U GALERIJI MATICE SRPSKE OTVORENA IZLOŽBA „Paja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja“ (foto)
U Galeriji Matice srpske večeras je otvorena izložba "Paja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja", zasnovana na tri ženska portreta iz GMS, Umetničko-istorijskog muzeja u Beču i Galerije Belvedere.
Iz čuvenog Kunstistoriše muzeja u Novi Sad je, naime, stigla „Dama sa lila šalom”, jedno manje poznato i stoga veoma intrigantno Klimtovo delo. Istovremeno, Galerija Belvedere, koja čuva najpoznatija dela Gustava Klimta i izlaže ih u svojoj stalnoj postavci, ustupila je GMS ulje na platnu Paje Jovanovića - „Bečlijka”, koje je otkupljeno još 1905. godine sa vernisaža Društva bečkih umetnika priređenog u Kunstlerhausu i nikada do sada nije izlagano u našoj zemlji. Konačno, ovu postavku upotpunjuje delo iz zbirke Galerije Matice srpske - Jovanovićev portret njegove supruge Muni, koji se, po oceni upravnice GMS dr Tijane Palkovljević Bugarski, „izdvaja kao jedinstven po svojoj izvedbi”.
Nakon pozdravnih reči dr Tijane Palkovljević Bugarski, upravnice Galerije Matice srpske, Daniela Uhtmana, koji je govorio u ime dr Sabine Hag, direktorke Umetničko-istorijskog muzeja u Beču, i Franca Smole koji se obratio u ime Stele Rolig, direktorke Galerije Belvedere, ambasadora Austrije u Srbiji Kristijana Ebnera, i brojne publike, izložbu je otvorila Maja Gojković, potpredsednica Vlade i ministarka kulture Republike Srbije.
- Predstavljanjem slika dvojice vrhunskih umetnika Paje Jovanovića i Gustava Klimta, jačamo vekovne veze i gradimo neke nove mostove prijateljstva u evropskim okvirima tri važna muzeja, kao između Novog Sada i Beča, Srbije i Austrije. Originalnom postavkom i prilikom da publika u Srbiji premijerno vidi dva vredna dela svetski priznatih autora, ova izložba najbolji je uvod u obeležavanje veka i po diplomatskih odnosa naše dve zemlje. Srbiju i Austriju vežu mnogostruke veze, čiji koreni datiraju znatno ranije od zvaničnog uspostavljanja državnih odnosa. Te veze najjasnije se ocrtavaju u oblasti kulture i zato je od velike važnosti da ih obostrano pažljivo negujemo i dodatno produbljujemo - rekla je Maja Gojković, otvarajući ovu izložbu.
Srpska kultura oduvek je pripadala evropskom kulturnom prostoru, a našim brojnim umetnicima Austrija i njena prestonica Beč bili su prva stanica na njihovom evropskom putu, dodala je ministarka Gojković, i podsetila da je tako Paja Jovanović, jedan od najvećih srpskih slikara bio bečki đak, i kasnije živeo i stvarao upravo u ovom gradu.
- O velikoj povezanosti naših kulturnih prostora slikovito govore brojne pojedinačne i lične priče, kao što je ona da je Paja Jovanović na Svetskoj izložbi u Rimu 1911. nastupio upravo u paviljonu Austrije. Njegova ovde izložena slika, "Umetnikova supruga Muni", deo je stalne postavke srpske umetnosti 19.veka Galerije Matice srpske, jednog od najplodnijih razdoblja svakako naše umetnosti - napomenula je Maja Gojković, ističući značaj predstavljanja našeg kulturnog nasleđa, u čemu je GMS među najaktivnijim akterima na kulturnoj sceni.
Od tri ženska portreta iz tri muzeja: Galerije Matice srpske,Umetničko-istorijskog muzeja u Beču i Galerije Belvedere, dva su prvi put izložena u Srbiji. Sva tri portreta ukazuju na sličnosti i razlike među velikim umetnicima, i govore o društvenom kontekstu u kojem su nastajali, a istovremeno povezuju muzeje iz čijih su kolekcija. Portret „Dama sa lila šalom“ poznatog bečkog slikara Gustava Klimta, nastala u ranijoj fazi njegovog rada, otkrivena je tek 2013, i nikada nije izlagana, a sada će se naći pred novosadskom publikom, koja će prvi put moći da pogleda jedno Klimtovo delo, u naredna tri meseca. Druga slika „Bečlijka“ Paje Jovanovića, ulje na platnu, u posedu je bečkog muzeja „Belvedere“, koja će se takođe prvi put naći pred našom publikom. Treća izložena slika „Umetnikova supruga Muni“ Paje Jovanovića, iz kolekcije je Galerije Matice srpske.
Izložbu prati istoimeni trojezični katalog, u čijem sadržaju su uvodni tekstovi Maje Gojković i dr Tijane Palkovljević Bugarski, raspravni tekst dr Snežane Mišić, muzejske savetnice i „povremeno istinite priče“ u tekstu „U salonu šešira Oskara Hutera“ msr Nikole Ivanovića, kustosa.
Izložba će biti otvorena do 14. januara.
K.R.