Poklon-zbirka Rajka Mamuzića bogatija za nova dela
NOVI SAD: Kolekcija Poklon-zbirke Rajka Mamuzića, koju čine dela 35 umetnika prve posleratne generacije druge polovine 20. veka, od juče je bogatija za portret ovog kolekcionara, rad slikarke Ljubinke Jovanović, kao i 24 skulpture vajara Vladete Petrića.
Ksenija Đurđević, ćerka kolekcionara Rajka Mamuzića, poklonila je Poklon zbirci portret svog oca, ulje na platnu iz 1987. delo poznate slikarke Ljubinke Jovanović (1922-2015). U kolekciji Mamuzića do sada se nalazilo samo jedno ulje na platnu ove autorke iz ranog perioda njenog stvaralaštva.
Ljubinka Jovanović je studirala slikarstvo na Akademiji likovnih umetnosti u klasi prof. Ivana Tabakovića i 1947. je otišla u Zadar, gde je radila s ostalim članovima „Zadarske grupe“. Bila je i članica grupa „Lada“ i „Jedanaestorica“, s kojima prvi put izlaže 1951, a od 1952. je sa suprugom Miloradom Batom Mihailovićem živela u Parizu razvijajući svoj modernistički izraz. Kao i većina umetnika nije odolela izazovu portreta, a u taj žanr uvela je vlastiti likovni jezik koji odgovara njenom senzibilitetu i zahtevima vremena. Kako je rečeno juče prilikom potpisivanja darovnog ugovora, sa posebnim osećanjem za prodiranje u suštinu ljudskog lika slikarka je oslobođenim ekspresivnim potezom i izrazitim koloritom stvorila lik svog prijatelja i mecena, ljubitelja umetnosti Rajka Mamuzića, gradeći još jednu od mnogobrojnih značajnih veza između kolekcionara i slikarke. Razbijajući strogost bojenih odnosa na portretu skretanjem od forme ka boji i od voluminozne čvrstine ka pikturalnosti autorka ukazuje na kolorističku i gestualnu varijantu ekspresionizma. O saradnji koju je Mamuzić ostvario sa umetnicima zastupljenim u njegovoj zbirci govori i posveta na ovoj slici Ljubinke Jovanović koja mu se zahvaljuje na velikom prijateljstvu sa slikarima.
Dvadeset i četiri skulpture u bronzi i gipsu vajara Vladete Petrića Poklon zbirci Rajka Mamuzića poklonili su naslednici Vere Petrić, sestre Vladete Petrića, i njene ćerke, Dubravke Stankov, Vladimir Horovic i Srđan Arsenović iz Novog Sada i Gordana Lobuono i Vesna Volmut iz Njujorka.
Vladeta Petrić (1919-1970) je završio Akademiju za likovne umetnosti u Beogradu-vajarski odsek 1946. sa Specijalnim kursom u klasi Sretena Stojanovića 1948, a početom pedesetih je bio saradnik Državne majstorske radionice vajara Antuna Augustinčića u Zagrebu. Nosilac je partizanske spomenice 1941, bio je direktor Muzeja 25. maj u Beogradu i predsednik Udruženja likovnih umetnika Srbije. Njegova dela pokazuju specifično i savremeno shvatanje skulpture i umetičkog stvaralaštva uopšte. Imao je, kako je ukazano juče, posebno razumevanje figuracije, ali i sklonost ka portretu kao žanru. U većini skulptura izdvaja se sugestivnost izraza i pokret koji on daje u verziji njegovog najelementarnijeg značenja.U pitanju su izdužene figure stilizovanih delova tela, izduženih udova, gotovo bez volumena, u dinamičkom pokretu. Naglašen je unutrašnji ekspresionistčki nemir, dok vitke forme bez velikih i teških masa imaju elegenaciju i monumentalnost.
Jedan od darodavaca Vladimir Horovic ukazao je juče da je Petrić bio i strastveni jedriličar i kao što je jedrio punim vetrom sa istom takvom snagom je radio skulpture, a ova dva zadovljstva oubličavala su i njegov odnos prema svetu. Odluka darodavaca je bila, po njegovim rečima da ova umetnička dela treba da nađu svoje mesto u galerijama, a ne da ostanu zatvorena u kućama, a kao jedan od najadekvatnijih prostora videli su upravo Poklon-zbirku Rajka Mamuzića.
N. Popov