Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

“Skenirana” oštećenja na 350 slika Save Šumanovića

16.08.2018. 10:20 10:25
Piše:
Foto: Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture

Na poziv Galerije „Sava Šumanović” ekipa slikara-konzervatora Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture okončala je ovih dana sistematski pregled svih ulja na platnu velikog umetnika, njih 350, koliko se nalazi pod okriljem šidske zbirke.

Prethodno slično „skeniranje” obavljeno je 2007. godine, kada su urađene i sanacije onih slika kojima je hitno bila potrebna pomoć. Sada se takođe u pojedinim slučajevima pribeglo urgentnim intervencijama (u fokusu su bila ulja iz stalne postavke i deo predviđen za izlaganje u galerijama u Lazarevcu i Vranju), kojima je cilj bio da se zaustavi dalja degradacija materijala do njegovog potpunog konzervatorsko-restauratorskog tretmana.

– Napravljena je kategorizacija problema i u odnosu na to su definisani i predlozi mera koje valja preduzeti. Ilustracije radi, određeni broj slika bi trebalo da prođe i rekonzervaciju. Sedamdesetih godina prošlog veka one su, naime, konzervirane zasterlim metodama. Bez obzira na vrstu oštećenja, tada su listom sva platna tretirana na isti način, odnosno prosto su bile uronjene u vosko-smolastu masu, a da prethodno nije urađenja bilo kakva stabilizacija nosača. Time, međutim, praktično ništa nije rešeno, već su problemi samo “fiksirani” – pojašnjava za „Dnevnik” slikar-konzervator Olivera Brdarić.

Šumanovićeva se ulja grubo mogu podeliti na dve osnovne kategorije: na one sa tanjim bojenim slojevima, gde se sprovode standardni, uobičajeni konzervatorski tretmani koje je moguće obavljati i na licu mesta, te slike sa izrazito pastuoznim, debelim slojevima boje, koje su karakteristično popucale usled brojnih negativnih faktora i zahtevaju složene radioničke konzervatorske tretmane, uz korišćenje specijalizovane opreme. Tek, u poslednjih petnaest godina, od 2003. do avgusta 2018, konzervirane su i restaurirane pod okriljem Zavoda ukupno 122 slike iz fonda Galerije (računajući i tri gde je bilo nekoliko revizija zbog težih problema).

Nije, inače, zgoreg navesti da su slike na platnu veoma zahtevne u pogledu čuvanja i manipulisanja. O tome svedoči i činjenica da je u Šumanovićevom slučaju najveći procenat oštećenja na platnima, uočenih prilikom vizuelne inspekcije, mehaničke prirode i posledica su, procenjuju stručnjaci Zavoda, neadekvatnog depoa u njegovoj rodnoj kući gde se odlažu i čuvaju dela. Takve fragilne, osetljive, ispucale slike onda vrlo lako reaguju na mikroklimatske oscilacije, u pogledu vlage i temperature, i problemi se onda multiplikuju. U tim slučajevima i minimalan podražaj mehaničke prirode - poput vađenja slike iz depoa za razne izložbe, pakovanje, vraćanje... bio je dovoljan da dođe do pucanja bojenog sloja.  

– Kod takvih opštećenja, pucanje se, međutim, ne zadržava samo na bojenom sloju, nego dolazi do promena i na nosećem platnu. I zato je važno te slike u konzervatorskom smislu ne tretirati parcijalno, već strukturalno, što znači i slikani sloj i platno i podlogu. To su dugotrajni procesi koji iziskuju veliko strpljenje, jer se nekada i više puta moraju ponavljati – navodi Olivera Brdarić.

Ono što takođe predstoji kao važan zadatak je analiza Šumanovićevih slika u Laboratoriji za ispitivanje materijala u kulturnom nasleđu, koja deluje pri Tehnološkom fakultetu u Novom Sadu. Jer, nikada do sada nije rađena iole ozbiljnija karakterizacija materijala koji je Sava Šumanović koristio pri slikanju. Istina, o pojedinim detaljima se zna nešto više, ali je to posledica ne naučne analize, već činjenice da je veliki umetnik vodio beleške o tome šta i kako radi i kakve su pojave prisutne kao posledica njegovog delanja.


Nacionalno blago

„Država mora da prepozna koliko je za nacionalnu kulturu važna zbirka Galerije ’Sava Šumanović’. Njegovih slika nema previše i moramo da ih brižno čuvamo. S obzirom da je u pitanju ustanova od nacionalnog značaja, smatramo nužnim formiranje stručnog tima iz redova renomiranih stručnjaka iz različitih oblasti društvenih - zaštitari, istoričari umetnosti i menayeri u kulturi – i prirodnih nauka, odnosno fizičari, hemičari, tehnolozi i biolozi, koji bi svojevrsnom sinergijom, znanjem i iskustvom pružili kvalitetna dugoročna rešenja. Jedino tako bi ovaj vredan fond slika imao tretman koji zavređuje, u skladu sa savremenim kriterijumima za korišćenje u upravljanje pokretnim kulturnim nasleđem”, ističe Olivera Brdarić.


– Ilustracije radi, na temelju Šumanovićevih zapisa znamo da je, kod slikanja neba koristio cinkov oksid i mineralna ulja koja ubrzavaju sušenje boje. Međutim, u doziranjima pri tome nije bio dosledan, već je često eksperimentisao. Stoga u konzervatorskoj dokumentaciji Zavoda postoji prava kolekcija pukotina uočenim upravo u tim zonama – pojašnjava Olivera Brdarić. – U svakom slučaju, potrebno je uraditi ozbiljna i opsežna ispitivanja u Laboratoriji na novosadskom Tehnološkom fakultetu, jer tek kada budemo imali te rezultate, definitivno ćemo znati gde su sve problemi i tada ćemo moći da odaberemo i zaista najbolji način za njihovo rešavanje.

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar