„Siročići” širom otvorenih očiju
Širom otvorenih očiju, bosonogi i klempavi, „Siročići“ Zlate Markov Baranji su autentično remek-delo srpske umetnosti 20. veka. Nema podataka o tome kada su tačno nastali, istoričari umetnosti se njima nisu mnogo bavili, nema vrednovanja tog dela ni u kontekstu naše ni evropske umetnosti ili keramike, ali to nije ni bitno.
Važno je da su ih prepoznali u zrenjaninskom muzeju i da imamo priliku da ih vidimo i da oni koji vole skulpturu i keramiku, i našu i evropsku, misle da su „Siročići“ nešto čime se možemo ponositi. Pet keramičkih skulpura dece, bojena terakota, svakako su umetničko delo i van vremena i za sva vremena.
Izloženi su u stalnoj postavci Narodnog muzeja u Zrenjaninu, a nakon susreta sa „Siročićima“ nema šanse da ćete izaći ravnodušni.
Jedino možemo da žalimo za tim što ovo delo Zlate Markov Baranji nije poslužilo kao predložak za seriju keramičkih figura od 100 ili 1.000 komada, pa da budu prisutni u mnogim domovima u Vojvodini i Srbiji, ali i da na taj način popularišu i Zlatu, i domaću keramiku, i kompletnu umetnost. Ništa toj skulpturi ne bi oduzelo od značaja da ima još nekoliko hiljada kopija. Da je tako, pokazuje i primer čuvene mađarske keramičarke Margit Kovač, čiji je muzej u Sentandreji, a dela širom Erope i sveta upravo zbog toga što su figurine rađena u serijama i bile dostupne ljubiteljima umetnosti uzduž i popreko Evrope. Ne treba, valjda, da podsećamo na to da su se kremikom, i to veoma ozbiljno i u velikim serijama, bavikli i Žan Kokto te, naravno, Pablo Pikaso.
Margit Kovač je prisutna i u srpskim domovima, ali „Siročića“ Zlate Baranji, nažalost, nema. I ne samo siročića.
Za umetnost i kulturu nekog narod važno je šta se čuva u muzejima, ali je daleko važnije šta je u domovima.
Zlata je 1982. godine Zrenjaninu poklonila 30 svojih radova (skulptura, slikane majolike i slika) i deset radova svoga supruga Karla Baranjija, a 1983. poklon, koji je predat na čuvanje Narodnom muzeju, uveličala je s još 14 svojih slikanih majolika i slika. I tako su „Siročići“ stigli i sačuvani.
Rođena je 1906. godine u Žitištu. Školovala se u Temišvaru i Zrenjaninu, učila slikarstvo u Beču, a skulpturu u Budimpešti kod Karla Baranjija, Bele Pankotai-Farkaša i Ferenca Međešija. Predavala je u Školi za primenjenu umetnost u Novom Sadu, gde je osnovala keramičko odeljenje i gde je živela do smrti 1986. godine.
Skulpturu i keramiku izlagala je samostalno i na kolektivnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Dela Zlate Markov Baranji ne nalaze se samo u muzejima već i na javnim prostorima, ali ona najpoznatija nastala su kao njen zajednički rad sa suprugom Karlom (Karoljem) Baranjijem, koji je bio jedan od najznačajnijih keramičara na ovim prostorima. Najpoznatija je skulptura „Ikarus“ iz 1938. godine, koja se nalazi na zgradi Vazduhoplovne komande u Zemunu, mada ima onih koji za taj rad tvrde da je samo Zlatin, a ne zajednički. Tu je zatim bronzani reljef na Beogradskoj kapiji u Petrovaradinu „Ulazak srpske vojske u Novi Sad 1918. godine“, koji je postavljen 1938. pa uništen 1941, te zatim obnovljen 2012. godine. Poznati su i reljefi „Oranje“ i „Žetva“, koji se nalaze na zgradi novosadskog Instituta za ratarstvo i povrtarstvo u Ulici Maksima Gorkog, kao i skulpture „Dečaci i devojčice“ ispred Osnovne škole „Žarko Zrenjanin“ na Limanu 3 u Novom Sadu.
Tu je i samostalno delo, čuvena bronzana skulptura „Jesenje sunce“, u narodu poznatije kao „Bakice“, koja se nalazi u parku na Paliću kod Subotice.
Osim u Zrenjaninu, legat bračnog para Baranji nalazi se i u Temerinu.
Dejan Urošević
Foto: Sanja Vrzić, Narodni muzej Zrenjanin