Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Premijera „Rigoleta” u SNP-u otvara „Operariju”

12.06.2019. 10:04 10:10
Piše:
Izvor: Dnevnik (Filip Bakić)

„Operarija”, prvi operski festival ikada organizovan u našoj zemlji, održaće se u Novom Sadu od 14. do 21. juna.

Otvoriće ga inicijator i domaćin, Opera Srpskog narodnog pozorišta, premijernim izvođenjem nove postavke Verdijevog „Rigoleta” na sceni „Jovan Đorđević”, a poslastica će svakako biti i gostovanje Rumunske nacionalne opere iz Temišvara, koja će pod upravom našeg maestra Dejana Savića izvesti „Bal pod maskama”, još jedno remek-delo genija iz Ronkole. „Prirodno je da prvi operski festival pokrenut u Srbiji bude održan baš u Novom Sadu, jer naša operska scena može bez ustručavanja da stane rame uz rame sa evropskim i svetskim, što će dokazati i kroz ’Operariju’”, poruka je Dragane Milošević, pokrajinskog sekretara za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, uz napomenu da je jedan od ciljeva novog festivala da se omasovi operska publika i da 2021. pokažemo zašto je Novi Sad potpuno opravdano Evropska prestonica kulture.     

Premijernim izvođenjem novog „Rigoleta”, po rediteljskom konceptu gosta iz beogradskog Narodnog pozorišta Aleksandra Nikolića, dirigovaće Andrea Solinas. Italijanskog maestra Orkestar SNP-a već je upoznao tokom rada na Rosinijevoj „Pepeljugi” i potom Listovoj nedovršenoj operi „Sardanapal”, izvedenoj u okviru Novosadskih muzičkih svečanosti. Solinas je tada kao asistent šefa-dirigenta Đanluke Marčana sjajno pripremio ansambl, i uprava kuće mu je s razlogom ukazala poverenje da sada samostalno izvede ceo projekat „Rigoleta”. Po rečima reditelja Nikolića, maestro Solinas je čvrsto držao sve konce, jasno znao kuda ide, šta želi da dobije i od orkestra i od izvođača sa scene, a sam dirigent je na jučerašnjoj konferenciji za novinare otkrio da je u čitanju partiture insistirao na tehnici kontrasta, kako bi bolje naglasio dinamiku dela, jer su snažne suprotnosti oličenje „Rigoleta”.      

Po rečima dr Zorana Đerića, upravnika SNP-a, ova postavka „Rigoleta” biće neobična, drugačija, i ne samo novina na repertoaru Opere naše najstarije teatarske kuće nego i osvežavajuće opersko iskustvo. Reditelj Aleksandar Nikolić je tome dodao da će ova inscenacija jednog od najsjajnijih bisera Verdijevog stvaralaštva definitivno pokazati moć Opere Srpskog narodnog pozorišta, te kakav kapital ova kuća ima u svojim solistima, ansamblu, orkestru i horu. „Naša publika će biti u prilici da uživa i u sjajnim kostimima Senke Ranisavljević i monumentalnom dekoru Saše Senkovića, koji pokazuju koliko toga možemo kada smo produkcijiski razumni, ali izuzetno kreativni”, naveo je Nikolić.

Njegova desna ruka u ovom projektu bio je prvak Baleta NP Aleksandar Ilić, s kojim je radio na koreografskom osmišljavanju praktično svake scene, sa željom da zaista organski spoji operu i balet. Jer, u njihovom „Rigoletu” ansambl Baleta SNP-a neće biti samo gost u jednoj-dve scene, već izuzetno važan protagonista. „Balet će zapravo biti vezivno tkivo ove predstave”, najavio je Ilić. Ipak, kako i sam Nikolić kaže, da bi se na repertoaru imao „Rigoleto”, ali ne pro forme, već kao istinski operski događaj, moraju se na prvom mestu imati vrhunski solisti.

Bariton Željko R. Andrić, kome je poverena naslovna rola, nije krio da je Rigoleto do sada njegova najkompleksnija uloga, jer je i pevački i glumački trebalo dočarati široku paletu emocija, u rasponu od najvećeg zla do najsnažnije ljubavi. Sopran Darija Olajiš Čizmić već je pevala Đildu u prethodnoj postavci, onoj iz 2003, ali je, kaže, ova produkcija potpuno drugačija, dok je mecosopran Jelena Končar, kao Madalena, istakla da je zahtevno bilo napraviti izlet u fah koji do sada nije često pevala, i pri tome zanimljivo - mada ne i prijatno - tražiti u sebi mrak, ono najgore, kako bi se uverljivo dočarao povereni joj lik. A tenor Saša Štulić, koji se u roli Duke, Vojvode od Mantove oseća, kako svedoči reditelj Nikolić, „udobno, moćno, snažno”, siguran je u to da će novi „Rigoleto” dugo živeti na sceni Srpskog narodnog pozorišta.

U to je uveren i direktor Opere SNP-a Aleksandar Stankov, po čijim rečima ova kuća premijerom „Rigoleta” zaokružuje Verdijevu „latinsku trilogiju” – koju još tvore „Travijata” i „Trubadur” – a započinje novi: „Operariju”! „Ideja festivala je afirmacija operske umetnosti i njeno približavanje najširoj publici”, rekao je Stankov, dok se Roman Bugar, direktor Vojvođanskog simfonijskog orkestra koji će biti važan akter festivala, zahvalio Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama na nedvosmislenoj podršci da „Operarija” zaživi u Novom Sadu.     

Sedam programa u osam dana

Nakon premijere „Rigoleta”, kojom će biti otvorena „Operarija”, već sledeće večeri, 15. juna, pod okriljem novog festivala biće priređeno veče barokne opere, kada će u Sinagogi od 20 časova nastupiti Orkestar Nenj Trinity Baroljue, uz soliste Radoslavu Vorgić, Draganu Popović, Predraga Đokovića i Sretena Manojlovića. Nedelja je, pak, rezervisana za mlađu publiku, koja će na brodu „Cepelin”, ukotvljenom na novosadskom keju, biti u prilici da uživaju u dvema operama za decu - „Snežana i sedam patuljaka” Petra Krstića (16 časova) i „Crvenkapa” Petra Jovanovića (17.30). U utorak, 18. juna, pod okriljem „Operarije” biće u SNP-u održano takmičenje solo pevača „Vera Kovač Vitkai”, a u sredu u Novi Sad dolazi Rumunska nacionalna opera iz Temišvara sa produkcijom „Bala pod maskama”. U četvrtak će u Katoličkoj porti biti održan koncert pobednika takmičenja „Vera Kovač Vitkai”, koji će početi u 20.21 da bi potom, od 22.30, nastupio Novosadski big bend. Za finale festivala 21. juna, na Svetski dan muzike, predviđen je Gala koncert solista, Hora i Orkestra Opere SNP-a. 

        M. Stajić

Autor:
Pošaljite komentar