Britanska kompanija Akrama Kana večeras gostuje na sceni SNP-a
Predstava “Nadmudrivanje đavola” Kompanije Akrama Kana iz Londona gostuje večeras na sceni Srpskog narodnog pozorišta od 20 časova u okviru jesenjeg dela programa 18. izdanja Beogradskog festivala igre.
Osnivač Kompanije, Akram Kan, igrač i koreograf, je jedan od najslavnijih i najcenjenijih umetnika britanske i svetske scene savremene igre. Tokom prethodne dvedecenije ovaj koreograf je kreirao značajan opus, a njegova reputacija rasla je sa uspehom maštovitih, pristupačnih, a relevantnih produkcija, kao što su “Until the Lions“, “Kaash“, “DESH“, “iTMOi (u Igorovim mislima)“, “Bahok”, “Vertikalni put“, “Gnosis“ ili “nula stepeni“.
Kompanija Akrama Kana je jedna od najinovativnijih trupa savremene igre za čije predstave vlada veliko interesovanje svetskih festivala i teatara. Kanov rad sadrži izuzetnu pokretačku snagu, dok se njegovo inteligentno i vešto pripovedanje potpuno intimnog i epskog karaktera, odvija bez vidljivog napora. Dobitnik je mnogih nagrada, uključujući i Nagradu Lorens Olivije, njujoršku Besi nagradu, ISPA Nagradu za izuzetnog umetnika (Međunarodna asocijacija scenskih umetnosti), Fred i Adel Aster nagradu, Nagradu Herald Arhangel festivala u Edinburgu, South Bank Sky Arts nagradu i ukupno osam nagrada Nacionalnog kruga kritike za umetničku igru u Britaniji, MBE nagrade za doprinos igri, nosilac je počasnih diploma nekoliko univerziteta, i stalni saradnik teatra Sadlers Vels iz Londona.
Ovo je peto gostovanje Kompanije Akrama Kana na Beogradskom festivalu igre, među kojima su bile i velike ansambl predstave, ali i jedan solo nastup u kome je Kan i igrao. Približavajući se kraju igračke karijere, Kan kaže da je pronašao novi način da igra. A to je da igra svoje ideje kroz tela drugih igrača, uključujući starije igrače koji nose svoju prošlost i složena emocionalna iskustva u sebi. Ono što ostaje nepromenjeno, jeste njegova, kako kaže strast otkrivanja starih i novih mitova u kontekstu našeg vremena.
Nova predstava “Nadmudrivanje đavola” u koreografiji Akrama Kana je delo inspirisano fragmentima 12 slomljenih glinenih ploča koje zajedno čine jedno od najstarijih velikih književnih dela, drevni sumerski “Ep o Gilgamešu”, kao i slikom „Prva večera“ Suzan Vajt na kojoj je australijska umetnica reinterpretirala Leonardovu „Poslednju večeru“ (za stolom sede žene, a svaka od njih predstavlja po jednu svetsku religiju). Novi komad Akrama Kana otelotvoruje nasilno poglavlje u životu mladog Gilgameša, koga se Gilgameš priseća i tumači u poznim godinama, pred smrt. To je priča o Gilgamešovom pokušaju pripitomljavanja, a zatim i prijateljstvu sa divljim čovekom Enkiduom, njihovom putovanju u prostranu kedrovu šumu, dom divljih bića i duhova, i ubijanju njenog čuvara Humbabe. „Nadmudrivanje đavola“ je mit za sva vremena, u našem vremenu.
U predstavi nastupa šestoro igrača koji dolaze iz različitih zemalja i prvi put su u Srbiji. Većinom su novi igrači, samo je dvoje radilo u ranijim predstavama. Kompanija nema stalne igrače nego se oni biraju za svaki novi projekat. Jedna od njih, Mitili Prakaš, indijska igračica koja živi u Americi, govoreći o radu na ovoj predstavi, kaže da je u pitanju vrlo specifičan komad, simboličan i višeslojan i da prvi put i igrači učestvuju u njegovom nastanku. Kada je Akram Kan njih šestoro prvi put video u studiju rekao je da želi baš sa njima da radi, iako tada nije imao konkretnu koreografiju na umu, video je šta će proizaći iz njih. Svako od igrača je dao pečet toj koreografiji i doprineo da sve to bude jedna celina. Svaka vežba, kako objašnjava naša sagovornica je počinjala sa bar sat vremena njihove priče o različitim temama i dešavanjima u svetu, koji su trenutni problemi, krize, šta ih od toga dotiče, zanima, ili uznemirava i na taj način su se još više povezivali. Upravo je ta emocija i posvećenost ono na čemu Kan insistira. Od njih se manje traži da to bude tehnički savršeno i uigrano, a više da zaista osete to što igraju i da tome sasvim budu posvećeni. Komad se i kasnije tokom svakog novog igranja unapređuje i razvija.
Predstava je imala premijeru 2019. u Štutgartu, od tada su gostovali u petnaestak gradova, Belgiji, Francuskoj, Grčkoj, Australiji, Nemačkoj. Epidemija korone je promenila planove trupe i odložila brojna gostovanja. Ove jeseni turneja se nastavila, a predstavi u Novom Sadu prethodili su nastupi u Holandiji, Beču i Atini. U okviru 18.BFI biće izvedena samo večeras u Novom Sadu, a zatim sledi predstava u Solunu.
- Presrećna sam što publici mogu da pokažem još jedan od majstorskih radova Akrama Kana, kapitalno delo za istoriju savremene igre - kaže za “Dnevnik” Aja Jung, direktorka BFI. - U pitanju je vrlo zanimljiv komad i veliko je zadovoljstvo i čast imati na programu festivala bilo koje delo ovog izuzetnog koreografa. On, uz Dimitrisa Papajoanua i još dva tri svetska umetnika, čini lokomotivu savremene igre koji uvek idu nekoliko koraka ispred drugih u budućnost.
Po rečima Aje Jung, Akram Kan je obećao da će 2023. na Beogradskom festivalu igre prikazati svoju novu predstavu na kojoj sada radi inspirisanu “Knjigom o džungli” Kiplinga, a čija se premijera očekuje naredne godine.
N. Popov