ПРИЛИКА ЗА МЛАДЕ НЕАФИРМИСАНЕ УМЕТНИКЕ ИЗ ЦЕЛЕ СРБИЈЕ Милица Весић: Калеидоскоп културе је допринео приказу шареноликости уметничке сцене
Милица Весић је уметница која сакупља латице цвета биљака којима је прошао животни век, на различитим локацијама и потпуно просушене класира по боји и текстури. Она ће представити серију радова са органским материјалима на шестом Калеидоскопу културе. Њен пројекат изабран је на јавном конкурсу Фондације "Нови Сад – Европска престоница културе" за шести Калеидоскоп културе.
Јачање уметничке сцене кроз допринос видљивости уметника из целе Србије, тема је и главни циљ јавног конкурса за овогодишњи Калеидоскоп културе. Шта је то што је вас привукло да се пријавите на овај конкурс?
- Оно што ме прво привукло јесте слоган конкурса за овогодишњи Калеидоскоп културе - "Нераскидиве везе". Сматрала сам да је тема флексибилна и да ми даје слободу да могу да реализујем идеју уметничког дела која се поклапа и са самом идејом конкурса, а то је спона културног пејзажа и обликовање личног и колективног идентитета кроз дијалог и конекцију међу људима.
Ово је други по реду конкурс Фондације "Нови Сад – Европска престоница културе" који је био отворен за уметничку сцену из целе Србије. Колико је за уметнике и уметничку сцену битна пракса јавних конкурса и који је њихов значај?
- Пракса јавних конкурса је итекако битна за уметнике и целу уметничку сцену, с обзиром да се кроз овакве врсте конкурса уметници са својим идејама директно обраћају широј публици. Значај јавних конкурса је велики с обзиром да на овај начин различита публика има увид у разноврсност и квалитет уметничке сцене Србије, па на различите начине може имати увид у уметничку перцепцију актуелних социјалних, политичких, климатских и других промена.
Шта, по вашем мишљењу, овај конкурс доноси младима и да ли је ово прилика да се неафирмисани уметници истакну?
- Конкурс доприноси да млади, истовремено и ствараоци и посматрачи, крену да преиспитују однос историје и будућности, спајајући их са садашњим моментом. Овај конкурс је сигурно прилика да се и неафирмисани уметници истакну, посебно што данас многи млади уметници долазе из мањих или руралних средина, а неретко и маргинализованих средина. Зато сматрам да је оваква прилика младим неафирмисаним уметницима, мотивација да наставе да се баве овом професијом.
Колико је захтевно било испунити критеријуме пријаве које јавни конкурс прописује?
- С обзиром да су све информације биле транспарентне, технички аспект конкурса није било тешко испунити. Конкурсна пријава је била конкретно формулисана. А уметницима је дато да свој пројекат могу дефинисати на основу теме, која обухвата широк спектар њеног тумачења.
Одабрани пројекти биће реализовани у оквиру шестог Калеидоскопа културе. Како ви видите концепт Калеидоскопа културе и колико је за вас значајно да учествујете у пројекту који је препознат и на европском нивоу?
- Сматрам да концепт Калеидоскопа културе изузетно добро обједињује различите видове уметничке праксе кроз заузимање јавних простора града то кроз конкретно, али флексибилно тематско усмерење које једнако добро комуницира и са публиком и са ствараоцима. Веома ми је значајно учешће у овом пројекту, с обзиром да је оно подржано и идејно и финансијски. Самим тим што је пројекат препознат и на европском нивоу, помаже ми при промоцији и позиционирању мог уметничког рада како на подручју Србије, тако и у Европи.
С обзиром на то да се као легат пројекта "Нови Сад – Европска престоница културе" одржава већ шесту годину заредом, какву промену је Калеидоскоп културе донео на уметничкој сцени?
- Како му и сам назив гласи Калеидоскоп културе је допринео приказу шареноликости уметничке сцене, не фокусирајући се само на појединачне области уметничке праксе. Конкретно допринео је и већој активности и предузимљивости младих актера уметничке сцене.
Програми у оквиру Калеидоскопа културе реализоваће се у новосадском Дистрикту и у мрежи културних станица. Како ви гледате на ова два просторна легата пројекта Нови Сад – Европска престоница културе?
- Просторни легати овог пројекта су добро замишљени и добро се уклапају у културну политику децентрализације културних догађаја широм Новог Сада, што доприноси већем учешћу грађана у културним догађајима, а такође и сагледавању потреба локалног становништва. Такође, мислим да Дистрикт и мрежа културних станица имају велики потенцијал да интегришу уметничке, архитектонске и дизајнерске активности зарад ојачања локалних заједница.
Како бисте описали ваш пројекат који је овом приликом одабран на јавном конкурсу? Због чега је он значајан и који су крајњи циљеви вашег пројекта?
- Примарно у пројекту "Тотум про парте-парс про тото" јесте визуелно истраживање ликовно естетског језика који има за циљ да преиспитује улогу естетике и етике природних материјала у уметности. Поред тога што испитујем природу нађених органских материјала, конкретно биљака, истраживање обухвата и дигитални контекст и анализу биљке користећи дигиталне алатке који су свима доступни. На тај начин долазим до визуелне интертекстуалности и резултат представља специфичну класу визуелних стимуланса које чине слике природе и света. Пројекат је такав да је изузетно флуидан и да може бити смештен у било коју околину којој се лако прилагођава. Пројекат је изузетно значајан по томе што изазива комуникацију на релацији човек-природа-уметник. Публика је позвана да разматра и дискутује о питањима количине дигиталних и природних информација, као и њиховог обликовања. Општи циљ пројекта јесте укључивање публике у промишљање природе кроз нови медији, савремено уметничко дело и дојам о потенцијалу флоре и базе дигиталних информација.
Ко су по вама узори на локалној, али и на националној уметничкој сцени? Чији рад је по вашем мишљењу вредан сваке пажње?
- Тешко се одлучујем за издвајање узора на уметничкој сцени, с обзиром да сматрам да је сваки уметник на неки начин вредан пажње. Посебно што сваки посматрач у односу на свој темперамент може пронаћи некога кога ће да прати, слуша, гледа, чије ће књиге да чита и чије ће склуптуре да опипава и на које друге начине да учествује и интерактује…
Колико је важно у данашње време да уметност приближимо обичном човеку и како нам она може помоћи да се изборимо са изазовима са којима се суочавамо у овом модерном добу?
- Обичан човек мисли како је свет уметности веома далеко од њега, међутим, све оно што се дешава и што се ствара у том "дистанцираном" свету уметности јесте оно што је изузетно блиско обичном човеку. Дакле уметност је неодвојива од човека, у каквим год изазовима да се он налазио!
Б. Павковић