Šumanovićeve slike ponovo u Gradu svetlosti
Zahvaljujući saradnji Galerije Matice srpske i Spomen-zbirke Pavla Beljanskog sa Kulturnim centrom Srbije u Parizu, slike Save Šumanovića koje čuvaju ove dve kuće kulture u Novom Sadu, vraćaju se svojoj kući u Francuskoj. Naime, brojna dela koja je naslikao Sava Šumanović, poput "Mornara na molu", "Žene s voćem", "Doručka na travi", "Kupačice" koja predstavlja Kiki, u to vreme poznatu kao Kraljica Monparnasa - nastale su u Parizu.
Ukupno devet slika, dve video animacije i 13 crteža biće zastupljeno na izložbi nazvanoj "Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata", koja će biti predstavljena u Kulturnom centru Srbije u Parizu, od 25. maja do 23. juna. Otvaranje zakazano za četvrtak, na kojem je najavljeno prisustvo brojnih zvanica iz sveta kulture, ali i politike, poput potpredsednice Vlade Srbije i ministarke kulture Maje Gojković, označiće i početak proslave jubileja, 50 godina rada Kulturnog centra Srbije u Parizu.
Kako je navela direktorka Kulturnog centra u Parizu, Natali Beljanski, izložba Šumanovićevih dela iz novosadskih galerijskih zbirki samo je početak proslave jubileja, koja će trajati čitavu godinu. Posle izložbe "Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata", na redu je arhivska izložba fotografija iz bogate istorije Kulturnog centra Srbije u Parizu, na kojima će moći da se vide i Danilo Kiš, Vladimir Veličković, uz brojne drugi velikane i događaje sa kulturne scene prošlih pola veka. Iz Novog Sada, kasnije će u francuskoj prestonici imati priliku da se predstave Akademija umetnosti i Knjižara koja svira, "Bulevar buks".
Natali Beljanski je povodom jubilarne pedesetogodišnjice najavila i novi vizuelni identitet Kulturnog centra Srbije u Parizu, predstavljen i onlajn, kao i na društvenim mrežama, pozivajući publiku da prati njihov rad i virtuelnim putem.
Upravnica Galerije Matice srpske Tijana Palkovljević Bugarski gostovanje u Parizu nazvala je i razmenom dve evropske prestonice kulture:
- Izložba "Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata" najuspešnija je i najatraktivnija izložba prošlogodišnjeg projekta "Novi Sad - Evropska prestonica kulture". Red je da se predstavi i u Parizu, jer ona jeste deo tog konteksta.
Za Milanu Kvas koja je autorka izložbe, kao i upravnica Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, nema sumnje da je Sava Šumanović slikar čuvenih pariskih jesenjih salona. Ona je objasnila da izložba pokriva period od 1921. do 1942, vreme tokom kojeg je slikar boravio i radio i u Zagrebu, ali da je svaku sliku slao tamo da se predstavi.
- Na ovoj izložbi može da se vidi sva širina realizma Save Šumanovića i njegovih relacija sa pariskom školom slikanja. Pariz je u to vreme okupljao brojne slikare strance koji su donosili na tamošnju scenu duh sredina iz kojih su dolazili, obogaćujući njihove izložbene salone. "Engleskinja u Parizu" Savu Šumanovića direktno stavlja u vezu sa evropskim kontekstom tog perioda - samo je deo priče Milane Kvas.
Kao posebno značajne segmente izložbe, Milana Kvas je izdvojila crteže na kojima može da se vidi razvoj Šumanovićevih ideja i pristupa, pogotovo kad je reč o slikanju aktova i pejzaža. Na zatvaranju izložbe, 23. juna, biće predstavljen i katalog koji je zapravo zbornik radova, prepun doprinosa posmatranju dela Save Šumanovića. Trojezično izdanje, na francuskom, engleskom i srpskom, okupilo je tekstove Zvonka Makovića, Lidije Merenik, Igora Borozana, Ane Ereš, Sofije Milenković, Gordane Krstić Faj, Tijane Palkovljević Bugarski, Milane Kvas i Tamare Ognjević. Svi oni potvrđuju evropski značaj Save Šumanovića, kao i tadašnje jugoslovenske kulturne scene.
Izložbu i promociju publikacije "Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata" u Kulturnom centru Srbije u Parizu, Galerija Matice srpske i Spomen-zbirka Pavla Beljanskog realizuju pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture, uz podršku Pokrajinskog sekreterijata za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, i Francuskog instituta u Srbiji - Ogranak u Novom Sadu.
I. Burić