Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Premijera baleta „Vragolanka“ u subotu u SNP-u

22.02.2019. 10:09 10:15
Piše:
Foto: D. Ramadanović

Nova baletska predstava “Vragolanka”, rađena na muziku Luja Jozefa Ferdinanda Herolda, i u orkestraciji i aranžmanu muzike Džona Lančberija, premijerno će biti izvedena u subotu u 19 časova na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta.

Koreograf i reditelj ove predstave je Kalin Hanciu, gost iz Rumunije, koji već drugu sezonu, kao baletski pedagog, sarađuje sa Baletom SNP-a, a dirigent je Aleksandar Kojić.

Balet “Vragolanka” je jedan od najstarijih u baletskoj literaturi, koji je doživeo pregršt transformacija, i za svakog koreografa je veliki izazov, podsetio je juče na konferenciji za novinare direktor Baleta SNP - a Toni Ranđelović, dodajući da tome doprinosi sadržajan libreto Žana Dobervala, u osnovi kojeg je ljubav, kao večna priča koja uvek osvaja. Koreografija ove predstave je izuzetno složena i teška, napomenuo je Toni Ranđelović, ali je istakao maštovitost i veliku baletsku pismenost Kalina Hanciua, koji su veoma potrebni da bi bilo koji koreograf pristupio ovom delu. Po njegovim rečima, ansambl i solisti Baleta SNP -a su odgovorili na ovaj izazov i uradili svoj deo posla na zavidnom nivou.  

U baletu “Vragolanka” bogata posednica, udovica Simon (koju tradicionalno tumači muški baletski igrač), pokušava da spreči ljubav između svoje lepe kćerke Lize i siromašnog mladića Kolena. Iako su uzaludni njeni napori da Lizu uda za sina bogatog gazde, na kraju trijumfuje ljubav mladih, bez obzira na različitost njihovog porekla.

– Prva važna stvar je da je uloga madam Simon odrađena na visokom nivou. To nije pantomimska uloga, nego omogućuje igraču da zaista igra balet, koristeći tehniku, igrajući u duetima, i sve ostalo što omogućuje ova uloga. Takođe, Kolen i Liza su veoma mladi, i, kao što se i događa posle svake revolucije, i oni se menjaju nakon nje, i dobijaju priliku da sami odluče u kojem smeru će ići njihov život, odnosno prvi put stiču pravo izbora -  naveo je koreograf Kalin Hanciu o ovom baletu koji se događa u praskozorje Francuske revolucije.

Madam Simon, Tomas i Alen će, po rečima Hanciua, u ovoj predstavi biti različiti karakteri. Na kraju ovog baleta Hanciu je uneo izmenu, jer je, kako je objasnio, odlučio da se stroga madam Simon ipak može promeniti, i prikloniti ljubavi i slobodi koju traže mladi, i dozvoliti svojoj ćerki da se uda za onog koga voli. Istovremeno je Hanciu dopustio i da sama madam Simon postane supruga bogatog trgovca Tomasa.

U ulogama su: Ana Đurić (Liza), Samjuel Bišop (Majka Simona), Milan Ivan (Kolen), David Gruoso (Tomas), Igor Tauber (Alen), Katarina Kljajić (Fani Elsler), Aleksandar Bečvardi i mnogi drugi članovi baleta SNP -a.

– Sama reč vragolanka znači vrag, ljupka je, slatka, a opet, s druge strane, prznica je, drska je, na kraju krajeva i zaljubljena, i “gura” svoju ljubav, ne da na sebe. Tehnički je uloga prezahtevna –- rekla je, govoreći o svojoj ulozi Ana Đurić. – Kalin Hanciu je koreograf kod koga nismo imali baš nešto prostora za dogovore, tako da smo bili u situaciji da smo morali da se borimo sa koracima koji su nam postavljeni.

Ona je dodala da su igrači imali težak zadatak, i da je bilo preostalo malo vremena da se uvežbaju tehnički zahtevni koraci, što je uvek izazov za igrače. No, ipak je pozvala publiku da svakako pogleda ovu predstavu koja je glumački jako zanimljiva, duhovita, dodajući da u njoj zaista može da se uživa.

Za Samjuela Bišopa je svaka uloga izazov, naravno i ova, koja muškom igraču daje mogućnost da igra ženski lik. Najpre je morao, kako kaže, da se navikne da nosi suknju i štikle, ali je upravo to pomoglo da izgradi taj lik. Milan Ivan je pomenuo da prvi put igra glavnu solističku ulogu, i takođe ukazao da uloga Kolena nije bila toliko glumački teška, već tehnički veoma zahtevna.  Za Davida Gruosa je izazov bio da ostvari komičnost lika koji tumači u svakoj sceni, kao i Igoru Tauberu, koji takođe tumači komični ik.        

Govoreći o muzici ovog baleta i orkestracijama Yona Lančberija, maestro Aleksandar Kojić je podsetio na njegovo veliko iskustvo i poznavanje i operske i baletske muzike, što je doprinelo muzičkoj konsolidaciji ovog dela koje je imalo mnoge verzije. On je dodao da ova muzika zrači pozitivnom energijom, poletna je, ali i prepuna oštrih kontrasta, gradacija, veoma brzih narastanja orkestarskog zvuka, i virtuozno komponovana.       

Scenograf je Saša Senković, kostimograf je Mirjana Stojanović Maurič, a dizajner svetla je Marko Radanović.  

      N. Pejčić

Piše:
Pošaljite komentar
Pozorišna kritika: „Tartif” u SNP-u

Pozorišna kritika: „Tartif” u SNP-u

21.02.2019. 09:56 09:59
Pozorišna kritika: „Til Ojlenšpigel – o proseravanju” u Ujvideki sinhazu

Pozorišna kritika: „Til Ojlenšpigel – o proseravanju” u Ujvideki sinhazu

20.02.2019. 09:50 09:53
„Tartif” premijerno na sceni Srpskog narodnog pozorišta 

„Tartif” premijerno na sceni Srpskog narodnog pozorišta 

19.02.2019. 09:47 09:50