Beogradski festival igre od 16. marta do 12. aprila 2022. godine
Beogradski festival igre ovih dana najavljuje svoje novo, 19. izdanje koje će se održati od 16. marta do 12. aprila sledeće godine.
Pod sloganom “Verujemo u jednu igru”, festival će i narednog proleća okupiti vrhunske trupe i umetnike, dok teme koje donose autori analiziraju savremeno društvo kroz bogat i raznovrsan vokabular neponovljivog pokreta. Beograd, ali i Novi Sad, u kome već tradicionalno gostuju neke od predstava sa Festivala igre, su postali važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove u oblasti umetničke igre i teatra, mesta gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja, navode u BFI.
Festival će biti otvoren 16. marta nastupom trupe Lines Ballet iz San Franciska u Operi Madlenianum sa komadima “Lični element” i Azot” koreografa Alonza Kinga koga smatraju vizionarom koji je promenio način na koji posmatramo umetničku igru. U SNP-u u Novom Sadu poklonici umetničke igre će biti u prilici da vide četiri predstave iz Osla, Tel Aviva, Havane i Montreala. Kako je planirano, 29. marta gostuje norveška Ju Stromgren kompanija iz Osla sa predstavom “Potkrovlje”. Ju Stromgren je čuveni norveški dramski pisac, pozorišni i filmski reditelj, igrač i koreograf, a “Potkrovlje” će svetsku premijeru imati upravo pod okriljem BFI. U “Potkrovlju” upoznajemo tri igračice snažnih karaktera. Razlozi njihovog skrivanja nisu sasvim jasni. Možda je u pitanju samoća, samoubistvo, beg od svakodnevnog, traženje para cipela koji već dugo nedostaje… Ipak, tri je broj za nevolje, a zatvorene prostorije su mesto za sukobe. Priča se okreće na neočekivan način i prikazuje život onako kako se plašimo da ga vidimo – u samom jezgru.
Izraelski Batševa ansambl iz Tel Aviva gostuje 4. aprila sa komadom “Tri” čuvenog koreografa Ohada Naharina. Obmotani u naizgled proizvoljne pokrete, igrači Batševe ispituju sopstvene granice stvarajući kompoziciju sile, brzine i strasti. Stalni proces istraživanja Ohada Naharina hrani se njegovom beskrajnom radoznalošću, oštrom intuicijom i fascinacijom telom i pokretom. Komad „Tri“ govori o problemima savremenog društva, ističući ulogu i snagu pojedinca. Kritičari su nazvali igrače u ovom komadu “božijim akrobatama”, dok su podvlačili “hipnotišuću igru od prvog trenutka... estetsko i ushićeno iskustvo”, zaokružujući svoj osvrt o “predstavi koja miluje dušu i od koje ne želite da se rastanete”.
Novosadska publika će 8. aprila ponovo biti u prilici da vidi kubansku trupu Malpaso iz Havane koja je već gostovala u SNP. Izuzetni igrači donose ovog puta nova dela popularne kanadske koreografkinje Azur Barton i čuvenog švedskog koreografa i reditelja Matsa Eka, ali i komade koje potpisuju Amerikanka Robin Mineko i Kubanka Dajle Karezana. Sva dela su originalno kreirana za Malpaso, jedino je Mats Ekova „Žena sa vodom“ rimejk istoimenog komada koji je nastao za Kraljevski švedski balet. Veče obećava različite rukopise i stilove koji slave vrhunsku igru, navode u BFI.
Novo izdanje festivala biće zatvoreno u Novom Sadu gostovanjem trupe Balet yez iz Montreala koja će izvesti svoju predstavu “Dance Me” dva puta 11. i 12. aprila. Sa posebnim odobrenjem čuvenog kantautora Lenarda Koena, tri međunarodno priznata koreografa su bila pozvana da osmisle pokret na muziku njegovih legendarnih pesama: Andonis Fovadakis, Anabel Lopez Očoa i Isan Rustem. Njihov moćan i celovit koreografski svet, obasjava Koenov jedinstven rad, i oživljava ga zahvaljujući igri 14 izuzetnih igrača trupe Ballet Jaž Montreal. Okružen timom slavnih dizajnera, “Dance Me” kombinuje scenski, vizuelni, muzički, dramaturški i koreografski izraz, a svojevrsan spektakl ima vremenski i geografski ograničena izvođačka prava. Montrealska kompanija je trebalo da gostuje na BFI još 2020. ali nije otkazano tako da će naša publika biti u prilici da vidi i ovo ostvarenje.
Na sceni Madlenianuma nastupiće i svetske baletske zvezde Lusija Lakara i Metju Goldving sa produkcijom “Fordlandija” koju potpisuje Teatar Dortmund i od nedavno osvaja prestižne svetske pozornice. Madlenianum je mesto gde će gostovati i izraelski ansambl Batševa, Kompanija Emanula Gata iz Marseja sa predstavom “Voz ljubavi 2020”, štutgartski Gauthier Dance sa novom verzijom slavnog “Labudovog jezera”, kubanski Malpaso… Na ovu scenu, po ovogodišnju Nagradu “Jovan Ćirilov”, vraća se belgijski sastav Peeping Tom, sa novim radom (“Dete”, koreofrafa Gabrijela Karizo/Frenk Šartije). U Ateljeu 212, gostovaće Kompanija Ervea Kubija iz Kana sa komadom “Šta dan duguje noći”, u Beogradskom dramskom pozorištu nastupa Lučijano Roso iz Buenos Ajresa sa predstavom „Apokalipsink”, a u Jugoslovenskom dramskom pozorištu – trupa Emija Greka i Pitera Šoltena iz Amsterdama sa “Bogohulnom rapsodijom”. Na sceni Bitef teatra predstaviće se sjajni Evripidis Laskaridis iz Atine sa komadom “Relikvija”, norveška trupa Ju Stromgrena, kao i nagrađivani performer Marko D’Agostin iz Bolonje sa predstavom “Najlepši pozdravi”.
Predstavljajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do devetnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno 450 koreografskih ostvarenja, dok je tokom svakog izdanja programe pratilo preko 23.000 gledalaca i 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Kako ukazuju u BFI, tokom poslednjih godina, koje je odredila pandemija, uprkos ograničenom broju mesta u pozorišnim salama, održan je kontakt sa brojnim gledaocima zahvaljujući strimovanju predstava na društvenim mrežama ili direktnim i naknadnim prenosima na kanalima RTS-a. Jedinstvenost Beogradskog festivala igre, još jednom je potvrđena i činjenicom da se najavljeni programi nisu otkazivali, već samo odlagali do trenutka kada bi se stekli uslovi za realizaciju. Zato su dve prethodne edicije postale pravi maraton umetničke igre, u trajanju cele kalendarske godine.
N. Popov