Čuvena trupa „Rimini protokol” nastupa u okviru Bitef prologa
Među brojinim manifestacijama i programima iz kulture koji su odloženi zbog pandemije koronavirusa našao se i Bitef.
Kako je odlučeno 54. izdanje tog beogradskog međunarodnog pozorišnog festivala će biti realizovano sledeće godine zajedno sa 55. Bitefom, ali publika ipak neće ostati uskraćena za svojevrsnu najavu ovog festivala. Bitef – Prolog održaće se u u Bitef teatru i na otvorenim tribinama na Skveru Mire Trailović u Beogradu od 12. do 14. septembra uz sve neophodne mere predostrožnosti. Publika će tokom ta tri dana moći da uživa
u pozorišnim predstavama, ali i međunarodnim tribinama i diskusijama, performansu novog ciklusa, razgovorima sa pozorišnim umetnicima i drugim programima. Ovaj program objedinjen je sloganom ”Na ivici budućnosti”, pod kojim će se odvijati i dupli Bitef 2021.
– Bitef Prolog nije zamena za 54. festival, ali je svakako znak želje, kontinuiteta, vere da je plamen Bitef festivala neuništiv i da ćemo i dalje nastojati da nosimo tu prometejsku baklju kroz pozorišni život – kaže direktor Bitefa i Bitef teatra Miloš Latinović. - Nismo želeli da uskratimo Beogradu i pozorišnoj javnosti Srbije bar malo teatarske strasti. To je u duhu Bitefa, a u određenom smislu i znak pažnje prema Miri Trailović i Jovanu Ćirilovu koji nikada nisu odustajali.
Centralni pozorišni događaj Bitef – Prologa će biti predstava “Dolina jeze”u režiji Štefana Kegija i koprodukciji njegove kompanije Rimini Protokol i jednog od vodećih nemačkih pozorišta, minhenskog Kameršpilea. Umetnički kolektiv “Rimini protokol” iz Berlina je i prošle godine gostovao na Bitefu sa projektom “Beograd na daljinski”, a Kegi, jedan od najznačajnijih svetskih pozorišnih umetnika,
na 52. izdanju festivala trijumfovao je pozorišnom instalacijom “Zaostavština, komadi bez ljudi” i osvojio Gran pri „Mira Trailović’’ za najbolju predstavu u celini, kao i “Politikinu” nagradu za najbolju režiju. “Dolina jeze” je bila jedna od nosećih predstava koncepta 54. Bitefa, koji se zasnivao na pojmovima transhumanizma i posthumanizma na tematskom i preispitivanjem živog scenskog prisustva na
estetskom planu, odnosno dehumanizacijom izvođača u koreografskom smislu, kao i upotrebom robota, dronova i avatara u pozorišnim predstavama.
Predstava-predavanje za centralnog junaka ima humanoidnog robota, repliku pisca Tomasa Melea, koji usled bipolarnog poremećaj ličnosti ima strah od javnog nastupa, te ga replika zamenjuje. Ova duhovita i pametna predstava spaja opšta pitanja „posthumanizma“ (shvaćenog kao kritika antropocentrizma) s onim pitanjima koja se odnose na suštinu pozorišta: pitanje nužnosti „živog“ glumca na sceni, uslova gledalačke empatije i,
konačno, mogućnosti suštinske razmene na relaciji izvođač–gledalac, a koju smatramo estetskim jezgrom svih izvođačkih umetnosti. Zbog ograničenog broja sedišta u sali Bitef teatra, “Dolina jeze” će imati tri izvođenja, ali će biti prenošena i na ekranu na Skveru Mire Trailović, a biće emitovanna i na drugom programu RTS-a. Bogat debatni i tribinski program Bitef – Prologa biće zaokružen i predavanjem Erike Fišer Lihte, jedne od vodećih svetskih teatrološkinja i profesorke tatrologije na berlinskom Fraj univerzitetu na temu zašto ne postoji digitalno već samo živo pozorište, a razgovor će voditi umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica. Program Bitef-Prologa će biti emitovan i preko Bitef jutjub kanala.
N. P.