Novi tvrđava teatar, umesto u julu, ipak početkom septembra
Novi tvrđava teatar koji je trebalo da se održi početkom jula u Vili „Stanković“, u Čortanovcima, dobio je novi termin – od 4. do 8. septembra, odlučeno je pre dve večeri na sastanku Saveta ovog festivala.
Do pomeranja je došlo iz poznatih epidemioloških razloga, a kako je za „Dnevnik“ izjavila inicijatorka i umetnička direktorka Novog tvrđava teatra Vida Ognjenović, avgust je već pretrpan odloženim kulturnim sadržajima, pa su se u razmatranju najboljeg termina odlučili za početak septembra.
Uz napomenu da se već pokazalo koliko publika uživa u izvođenju predstava na otvorenom, u već prepoznatljivom ambijentu Vile „Stanković“, Vida Ognjenović je saopštila da će Novi tvrđava teatar, sedmi po redu, ove godine ponuditi prvu vlastitu produkciju. Tačnije, koprodukciju sa nizom festivala unutar rada Asocijacije teatarskih festivala koja je u međuvremenu osnovana. Reč je o predstavi „Upotreba čoveka“ Aleksandra Tišme, u dramatizaciji Fedora Šilija i režiji Borisa Liješevića, koju su producirali zajedno sa Novosadskim pozorištem/ Ujvideki sinhaz, Budva grad teatrom, „Ist Vest“ centrom iz Sarajeva. U glavnim ulogama su Emina Elor i Jugoslav Krajnov.
„Upotreba čoveka“ još uvek nije imala zvaničnu premijeru u Srbiji. Predstava je odigrana u Sarajevu, a u julu joj sledi izvedba u Budvi.
Druga predstava, najavljena kao svojevrsna ekskluziva, biće „Seljačka opera“ Bele Pintera, u režiji Atile Keresteša. Predstava je rađena u koprodukciji Novosadskog pozorišta/ Ujvideki sinhaz i Segedinskog nacionalnog teatra, a premijeru još nije doživela, jer je odmah nakon pretpremijere proglašeno vanredno stanje, zbog pandemije virusa korona. Kuriozitet ove predstave, kako su potvrdili upravnik Novosadskog pozorišta/ Ujvideki sinhaz Valentin Vencel i njegov umetnički rukovodilac Robert Lenard, je to što čuveni pozorišni autor iz Mađarske, Bela Pinter, veoma retko daje nekom drugom prava da izvodi njegova dela. Podsećanja radi, „original“ predstave „Seljačka opera“, uz uzbuđenje u otkriću veličanstvenog autora (Bela Pinter piše, režira i igra u okviru svoje trupe), sa velikim oduševljenjem gledala je publika Sterijinog pozorja u prvoj deceniji dvehiljaditih.
Vida Ognjenović, kao selektorka, za sedmo izdanje Novog tvrđava teatra, najavila je i predstave „Ukulele džem“ Alena Meškovića, u režiji Dine Mustafića (Bosanskohercegovačko pozorište Zenica), „Vreme tmine“ Kinge Mezei i „H.E.J.T.E.R.I.“ Dina Pešuta, u režiji Judite Gamolin (Zagrebačko kazalište mladih). Radi se o predstavama iz regiona, jer u novonastalim okolnostima i nije bilo moguće dovesti predstave iz daljeg okruženja, ali Novi tvrđava teatar i dalje ima ambicije, energičnu želju da se proširuje, kako programski, tako i po lokacijama. Ideja je da svoje programe u budućnosti pokuša da realizuje i na drugim mestima u Vojvodini koja imaju uslove za izvođenje na otvorenom, lokalitete sa utvrdama, kao što su Bač, Vršac... Tako bi i veći broj publike bio u prilici da uživa u vrhunskim pozorišnim sadržajima.
- Predstavu u čast nagrađenih još nismo planirali, ali moguće je da ona nastane u toku samog festivala, na osnovu jednonedeljnog master-klasa za glumce – rekla je Vida Ognjenović, najavljujući i dalju specifikaciju ili korekciju konačnog programa, u skladu sa okolnostima.
I. Burić