Beogradski festival igre gostuje u Srpskom narodnom pozorištu
Beogradski festival igre, nakon prolećnog dela, nastavlja s jesenjim programom, u okviru kojeg će sutra, na sceni „Pera Dobrinović“ Srpskog narodnog pozorišta, u 20 časova gostovati trupa „Boditrefik“ iz Los Anđelesa.
Ova trupa je trebalo da nastupi u martu prošle godine u Novom Sadu, ali je njihovo gostovanje odloženo zbog pandemije, i evo sada, nakon zapravo pet odlaganja, kako napominju u Beogradskom festivalu igre, ovi američki igrači konačno stižu do nas. Najpre će nastupiti sutra u Novom Sadu, karte za taj nastup su rasprodate, a u nedelju 26. septembra u „Madlenianumu“. Nakon nastupa trupe „Boditrefik“, Novosađane očekuje još jedna predstava Beogradskog festivala igre 1.oktobra, kada će na sceni SNP-a gostovati trupa čuvenog koreografa Akrama Kana.
Trupa „Boditrefik“ izvešće tri koreografije na sutrašnjem nastupu u SNP-u. „Milion glasova“ je koreografija Metjua Ninena, koji je osmislio i kostime, a autorka muzike je Pegi Li. Ovaj komad je upravo inspirisan opusom Pegi Li, i njenom muzikom, „koja je svojevrsan odgovor na političku klimu njenog vremena, ali nas podseća da i tokom teškog perioda život vredi uživanja.“
Metju Ninen je od 1994. do 2007. bio angažovan u Baletu Pensilvanije, gde je odigrao brojne glavne uloge u postavkama Džordža Balanšina, Džona Kranka, Pola Tejlora, Pitera Martinsa, Vala Kaniparolija, Jorme Elo, Lile Jork, Meredit Rejni, Kristofera Vildona i Džeroma Robinsa. Bio je 2007. imenovan za rezidentnog koreografa Baleta Pensilvanije. Njegove radove su izvodile baletske trupe iz Pensilvanije, Vašingtona, Kolorada, Memfisa, Milvokija, Sakramenta, Nevade... Dobio je brojna priznanja za svoj koreografski rad. Osnovao je 2005. trupu „BalletX“, sa koleginicom Kristin Koks.
Autor koreografije drugog komada „Prašina“, koji ćemo sutra gledati, je Hofeš Šehter, ujedno i kompozitor. „Iz mračnog ugla, “Prašina” tumači sile koje pokreću današnje društvo. Snažna koreografija za šest igrača, obogaćena je zvukom koji je Šehter lično komponovao.“
– Hofeš Šehter se smatra jednim od najzanimljivijih britanskih umetnika, posebno cenjen zbog stvaranja muzičkih kompozicija za svoje koreografije, sirovog i atmosferskog zvuka koji upotpunjava jedinstvenu fizikalnost njegove trupe – ističu u Beogradskom festivalu igre.
Diplomirao je na Akademiji za igru i muziku u Jerusalemu, a potom se preselio u Tel Aviv zbog angažmana u Kompaniji Batševa, gde je imao priliku da radi sa Ohadom Naharinom, Vimom Vandekejbusom, Polom Nortonom, Terom Sarinenom i Inbal Pinto. U Tel Avivu paralelno počinje studije bubnjeva i perkusija, što ga dalje vodi na usavršavanje u pariski Agostini koledž. Isvremeno, počeo je da eksperimentiše i razvija sopstvenu muziku, i učestvuje u brojnim projektima širom Evrope, koji su uključivali igru, muziku i kreiranje telesnog zvuka.
U Britaniju se seli 2002. i postiže ogroman uspeh sa svojim koreografijama. Potom 2008. osniva Kompaniju Hofeša Šehtera, koja je od tada prisutna na vodećim scenama Evrope, Azije, Severne Amerike i Australije. Najsvežije turneje uključuju Latinsku Ameriku i Srednji Istok, kako pominju u BFI, zbog opšte pomame za radovima “Umetnost neosvrtanja unazad”, “Politička majka”, “Preživeli” i “Sunce”. Pored kreacija za sopstvenu trupu, Šehterov rad je postao deo repertoara mnogih britanskih i međunarodnih kompanija. Na Beogradskom festivalu igre Kompanija Hofeša Šehtera je gostovala dva puta, s komadima “Politička majka” i “Sunce”.
Treći komad koji nas sutra očekuje „Pucanje“ je koreografski osmislila Mikaela Tejlor, a muziku potpisuju SCHOCKE i Džejms Braun. “Pucanje” je inspirisano „etnički raznovrsnim, ali ipak izolovanim gomilama Los Anđelesa. Komad je apel na publiku da se trgne i ne podlegne društvenim pritiscima, već da se poveže sa sopstvenom individualnošću i ljudima oko sebe.“
Mikaela Tejlor je igračica, koreografkinja, i umetnička direktorka TL kolektiva. Dobitnica je koreografske nagrade Inaugural Springboard EMERGE i našla se na listi 25 odabranih koreografa časopisa „Dens magazin“ za 2019. Sarađivala je sa poznatim trupama i organizacijama. „Njen poseban stil ekspresije i atletske teatralnosti izmešta njene postavke van tradicionalnog okvira. “Pucanje” je naručen komad od strane trupe „Boditrefik“, koji je utvrdio posebnost njenog koreografskog stila.“
– „Boditrefik“ je trupa savremene igre svetske klase, poznata po zaraznoj živosti. Osnovani 2007. u Los Anđelesu, od strane Lilijan Rouz Barbito i Tine Finkelman Berket, „Boditrefik“ pomeraju granice i svoj grad promovišu po umetničkoj igri. Trupa je posvećena produkciji radova priznatih koreografa, boreći se za svoje mesto u svetu savremene igre. Raznovrsni repertoar uključuje originalna dela Kajla Abrahama, Stajna Selisa, Baraka Maršala, Ohada Naharina, Matjua Ninena, Artura Pajta, Viktora Kihade, Hofeša Šehtera, Ričarda Sigala... „Boditrefik“ nepogrešivo odaje počast tradicionalnim stilovima i tehnikama, istovremeno otvarajući prostor savremenim trendovima. Trupa je nastupala pred rasprodatim gledalištma u prestižnim pozorištima i na festivalima širom sveta – naglašava BFI.
Igrači trupe „Boditrefik“ su:Tina Finkelman Berket, Džozef Dejvis, Hejli Heketorn, Natali Lejbert, Džesika Liu, Guzman Rosado, i Džamal Vajt. „Ovi vešti plesači obučavali su se u nekim od najcenjenijih škola širom sveta, a njihov zavidan repertoar obuhvata dela renomiranih savremenih koreografa. Ova kombinacija vrhunskih umetnika i vrhunskih koreografa donela im je brojna kritička priznanja, uključujući i jedno iz Los Anđeles Tajmsa, koje opisuje „Boditrefik“ kao „jednu od kompanija o kojima se najviše priča - ne samo u LA -u, već širom zemlje“.
N. P-j.