Žiri Pozorja: Nagradama se tešimo što nema novca i ideja
BEOGRAD: Žiri 62. Sterijinog pozorja ocenio je danas, povodom reagovanja na odluku da ne dodeli nagradu nijednoj predstavi, da je na srpskoj kulturnoj sceni uspostavljena forma lažnih uteha - "nagradama se tešimo što nema novca, što nema ideja, što se puno puta viđeni maniri predstavljaju kao nov umetnički senzibilitet, što je prava umetnost prestala da nas zanima".
"Uz takav dvostruki sistem pogrešnih vrednovanja, jednostavno dolazi se do dogovora kako ćemo da raspodeljujemo nagrade: jednom dobijemo mi, pa ćete onda vi, a mogu ponekad i oni, ako su u našem timu. Bitne su nagrade, bitna je lažna slika o slavi, ali ne i kvalitet. U savremenom srpskom društvu odustalo se od snage kreativnog duha, koja vodi u uzvišenost duhovnog postojanja čoveka i dobar deo stvaralaca nije nažalost imao snage da se odupre ovom padu", naveli su članovi žirija u saopštenju.
Predrag Miki Manojlović, Isidora Žebeljan, Emina Elor, Nikita Milivojević i Aleksandar Popovski kažu da možda u prošlogodišnjoj pozorišnoj produkciji, zasnovanoj na srpskim dramskim tekstovima, postoje i neke drugačije predstave, neki drugačiji, snagom individualnog, specifičnog duhovnog stremljenja nastali iskoraci iz stereotipa kompromisa.
Ipak, uvereni su da je selekcija na Pozorju pokazala da je "istinski, suštinski kvalitet umetničkog rada u pozorištu u velikoj većini slučajeva nedovoljno blizu onim umetničkim principima na kojima je i radi kojih je osnovano Sterijino pozorje".
"Iako smo, naravno, svesni činjenice da je u ovoj selekciji predstava bilo pojedinačnih ostvarenja koje su se izdvajala od drugih, pre svega zbog nesalomivog talenta te nekolicine umetnika, kao i da je pri realizaciji svih predstava uložen veliki trud i rad, mi smo, zbog naše profesionalne časti i umetničkog dostojanstva, kao i zbog svesti o opštem alarmantnom stanju u kojem se nalazi savremena umetnost u Srbiji, smatrali da je neophodno napraviti presedan, kako bismo svojom odlukom ukazali na to da je ovo poslednji trenutak da se o problemu kvaliteta umetničkih ostvarenja, kao i o suštini i smislu bavljenja umetnošću, započne otvoren, iskren i istinit dijalog", stoji u saopštenju dostavljenom Tanjugu.
Zato su, kako navode, odlučili da nagrade sve učesnike ovogodišnjeg festivala za njihov trud i napor da održe pozorišnu umetnost u Srbiji, čak i pod krajnje nepovoljnim okolnostima.
"Neki drugi žiri, sačinjen od ljudi koji pristaju na danas ustaljen, po umetnost poguban sistem vrednosti, drugačije bi postupio i time ispunio očekivanja onih koji su se nagradama nadali, čime bi, barem prividno ali ne zadugo, sve i dalje bilo u redu. Međutim, naš umetnički rad, a time i umetnički i moralni integritet, obavezuje nas da izgovorimo istinu", kažu članovi žirija i dodaju da svojom odlukom nisu želeli da uvrede svoje kolege, ni vernu publiku, nego samo da ukažu na njihova posvećenost profesiji i odgovornost prema umetnosti zahteva da izgovore ono što svi znaju ili naslućuju - "kakvo je carevo novo odelo".
Želeli su, kako dalje navode, da pokrenu važan i neophodan razgovor u pokušaju da se nađu zajednička rešenja zarad ostvarenja zajedničkog cilja - borbe za pravu, beskompromisnu umetnost, dostojnu Sterije i osnivača Pozorja.
"Kao i u vremenima prosperiteta jednog društva, tako i u smutnim, nejasnim vremenima, umetnik od sebe treba da zahteva neprestano uzdizanje duha stalnim sprovođenjem potrage za novim istinskim kvalitetima, bez obzira na spoljne, vanumetničke okolnosti", ističu članovi žirija uvereni da u Srbiji ima onih koji će, "šav po šav, rukav po rukav, tog oronulog, izmrcvarenog, ali besmrtnog cara početi polako da oblače".
Žiri u svom saopštenju primećuje da svi godinama komentarišu loše uslove rada u kulturi, nebrigu društva, nedovoljno novca, ne preispitujući pri tom tužne i mučne posledice te nebrige.
"Umetnost je decenijama postepeno tonula u blato sve težih, iscrpljujućih, ponižavajućih izbora i odluka, a iz toga su proisticala sve veća i dublja snižavanja kriterijuma, koje mnogi nažalost više i ne doživljavaju kao problematična", konstatuje žiriji Sterijinog pozorja.
"Prisiljeni da se uklapaju u mutne, uskogrude i kratkovide zakulisne igre institucija kulture i politike, a postepeno odustajući od visokih zahteva svog poziva, umetnici su polako gubili bit svoga poziva - gubili su umetnost. Posledica nedostatka novca, pogrešnih investicija u kulturi nije ništa drugo nego gubitak kvaliteta", primećuje se dalje u saopštenju.
Oni ocenjuju da je, kao i u svakom društvenom uređenju, u kojem oblici političke represije (pa makar i pod plaštom takozvane tranzicije) postaju obavezni i jedini dozvoljeni način funkcionisanja, i u Srbiji sva toksičnost sveopšteg nezadovoljstva (i onog izrečenog i onog prećutkivanog) uzela svoj danak i u umetnosti.
"Tokom vremena je postajalo dovoljno ili biti blizu vlasti ili baviti se politički korektnim temama i uzvikivati parole koje određena grupacija levih ili desnih želi da čuje, ili nasmejati publiku banalnim doskočicama, nalik onima iz jeftinih televizijskih programa, postalo je dovoljno hvaliti same sebe unižavanjem i vređanjem nekog drugog, dok je kvalitet nastavio da tone, a sistem nagrada u kulturi, onako kako je danas uvrežen u Srbiji, počinjao da daje lažnu sliku i još lažniju nadu da su rezultati umetnika sjajni, jedinstveni i svetski", naveli su članovi žirija.