Чувена трупа „Римини протокол” наступа у оквиру Битеф пролога
Међу бројиним манифестацијама и програмима из културе који су одложени због пандемије коронавируса нашао се и Битеф.
Како је одлучено 54. издање тог београдског међународног позоришног фестивала ће бити реализовано следеће године заједно са 55. Битефом, али публика ипак неће остати ускраћена за својеврсну најаву овог фестивала. Битеф – Пролог одржаће се у у Битеф театру и на отвореним трибинама на Скверу Мире Траиловић у Београду од 12. до 14. септембра уз све неопходне мере предострожности. Публика ће током та три дана моћи да ужива
у позоришним представама, али и међународним трибинама и дискусијама, перформансу новог циклуса, разговорима са позоришним уметницима и другим програмима. Овај програм обједињен је слоганом ”На ивици будућности”, под којим ће се одвијати и дупли Битеф 2021.
– Битеф Пролог није замена за 54. фестивал, али је свакако знак жеље, континуитета, вере да је пламен Битеф фестивала неуништив и да ћемо и даље настојати да носимо ту прометејску бакљу кроз позоришни живот – каже директор Битефа и Битеф театра Милош Латиновић. - Нисмо желели да ускратимо Београду и позоришној јавности Србије бар мало театарске страсти. То је у духу Битефа, а у одређеном смислу и знак пажње према Мири Траиловић и Јовану Ћирилову који никада нису одустајали.
Централни позоришни догађај Битеф – Пролога ће бити представа “Долина језе”у режији Штефана Кегија и копродукцији његове компаније Римини Протокол и једног од водећих немачких позоришта, минхенског Камершпилеа. Уметнички колектив “Римини протокол” из Берлина је и прошле године гостовао на Битефу са пројектом “Београд на даљински”, а Кеги, један од најзначајнијих светских позоришних уметника,
на 52. издању фестивала тријумфовао је позоришном инсталацијом “Заоставштина, комади без људи” и освојио Гран при „Мира Траиловић’’ за најбољу представу у целини, као и “Политикину” награду за најбољу режију. “Долина језе” је била једна од носећих представа концепта 54. Битефа, који се заснивао на појмовима трансхуманизма и posthumanizma на тематском и преиспитивањем живог сценског присуства на
естетском плану, односно дехуманизацијом извођача у кореографском смислу, као и употребом робота, дронова и аватара у позоришним представама.
Представа-предавање за централног јунака има хуманоидног робота, реплику писца Томаса Мелеа, који услед биполарног поремећај личности има страх од јавног наступа, те га реплика замењује. Ова духовита и паметна представа спаја општа питања „posthumanizma“ (схваћеног као критика антропоцентризма) с оним питањима која се односе на суштину позоришта: питање нужности „живог“ глумца на сцени, услова гледалачке емпатије и,
коначно, могућности суштинске размене на релацији извођач–гледалац, а коју сматрамо естетским језгром свих извођачких уметности. Због ограниченог броја седишта у сали Битеф театра, “Долина језе” ће имати три извођења, али ће бити преношена и на екрану на Скверу Мире Траиловић, а биће еmitovanna и на другом програму РТС-а. Богат дебатни и трибински програм Битеф – Пролога биће заокружен и предавањем Ерике Фишер Лихте, једне од водећих светских театролошкиња и професорке татрологије на берлинском Фрај универзитету на тему зашто не постоји дигитално већ само живо позориште, а разговор ће водити уметнички директор Битефа Иван Меденица. Програм Битеф-Пролога ће бити емитован и преко Битеф јутјуб канала.
Н. П.