„Skrivena riznica” Slavka Pejaka u Galeriji ITD
U Galeriji ITD na Petrovaradinskoj tvrđavi otvorena je izložba „Skrivena riznica“ Slavka Pejaka, umetnika iz Novog Sada.
Na izložbi je prvi put prikazano niz slika – minijatura, rađenih tehnikom ulje na kartonu, a pored originalnih radova, postavku čine i digitalno uvećani delovi slika, kako bi se bolje sagledali detalji.
Kuriozitet aktuelne izložbe je da su ove slike nastajale krajem prošlog veka, a ocenjeno je da su svojom atmosferom naslutile događaje koji će uslediti, kao što je to u jednom trenutku bilo „odsecanje“ Novog Sada i Petrovaradina, uništenjem mostova tokom NATO bombardovanja.
Slavko Pejak je poznat kao slikar, crtač i ilustrator, autor serije stripova o Lunu, kralju ponoći, po romanu Mitra Miloševića, kao i licencnog italijanskog stripa „Veliki Blek“, nekada u izdanju „Dnevnika“. Bio je jedan od vodećih autora takozvanog „Zlatnog doba novosadskog stripa“ osamdesetih godina, kada su prodati tiraži dostizali i preko 100.000 primeraka.
- Dvadesetak godina bilo je potrebno Slavku Pejaku (1952), ilustratoru i autoru serije stripova koji su osamdesetih godina stvarani u novosadskom „Dnevniku“ da se predstavi kao slikar. Doduše, najavio je Slavko likovne zapise iz 1998 godine kao opus „Dark“ na internet mreži. Međutim, na poziv Branislava Radoševića predstavlja se na Petrovaradinskoj tvrđavi, u kultnoj Galeriji Instituta za transfuziju dizajna.
Mestu kreativnih susreta, gde su mnogi stvaraoci od poznatih dizajnera, slikara, pisaca i multimedijalnih umetnika iz različitih kulturnih miljea, emitovali programe o kojima se i danas govori. U mnogima je Slavko učetvovao, svojim znanjem i umećem, doprineo da zasijaju punim sjajem. Sada se našao na njihovom mestu da sa nama podeli svoje strahove, predviđanja koja su nekoliko meseci kasnije ostavile vojvođansku Atinu bez tri mosta i desetine života. O materijalnoj šteti da i ne govorimo – zapisao je o izložbi „Skrivena riznica“, između ostalog, Miroslav A. Mušić. - Upravo iskustvo ilustratora i crtača stripa omogučili su mu da sa malo elemenata gradi retoričke zapise. U pitanju je zlo, nestreća koja će nekoliko meseci kasnije pod imenom „Milosrdnog Anđela“ promeniti naše živote. U mrkoj, najčešće crvenoj gami razaznajemo vatrene jezike, poneku figuru iz Danteovog „Pakla“. Sve to na maloj površini, u kombinovanoj tehnici ulja na katronu, mehaničkog grebanja i drugih intervencija koje pojedinačne kompozicije svrstavaju u seriju. Ili opus kako to najčešće nazivamo u stvaralaštvu jednog umetnika. Po prirodi tih, gotovo nečujen, u likovnim kompozicijama je odlučan, istrajan i nepoklolebljiv. Zato koristi retoriku koju razumemo, sa kojom se slažemo. Radi se o borbi protiv zla. Borbi koje je večna. Sa Petrovaradinske tvrđave na to nas podseća Slavko Pejak svojim likovnim kompozicijama, serijom slika koje, verujem, zdušno prihvatamo, kao i njegov nastup.
Realizaciju izložbe „Skrivena riznica” Slavka Pejaka u Galeriji ITD na Petrovaradinskoj tvrđavi, otvorenu do 23 novembra, podržala je Gradska uprava za kulturu Novog Sada.
I. Burić