DELA MIRE BRTKE IZLOŽENA U NACIONALNOJ GALERIJI SAVREMENE UMETNOSTI U RIMU Budućnost je iza nas
Večni grad i ovog leta pulsira i odiše velečanstvenom atmosferom, prihvativši ponovo u svoje okrilje Miru Brtku (Novi Banovci, 1930 – Beograd, 2014), bivšu studentkinju Akademiji dramskih umetnosti u Beogradu koja se ubrzo otisnula u svet, te studirala upravo na rimskoj Akademiji likovnih umetnosti (Accademia di Belle Arti). U Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti u Rimu priređena je retrospektivna izložba njenih dela „Budućnost je iza nas“, koju je preksinoć otvorila predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković
– Gradeći svoju karijeru najvećim delom u Beogradu i Rimu, Mira Brtka je svojim raznovrsnim umetničkim iskazima u sferama filma, likovne umetnosti i modnog dizajna spojila italijansku i srpsku kulturu. Kroz jedinstven preplet tradicije i aktuelnih tendencija ukazala je na nevažnost mesta delovanja i življenja, a istakla važnost kreativnosti koja ne poznaje jezičke i geografske barijere“, rekla je Maja Gojković, poručivši da će ova izložba još jednom potvrditi snažne veze srpske i italijanske kulture.
Mira Brtka, autentična stvaralačka pojava, slikarka, vajarka, modna kreatorka, kostimografkinja, scenaristkinja i filmska radnica (sarađivala je sa Milošem Formanom, ali i sa Albertom Latuadom, Orsonom Velsom, Ričardom Bartonom i drugima) izlagala je u brojnim galerijama i muzejima u bivšoj Jugoslaviji i svetu. Nakon velikih uspeha u filmskom i TV svetu, Mira Brtka se potpuno posvetila likovnim umetnostima i svoje radove predstavljala i u Italiji, Čehoslovačkoj, Mađarskoj... Na ovoj rimskoj izložbi, koja se prostire na oko 1.000 kvadratnih metara, prezentovana je njena raskošna umetnost, najčešće stvarana u duhu apstrakcije inspirisane i slovačkom narodnom nošnjom i kada su u pitanju likovne umetnosti i kada su bile u pitanju kolekcije, koje je Brtka sakupljala kao kolekcionar slovačkih narodnih nošnji i antikviteta. Gotovo kroz sveukupno stvaralaštvo predstavila se rimskoj i svetskoj publici izvanredno organizovanom i priređenom, kapitalnom retrospektivnom izložbom iz svih oblasti njenog umetničkog delovanja: slike, skulpture, video, čuvene „Mirine modne haljine“.
Podsetimo, u Rimu je Mira Brtka delovala u okviru međunarodne grupe Ilumination (Illumination), koju je okupila, inspirisala i predvodila snažna stvaralačka ličnost – Japanac Nobuja Abe (Nobuya Abe, 1913 – 1971), a grupu umetnika su činili, osim Mire Brtke, i Milena Čubraković (1924 – 2004), Amerikanka Marša Hafif (Marcia Hafif, 1929 – 2018), Italijani Paolo Pateli (Paolo Patelli, 1934), i Bruno Konte (Bruno Conte, 1939), Nemac poreklom Aldo Šmit (Aldo Schmid, 1935), Turkinja Gendžaj Kasapči (Gencay Kasapçı (1933 – 2017) i dr.
Izlagala je u značajnim galerijama i muzejima – Galleria d’arte “L’Argentario”, u Trentu (1964), Museo Civico, u Verukiju (1967), izložbe u Novom Sadu, Bratislavi, u Gleriji koja je ponela njeno ime „Mira Brtka“ u Staroj Pazovi, u Muzeju Macura u Novim Banovcima, u Galleriartist, Daghan Ozul Collection, u Istanbulu, u Muzeju grada Sarajeva (1970), u Galeriji Muzeja savremena umetnost (1972) u Beogradu, u Galleria d’arte „L’Argentario”, Trento, Museo Civico, Verukio, Galleria nazionale d’arte moderna GNAM, Rim, Narodnom muzeju u Sarajevu, u Muzeju savremene likovne umetnosti Vojvodine, sve do velike izložbe Refleksije u Muzeju grada Beograda (2021), i u Muzeju Q Contemporary u Budimpešti (2022). I sad, napokon, kako to zaslužuju najveći stvaraoci, u Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti Rima .
Postavka u Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti u Rimu realizovana je zahvaljujući Fondaciji Mira Brtka iz Beograda, uz podršku Pokrajinske vlade, Ministarstvo kulture Republike Srbije, Ministarstvo kulture Republike Italije, AIK Banka... Nije, inače, zgoreg navesti da veoma ugledna Nacionalna galerija moderne i savremene umetnosti, koja se nalazi u najstrožem centru Rima nadomak Vile Borgeze, čuva najkompletniju kolekciju umetničkih dela italijanske i strane umetnosti iz perioda između 19. i 21. veka, Uključujući slike, crteže, skulpture i instalacije, kolekcija od oko 20.000 umetničkih dela predstavlja glavne umetničke pokrete poslednja dva veka, od neoklasicizma do impresionizma, od divizionizma do avangarde, od futurizma i nadrealizma do značajne grupe Italijanska umetnička dela nastala između 1920-ih i 1940-ih, od pokreta Novečenta do Rimske škole.
Izložba „Budućnost je iza nas” biće otvorena za posetioce sve do 8. septembra.
Za „Dnevnik” specijalno iz Rima: Miroslav Benka