Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

VOJVOĐANSKI SIMFONIJSKI ORKESTAR NA SJAJAN NAČIN OTVORIO BEMUS Kaufman, VSO i pet biseva

09.10.2024. 09:49 09:57
Piše:
Бемус
Foto: S. Doroški

Već nekoliko puta otvaranje Beogradskih muzičkih svečanosti je pripalo nekom od vrhunskih svetskih operskih umetnika, pa smo posle Ramona Vargasa, Angele Georgiju i Čalsa Kastronova, Marije Guljegine, Tomasa Hempsona i Brina Tervela, na inicijalnom svečanom koncertu 56. Bemusa prvi put u našoj zemlji čuli i možda najslavnijeg, najsvestranijeg i za publiku najprivlačnijeg, a na međunarodnim pozornicama još vrlo aktuelnog i atraktivnog, nemačkog tenora Jonasa Kaufmana.

Novo je da se festival vratio i u Plavu salu nedavno obnovljenog Centra „Sava“, ali i da je za saradnju sjajnom umetniku odabran Vojvođanski simfonijski orkestar pod vođstvom Johena Ridera. 

„Vlasnika“ jednog od najlepših tenorskih glasova današnjice, sposobnog za najistančanije dinamičko nijansiranje i besprekorno dosezanje i najviših tonova, pa i stvaranje najsonornijih alikvota, a pritom i beskrajno senzibilnog, prijatnog izgleda i šarma, rado bismo videli i u nekoj operskoj predstavi na našoj sceni. Na sreću i u ovoj koncertnoj formi, uz pažljivu i proosećanu saradnju našeg odlično pripremljenog ansambla, mogli smo doživeti njegov vanserijski scenski nastup, harizmu i magično dejstvo na posetioce. Međutim, ipak smo ostali s utiskom da je iskusni nemački dirigent Johen Rider, bar što se tiče prvog dela večeri, mogao da iz orkestra, odavno spremnog za interpretacije žanrovski najrazličitijeg repertoara, dobije ekspanzivniji i snažnji zvuk. 

Ako se tako činilo da njegove izražajne mogućnosti stavlja u drugi plan, u drugom delu koncerta izvođenje je dobilo na željenoj ekspresivnosti, intenzitetu i uverljivosti, što je široki auditorijum toplo nagradio. Ne i potpuno standardni izbor operskih arija i nešto neuobičajeniji odabir operetskih numera i „hitova“ iz filmske muzike, povezivan je s uzorno donetim opsežnijim instrumentalnim tačkama, pa je u prvom delu koncerta odnos arija i orkestarskih odlomaka (iz opera Ponkijelija, Bizea i Pučinija) bio četiri prema četiri, u drugom pet prema dva (Uvertira iz Leharove operete Zemlja smeška i  Supermenov marš iz muzike za istoimeni film Džona Vilijamsa). Posle uobičajenog orkestarskog uvoda s Uvertirom za Belinijevu operu Norma, već prvo Kaufmanovo predavanje arije Enca iz kod nas gotovo neizvođene (pa i u svetu retko postavljane) Ponkijelijeve Đokonde  otkrilo je njegovu prefinjenu osećajnost i vrhunsko tehničko majstorstvo, koji su potom krasili i potresno, tonski bogato, toplo i duboko proživljeno (a orkestarski lepo uvedeno) ljubavno priznanje Don Hosea Karmen, ali i dramatično Kavaradosijevo opraštanje od života i Toske. 

Vrhunac umetničke kretaivnosti ostvaren je, razumljivo, na kraju prvog dela programa s emocionalno snažnom i tonski rafiniranom, a istovremeno i tako prirodnom  ispovešću pesnika i revolucionara Šenijea iz Đordanove opere Andrea Šenije (u kojoj je svojevremeno, u naslovnoj partiji, zajedno s našim baritonom Željkom Lučićem trijumfovao u Kovent gardenu). Za širi auditorijum, pa i za potpisnicu ovih redova, još blistaviji utisak Kaufman je ostavio u drugom delu nastupa, možda i zbog upečatljivije orkestarske saradnje, ali i zbog neverovatne činjenice da je, kako se bližio kraj, pevao raskošnije, svežije, lakše i „jednostavnije“, i kako je izgledalo, „obnovljenom“ i jarkijom osetljivošću. Neumoran i posle dve operetske arije Franca Lehara i Imrea Kalmana za redom, i tri bisera iz filmske muzike Enija Morikonea (Bilo jednom u Americi i Misija) i Franca Cimera (Gladijator), nesebično je i punim srcem i glasom, te ogromnim umetničkim iskustvom, a nadasve u visokoj i još moćnijoj pevačkoj formi, poklonio egzaltiranoj publici čak pet „biseva“. 

Marija Adamov

Izvor:
Dnevnik
Autor:
Pošaljite komentar