Premijera „Madam Baterflaj“ u SNP-u: Princeza Meseca na planeti Zemlji
NOVI SAD: Konačno! Ovaj uzvik nije izrečen, ali svima iz Baleta Srpskog narodnog pozorišta se video na osmehu juče, povodom najave premijere „Madam Baterflaj“.
Predstava koju je Srpsko narodno pozorište pripremilo u koprodukciji sa kućom „Evropa balet“ iz Sankt Peltena (Austrija) imaće i dve premijere, sa dve podele u glavnim ulogama. Solisti 14. maja biće Ana Đurić i Samjuel Bišop (Srpsko narodno pozorište), a 18. maja Ničika Šibata i Florijan Kador („Evropa balet“).
„Madam Baterflaj“ u Srpskom narodnom pozorištu prvi put će biti izvedena kao baletska predstava. Po čuvenom operskom delu Đakoma Pučinija, libreto, koreografiju, scenografiju, uradio je Peter Brojer (Nemačka), koji je načinio i izbor muzike, rukovodio izradom kostima, dizajnom svetla i zvuka...
Sve je bilo veoma zahtevno, ali evo nas, srećan sam!, rekao je Brojer na jučerašnjoj konferenciji za novinare.
Kako je dodao, njegov prvi cilj je bio da „Madam Baterflaj“ posveti japanskoj kulturi, razlikama između tradicionalnog i modernog, a nema boljeg izbora za to od „Madam Betrflaj“, oko čega sam, na osnovu stare japanske legende, napravio i priču o Princezi Meseca – ženi koja silazi na Zemlju da oseti ljudske emocije i proživi njihova iskustva.
Ćo-Ćo-san je slična kao u operi, veoma jaka žena. Nakon što je Pinkerton izda i oženi se u Americi, saznajemo njen bekgraund, kako joj je umro otac, kako je učila za gejšu. Balet može da prikaže veliki raspon emocija. Želeo sam da prikažem protok vremena, rađanje njihovog sina, američki način života, kako Jamadori hoće da je oženi, a ona čeka, hoće da se ubije... Kraj neka bude iznenađenje!, kazao je Brojer.
Stil igre biće neoklasični, sa elementima šou-densa. Peter Brojer je opisao i veliki raspon muzike koja govori mnogo o priči. Pučini, japanska tradicionalna, američka filmska, delovi koji su specijalno komponovani. Za scenografiju je rekao da je minimalistička, veoma artistička i napravljena tako da može na njoj da se prikazuje i video materijal. Za originalni kostim su dobijena prava, ali je i on dorađivan. Brojer je posebno pohvalio svetlo-majstora Srpskog narodnog pozorišta Tihomira Boroju, koji mu je veoma pomogao u realizaciji tog segmenta dizajna.
Solistikinji Baleta Srpskog narodnog pozorišta Ani Đurić, rad na predstavi je približio japansku kulturu i običaje. Princeza Meseca je na nju ostavila jak utisak. Otkrila je i da je naučila nove korake, jer je stil igre bio drugačiji.
Oduvek sam voleo „Madam Baterflaj“ i baš sam bio uzbuđen što ću da igram Pinkertona, rekao je Samjuel Bišop.
Kao i sa svakim likom, dodao je, najzahtevnije je prikazati njegovo emocionalno putovanje.
Pinkerton je površan, misli da je kul, ali do kraja shvati svoje greške. Jedva čekam premijeru!, poručio je Bišop.
Ničiki Šibato iz „Evropa baleta“, poreklom Japanki, bilo je veoma uzbudljivo da upozna nove kolege i ponešto nauči i od njih. Uzbuđenje je dodatno, jer od oktobra prošle godine nisu igrali.
Mogu da zamislim kako se Đo-Đo-san oseća, kako razmišlja. Poredeći se sa njom, mogu reći da imam srećniji život, ali i da prepoznajem tu snagu u sebi, rekla je balerina i sama poreklom iz Japana.
Njenom kolegi iz „Evropa baleta“, Florijanu Kadoru, bilo je jako zanimljivo pratiti kako dva različita igrača doživljavaju istog lika i igraju ga na sceni. Borjer im je, pored striktnih zahteva, davao i slobodu da budu svoji, individualni, tako u dve različite podele postižući praktično i dve različite predstave. Za Pinkertona je šaljivo rekao da samo izgleda kao heroj, iako to nije, što ga baš ne podseća na sebe.
Na konferenciji za novinare u Srpskom narodnom pozorištu, povodom premijere baleta „Madam Baterflaj“ u koprodukciji sa kućom „Evropa balet“, pohvalno je govorila i pokrajinska sekretarka za kulturu, informisanje i odnose sa verskim zajednicama, Dragana Milošević, ispred Vlade Vojvodine koja je, uz organizacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2021“, „EU Japan fest“ i osiguravajuću kuću DDOR podržala ovaj međunarodni projekat. Njoj su se u svečanom tonu, na radost publici ne samo u Novom Sadu, nego i u međunarodnim krugovima, rečima kojima su izražavali zadovoljstvo ostvarenim, pridružili i upravnik Srpskog narodnog pozorišta Zoran Đerić, direktor Baleta Srpskog narodnog pozorišta Toni Ranđelović i menadžerka projekta Senka Petrović.
I. Burić