PRILIKA ZA MLADE NEAFIRMISANE UMETNIKE IZ CELE SRBIJE Milica Vesić: Kaleidoskop kulture je doprineo prikazu šarenolikosti umetničke scene
Milica Vesić je umetnica koja sakuplja latice cveta biljaka kojima je prošao životni vek, na različitim lokacijama i potpuno prosušene klasira po boji i teksturi. Ona će predstaviti seriju radova sa organskim materijalima na šestom Kaleidoskopu kulture. Njen projekat izabran je na javnom konkursu Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture" za šesti Kaleidoskop kulture.
Jačanje umetničke scene kroz doprinos vidljivosti umetnika iz cele Srbije, tema je i glavni cilj javnog konkursa za ovogodišnji Kaleidoskop kulture. Šta je to što je vas privuklo da se prijavite na ovaj konkurs?
- Ono što me prvo privuklo jeste slogan konkursa za ovogodišnji Kaleidoskop kulture - "Neraskidive veze". Smatrala sam da je tema fleksibilna i da mi daje slobodu da mogu da realizujem ideju umetničkog dela koja se poklapa i sa samom idejom konkursa, a to je spona kulturnog pejzaža i oblikovanje ličnog i kolektivnog identiteta kroz dijalog i konekciju među ljudima.
Ovo je drugi po redu konkurs Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture" koji je bio otvoren za umetničku scenu iz cele Srbije. Koliko je za umetnike i umetničku scenu bitna praksa javnih konkursa i koji je njihov značaj?
- Praksa javnih konkursa je itekako bitna za umetnike i celu umetničku scenu, s obzirom da se kroz ovakve vrste konkursa umetnici sa svojim idejama direktno obraćaju široj publici. Značaj javnih konkursa je veliki s obzirom da na ovaj način različita publika ima uvid u raznovrsnost i kvalitet umetničke scene Srbije, pa na različite načine može imati uvid u umetničku percepciju aktuelnih socijalnih, političkih, klimatskih i drugih promena.
Šta, po vašem mišljenju, ovaj konkurs donosi mladima i da li je ovo prilika da se neafirmisani umetnici istaknu?
- Konkurs doprinosi da mladi, istovremeno i stvaraoci i posmatrači, krenu da preispituju odnos istorije i budućnosti, spajajući ih sa sadašnjim momentom. Ovaj konkurs je sigurno prilika da se i neafirmisani umetnici istaknu, posebno što danas mnogi mladi umetnici dolaze iz manjih ili ruralnih sredina, a neretko i marginalizovanih sredina. Zato smatram da je ovakva prilika mladim neafirmisanim umetnicima, motivacija da nastave da se bave ovom profesijom.
Koliko je zahtevno bilo ispuniti kriterijume prijave koje javni konkurs propisuje?
- S obzirom da su sve informacije bile transparentne, tehnički aspekt konkursa nije bilo teško ispuniti. Konkursna prijava je bila konkretno formulisana. A umetnicima je dato da svoj projekat mogu definisati na osnovu teme, koja obuhvata širok spektar njenog tumačenja.
Odabrani projekti biće realizovani u okviru šestog Kaleidoskopa kulture. Kako vi vidite koncept Kaleidoskopa kulture i koliko je za vas značajno da učestvujete u projektu koji je prepoznat i na evropskom nivou?
- Smatram da koncept Kaleidoskopa kulture izuzetno dobro objedinjuje različite vidove umetničke prakse kroz zauzimanje javnih prostora grada to kroz konkretno, ali fleksibilno tematsko usmerenje koje jednako dobro komunicira i sa publikom i sa stvaraocima. Veoma mi je značajno učešće u ovom projektu, s obzirom da je ono podržano i idejno i finansijski. Samim tim što je projekat prepoznat i na evropskom nivou, pomaže mi pri promociji i pozicioniranju mog umetničkog rada kako na području Srbije, tako i u Evropi.
S obzirom na to da se kao legat projekta "Novi Sad – Evropska prestonica kulture" održava već šestu godinu zaredom, kakvu promenu je Kaleidoskop kulture doneo na umetničkoj sceni?
- Kako mu i sam naziv glasi Kaleidoskop kulture je doprineo prikazu šarenolikosti umetničke scene, ne fokusirajući se samo na pojedinačne oblasti umetničke prakse. Konkretno doprineo je i većoj aktivnosti i preduzimljivosti mladih aktera umetničke scene.
Programi u okviru Kaleidoskopa kulture realizovaće se u novosadskom Distriktu i u mreži kulturnih stanica. Kako vi gledate na ova dva prostorna legata projekta Novi Sad – Evropska prestonica kulture?
- Prostorni legati ovog projekta su dobro zamišljeni i dobro se uklapaju u kulturnu politiku decentralizacije kulturnih događaja širom Novog Sada, što doprinosi većem učešću građana u kulturnim događajima, a takođe i sagledavanju potreba lokalnog stanovništva. Takođe, mislim da Distrikt i mreža kulturnih stanica imaju veliki potencijal da integrišu umetničke, arhitektonske i dizajnerske aktivnosti zarad ojačanja lokalnih zajednica.
Kako biste opisali vaš projekat koji je ovom prilikom odabran na javnom konkursu? Zbog čega je on značajan i koji su krajnji ciljevi vašeg projekta?
- Primarno u projektu "Totum pro parte-pars pro toto" jeste vizuelno istraživanje likovno estetskog jezika koji ima za cilj da preispituje ulogu estetike i etike prirodnih materijala u umetnosti. Pored toga što ispitujem prirodu nađenih organskih materijala, konkretno biljaka, istraživanje obuhvata i digitalni kontekst i analizu biljke koristeći digitalne alatke koji su svima dostupni. Na taj način dolazim do vizuelne intertekstualnosti i rezultat predstavlja specifičnu klasu vizuelnih stimulansa koje čine slike prirode i sveta. Projekat je takav da je izuzetno fluidan i da može biti smešten u bilo koju okolinu kojoj se lako prilagođava. Projekat je izuzetno značajan po tome što izaziva komunikaciju na relaciji čovek-priroda-umetnik. Publika je pozvana da razmatra i diskutuje o pitanjima količine digitalnih i prirodnih informacija, kao i njihovog oblikovanja. Opšti cilj projekta jeste uključivanje publike u promišljanje prirode kroz novi mediji, savremeno umetničko delo i dojam o potencijalu flore i baze digitalnih informacija.
Ko su po vama uzori na lokalnoj, ali i na nacionalnoj umetničkoj sceni? Čiji rad je po vašem mišljenju vredan svake pažnje?
- Teško se odlučujem za izdvajanje uzora na umetničkoj sceni, s obzirom da smatram da je svaki umetnik na neki način vredan pažnje. Posebno što svaki posmatrač u odnosu na svoj temperament može pronaći nekoga koga će da prati, sluša, gleda, čije će knjige da čita i čije će sklupture da opipava i na koje druge načine da učestvuje i interaktuje…
Koliko je važno u današnje vreme da umetnost približimo običnom čoveku i kako nam ona može pomoći da se izborimo sa izazovima sa kojima se suočavamo u ovom modernom dobu?
- Običan čovek misli kako je svet umetnosti veoma daleko od njega, međutim, sve ono što se dešava i što se stvara u tom "distanciranom" svetu umetnosti jeste ono što je izuzetno blisko običnom čoveku. Dakle umetnost je neodvojiva od čoveka, u kakvim god izazovima da se on nalazio!
B. Pavković