Apstraktni ideal Kevina Džeroma Eversona u MSUV-u
NOVI SAD: Nakon hvaljene prezentacije filmskih radova Kevina Džeroma Eversona 2017. godine u galeriji “Tejt modern” u Londonu, iscrpnog preseka karijere 2018. u Harvardskom filmskom arhivu i retrospektive u pariskom Centru “Pompidu” u martu ove godine, ovaj uticajni američki umetnik došao je u Muzej savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu na samostalnu izložbu, koja će biti otvorena večeras u 19 sati.
Izložba obuhvata digitalne projekcije kratkih filmova Kevina Džeroma Eversona, u obliku instalacija, kao i njegov osmočasovni magnum-opus “Park lejns”. Kustos izložbe je Greg de Kjur, u saradnji sa Mirjanom Dušić, kustoskinjom Muzeja savremene umetnosti Vojvodine.
U najavi izložbe nazvane “Apstraktni ideal”, stoji još da je Kevin Cerom Everson jedan od najznačajnijih i najproduktivnijih filmskih umetnika danas, sa više od 150 filmova i video-radova. Eversonov stil prepoznaje se odmah – u odsustvu stila, u redukciji i pročišćenju stila. Teoretičari to nazivaju antiestetikom, isticanjem u prvi plan postupaka i detalja iz svakodnevice, sa najvažnijom karakteristikom da Everson konstantno istražuje društvene i kulturne uslove u kojima žive Afroamerikanci u 21. veku.
Kevin Džerom Everson je umetnik iz Mensfilda u Ohaju, koji trenutno živi i radi u Šarlotsvilu u Virdžiniji. Rođen je 1965. Nakon kratkog bavljenja slikarstvom i performansom tokom devedesetih, svoju umetničku praksu oslonio je na dva stuba: skulpturu i pokretne slike.
U okviru boravka u Novom Sadu, Kevin Yerom Everson će 4. juna lično upoznati posetioce izložbe u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine sa najznačajnijim elementima svog rada, s posebnim naglaskom na izložena dela.
Američki umetnik će održati i master klas za studente Akademije umetnosti u Novom Sadu, s posebnim osvrtom na participativne i imerzivne tehnike koje koristi u podučavanju.
“Park lejns”, osmočasovni video koji, u gotovo realnom vremenu, beleži jedan radni dan unutar fabrike u Viryiniji koja proizvodi opremu za kuglanje, centralni je deo izložbe u Novom Sadu. Mnoge Eversonove ključne teme i opsesije prisutne su u tom video-radu: manuelni rad kao veština; lokacije na kojima se radi; vreme i trajanje; industrijski objekti; proces...
Tokom svoje plodne karijere, Everson je režirao devet celovečernjih i više od 150 kratkih filmova, prikazanih na velikim međunarodnim filmskim festivalima poput Sandensa, Toronta, Roterdama, Berlina, Londona, En Arbura, Oberhauzena. Retrospektive Eversonovog opusa priređene su u Muzeju savremene umetnosti u Seulu, 2017; na Vijenalu u Beču, 2014; u Vitni muzeju savremene američke umetnosti u Njujorku, 2011. godine. Everson radi kao profesor umetnosti na Univerzitetu u Virdžiniji.
Izložba “Apstraktni ideal” Kevina Džeroma Eversona, koja će u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine biti otvorena do 24. juna, realizuje se uz pomoć “Centra za nove medije_kuda.org” iz Novog Sada i podršku Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu.
I. Burić