broken clouds
18°C
20.09.2024.
Нови Сад
eur
117.058
usd
105.2585
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

“Скенирана” оштећења на 350 слика Саве Шумановића

16.08.2018. 10:20 10:25
Пише:
Извор: Покрајински завод за заштиту споменика културе

На позив Галерије „Сава Шумановић” екипа сликара-конзерватора Покрајинског завода за заштиту споменика културе окончала је ових дана систематски преглед свих уља на платну великог уметника, њих 350, колико се налази под окриљем шидске збирке.

Prеthodno слично „скенирање” обављено је 2007. године, када су урађене и санације оних слика којима је хитно била потребна помоћ. Сада се такође у појединим случајевима прибегло ургентним интервенцијама (у фокусу су била уља из сталне поставке и део предвиђен за излагање у галеријама у Лазаревцу и Врању), којима је циљ био да се заустави даља деградација материјала до његовог потпуног конзерваторско-рестаураторског третмана.

– Направљена је категоризација проблема и у односу на то су дефинисани и предлози мера које ваља предузети. Илустрације ради, одређени број слика би требало да прође и реконзервацију. Седамдесетих година прошлог века оне су, наиме, конзервиране застерлим методама. Без обзира на врсту оштећења, тада су листом сва платна третирана на исти начин, односно просто су биле уроњене у воско-смоласту масу, а да prеthodno није урађења било каква стабилизација носача. Тиме, међутим, практично ништа није решено, већ су проблеми само “фиксирани” – појашњава за „Дневник” сликар-конзерватор Оливера Брдарић.

Шумановићева се уља грубо могу поделити на две основне категорије: на оне са тањим бојеним слојевима, где се спроводе стандардни, уобичајени конзерваторски третмани које је могуће обављати и на лицу места, те слике са изразито пастуозним, дебелим слојевима боје, које су карактеристично попуцале услед бројних негативних фактора и захтевају сложене радионичке конзерваторске третмане, уз коришћење специјализоване опреме. Тек, у последњих петнаест година, од 2003. до августа 2018, конзервиране су и рестауриране под окриљем Завода укупно 122 слике из фонда Галерије (рачунајући и три где је било неколико ревизија због тежих проблема).

Није, иначе, згорег навести да су слике на платну веома захтевне у погледу чувања и манипулисања. О томе сведочи и чињеница да је у Шумановићевом случају највећи проценат оштећења на платнима, уочених приликом визуелне инспекције, механичке природе и последица су, процењују стручњаци Завода, неадекватног депоа у његовој родној кући где се одлажу и чувају дела. Такве фрагилне, осетљиве, испуцале слике онда врло лако реагују на микроклиматске осцилације, у погледу влаге и температуре, и проблеми се онда мултипликују. У тим случајевима и минималан подражај механичке природе - попут вађења слике из депоа за разне изложбе, паковање, враћање... био је довољан да дође до пуцања бојеног слоја.  

– Код таквих општећења, пуцање се, међутим, не задржава само на бојеном слоју, него долази до промена и на носећем платну. И зато је важно те слике у конзерваторском смислу не третирати парцијално, већ структурално, што значи и сликани слој и платно и подлогу. То су дуготрајни процеси који изискују велико стрпљење, јер се некада и више пута морају понављати – наводи Оливера Брдарић.

Оно што такође предстоји као важан задатак је анализа Шумановићевих слика у Лабораторији за испитивање материјала у културном наслеђу, која делује при Технолошком факултету у Новом Саду. Јер, никада до сада није рађена иоле озбиљнија карактеризација материјала који је Сава Шумановић користио при сликању. Истина, о појединим детаљима се зна нешто више, али је то последица не научне анализе, већ чињенице да је велики уметник водио белешке о томе шта и како ради и какве су појаве присутне као последица његовог делања.


Национално благо

„Држава мора да препозна колико је за националну културу важна збирка Галерије ’Сава Шумановић’. Његових слика нема превише и морамо да их брижно чувамо. С обзиром да је у питању установа од националног значаја, сматрамо нужним формирање стручног тима из редова реномираних стручњака из различитих области друштвених - заштитари, историчари уметности и mеnayеri у култури – и природних наука, односно физичари, хемичари, технолози и биолози, који би својеврсном синергијом, знањем и искуством пружили квалитетна дугорочна решења. Једино тако би овај вредан фонд слика имао третман који завређује, у складу са савременим критеријумима за коришћење у управљање покретним културним наслеђем”, истиче Оливера Брдарић.


– Илустрације ради, на темељу Шумановићевих записа знамо да је, код сликања неба користио цинков оксид и минерална уља која убрзавају сушење боје. Међутим, у дозирањима при томе није био доследан, већ је често експериментисао. Стога у конзерваторској документацији Завода постоји права колекција пукотина уоченим управо у тим зонама – појашњава Оливера Брдарић. – У сваком случају, потребно је урадити озбиљна и опсежна испитивања у Лабораторији на новосадском Технолошком факултету, јер тек када будемо имали те резултате, дефинитивно ћемо знати где су све проблеми и тада ћемо моћи да одаберемо и заиста најбољи начин за њихово решавање.

М. Стајић

Аутор:
Пошаљите коментар