značajnih kolekcionara opredelenjem za tehniku akvarela. Više od pedeset godina prikupljao je radove na papiru slikane „vodenom tehnikom“ i do danas ih je sabrao u zbirku od oko 220 eksponata. Formirao je ekskluzivnu kolekciju, jer to je jedina privatna zbirka akvarela u Srbiji koja po broju, kvalitetu ali i retkosti sačuvanih radova nekih umetnika, kao i prisustvom dela brojnih značajnih slikarskih imena, može da se poredi sa zbirkom akvarela Narodnog muzeja u Beogradu.
Šta je Popovića opredelilo akvarelu? On je po vokaciji muzičar, izražava svoje stvaralačko biće violom i violinom. Suptilnost materije akvarela sa neuhvatljivim prelivima potpuno je u skladu sa bićem muzičara. Tako u njemu harmonizovano trepere osećaji za muziku i akvarel.
U oblikovanje zbirke ušao je sa jasnom idejom i svešću šta ona treba da predstavi: tokove srpskog akvarela od početka, pa do osamdesetih godina 20. veka,dakle do perioda kada se, u duhu vremena, javljaju novi likovni mediji gde je akvarel uglavnom povod za slobodne umetničke transpozicije i inerpretacije.
Popovićeva kolekcija počinje da prati srpsko slikarstvo u akvarelu od prvih decenija 20. veka, dakle od vremena kada umetnici kod nas počinju ozbiljnije i studioznije da se bave ovom likovnom disciplinom. Razvoj slikarstva i akvarela u Srbiji, prvih decenija 20 veka bio je uslovljen uticajem Minhenske škole. Naime Rista i Beta Vukanović, kao i čitav niz naših slikara,od kojih dosta ima i u ovoj Kolekciji, školovao se u Minhenu. Oni su iz Minhenske slikarske škole preuzeli nove vizuelne impulse, unoseći u svoja dela drugačije, “svežije” viđenje likovnosti. Taj dah stigao je u vidu plenerizma, impresionizma, simbolizma. U Zbirci je tridesetak radova slikanih u ovom duhu, odnosno stilovima autora poput Mihajla Milovanovića, Mare Lukić Jelesić, Đorđa Čutuković, Natalije Cvetković, Bete Vukanović, Petra Markovića, Nikole Markovića, Viktora Živkovića, Bogosava Vojnović-Pelikan, Anđelije Lazarević, Borislava Bogdanovića...
U tom periodu likovne umetnosti u Srbiji akvarel je doživeo svoje blistave trenutke jer je ova tehnika na idealan, potpun način uobličavala likovne ideje tog vremena. Sama materija akvarela i njena svojstva bile su izvorište izazova umetnika da krenu u tragalačku avanturu traženja novih izražajnih mogućnosti koje su zahtevali plenerizam i impresionizam. Nikada kasnije u likovnoj istoriji naše zemlje nisu toliko bili u saglasju dominirajući slikarski stil vremena i tehnika izvedbe u akvarelu.
Većina pomenutih slikara učestvovali su u ratovima (balkanskim i Prvom svetskom ratu); neki od njih su bili ratni slikari pri Vrhovnoj komandi, a žene su uglavnom bile bolničarke.Pored oružja, svi su sa sobom nosili blok i paletu. O tim tragičnim danima svedoče nam, na ovoj izložbi, radovi Miloša Golubovića, Vase Pomorišca i Miodraga Petrovića. Radovi u akvarelu iz prve dve decenije 20. veka su retki, nisu sačuvani i do njih se teško dolazi, pa time ova kolekcija dobija na značaju.
Akvarel je u Srbiji bio povezan sa kreativnim prodorima i preoblikovanjima estetičkih svatanja u drugim likovnim disciplinama (prvenstveno sliku u ulju). Ali on je najviše zavisio od afiniteta umetnika prema ovoj tehnici i njegovoj potrebi da svoja likovna ishodišta izrazi iskrenošću intimnog zapisa, lepotom spontanog, suptilnošću materije, osobenim esteticizmom vodene tehnike.
Tako recimo, tokom treće decenije, ispoljava se interesovanje umetnka za formu i konstrukciju, pa te likovne osobine mogu da se prepoznaju u akvarelima Ivana Radovića, Milice Čađević, Milice Milivojević.
Najviše je radova slikano u lirskom, intimističkom miljeu ili su obojeni blagošću poetskog realizma. Naravno, u stilskim varijacijama proisteklim iz duha vremena u kom su nastajali: Stojan Aralica, Jefta Perić, Kosta Hakman, Ivan Tabaković, Predrag Peđa Milosavljević, Ljubica Cuca Sokić,Nedeljko Gvozdenović, Danica Antić, Milivoje Nikolajević, Moma Marković, Božidar Prodanović, Grujica Lazarević…
U četvrtoj i petoj deceniji, pa nadalje i ekspresionistički izraz proširio se prostorima srpskog akvarela u različitim autorskim izrazima: Sreten Stojanović, Nikola Bešević, Svetislav Strela, Jovan Bjelić, Bogdan Šuput, Dušan Vlajić, Igor Vasiljev, Zora Petrović, Miloš Bajić, Milo Milunović, Slava Bogojević, Mladen Josić, Miodrag B.Protić, Zoran Pavlović, Momčilo Antonović, Miodrag Nagorni, Milan Konjović...
Na izložbi u galeriji MZ „Veljko Vlahović” izloženo je 83 akvarela, a autorica izložbe je potpisnica ovih redova
Jasmina Tutorov