U ponedeljak počinje prodaja karata za koncert Ive Pogorelića u SNP-u
Ivo Pogorelić, bez sumnje najaktraktivnije pijanističko ime koje su iznedrili ovi naši prostori, posle punih 40 godina nastupiće u Novom Sadu.
Koncert će biti održan 10. oktobar u Srpskom narodnom pozorištu i biće realizovan u sklopu obeležavanja 10 godina rada Vojvođanskog simfonijskog orkestra, ali i kao svojevrstan prolog Novosadskih muzičkih svečanosti, zbog pandemije i ove godine planiranih u jesenjem terminu, od 21. do 28. oktobra.
Pogorelić će sa simfoničarima izvesti Koncert za klavir i orkestar broj 2, u f-molu, opus 21 Frederika Šopena. Vojvođanskim simfonijskim orkestrom će dirigovati maestro Srba Dinić, a na programu će još biti uvertira za operu „Čarobni strelac” Karl-Marije Vebera i Mendelsonova Italijanska simfonija. Ulaznice za ovaj, po svemu ekskluzivan koncert, biće puštene u prodaju u ponedeljak na blagajni SNP-a. Cene su 6.000 dinara (parter) i 5.000 dinara (balkon), a moguće ih je i rezervisati na pozorišnom portalu, na stranici https://prodaja.snp.org.rs/sr/site/index, s tim što se onlajn rezervacije automatski poništavaju nakon 72 sata od trenutka rezervisanja, kao i tri dana pred koncert.
Po modelu koji je nedavno utvrđen za koncerte Beogradske filharmonije, i za predstojeći nastup Ive Pogorelića i VSO u Srpskom narodnom pozorištu važiće tzv. kovid pravila. Ona podrazumevaju da će za prisustvo koncertu biti neophodno, osim nošenja zaštitne maske, i jedna od navedenih potvrda: o potpunoj vakcinaciji; o preležanoj bolesti kovid-19, pri čemu datum ozdravljenja ne sme biti stariji od šest meseci; o negativnom PCR testu na korona virus ne starijoj od 72 sata; o negativnom brzom antigenskom testu. Koncert 10. oktobra počinje u 20 časova, ali predviđeno vreme za početak ulaska publike na događaj je od 19 sati, kako se ne bi pravila gužva prilikom provera pomenutih potvrda.
Prvi umetnik iz sveta klasične muzike kojeg je još 1988. Unesko imenovao svojim ambasadorom dobre volje, utemeljitelj Fonda za mlade muzičare, te osnivač nekoliko pijanističkih takmičenja SAD i Nemačkoj, čije ime nosi i glavna nagrada na Manhattan International Music Competition u njujorškom Karnegi holu, Ivo Pogorelić, rođen je u Beogradu. U srpskoj prestonici je stekao i prvo muzičko obrazovanje, da bi kao izuzetno talentovani pijanista sa 12 godina nastavio školovanje u Moskvi, na konzervatorijumu „Petar Ilič Čajkovski”, gde će početi saradnju sa velikom gruzijskom pijanistkinjom i pedagogom Alisom Kazeradze, koja će mu kasnije postati i supruga..
Jedan od najvažniji događaja, ne samo u njegovoj karijeri, već i u svetu pijanizma, vezuje se za skandal iz 1980. na Šopenovom konkursu u Varšavi, kada je u znak protesta zbog Pogorelićeve eliminacije iz završnice takmičenje, uprkos virtuoznom nastupu, žiri demonstrativno napustila čuvena Marta Argerič, pri tome proglašavajući mladog kolegu – genijalnim. Ovaj događaj, kao nijedan do sada u istoriji muzičkih takmičenja, ođeknuo je širom svetske muzičke javnosti, koja je smatrala Pogorelića pravim pobednikom ovog takmičenja.
Iste te 1980. Pogorelić će svirati u Novom Sadu, a već sledeće debitovao je u Karnegi holu, da bi se potom zaređali nastupi u prestižnim koncertnim dvoranama Sjedinjenih Država, Kanade, Evrope, Australije, Japana... Svirao je s Berlinskom filharmonijom, Bostonskim simfonijskim orkestrom, Čikaškim simfonijskim orkestrom, Bečkom filharmonijom, Filadelfijskim orkestrom, Filharmonijskim orkestrom iz Los Angelesa, Filharmonijskim orkestrom Tonhale, Londonskim simfonijskim orkestrom...
Kritika ga je bez ostatka hvalila, a njegovi CD-i su, kada je reč o klasici, uverljivo su među najprodavanijim. Tako je već njegov debi LP, „Chopin Recital„, koji je 1981. objavio „Dojče gramofon”, postao bestseler, a sličan uspeh doželo je i ostalih 14 albuma, snimljenih za istu etiketu, sa interpretacijama dela iz širokog stilskog raspona, od muzike baroknih kompozitora do umetnika 20. veka, jedinstvenih po doslednosti interpretativnog koncepta. Ova izvanredna izdanja antologijske vrednosti i kultnog statusa u diskografiji klasične muzike stekla su ogroman broj slušalaca diljem planete, a veliki uspeh je postigao i novi album, objavljen pod okriljem kuće „Soni”, na kojem maestro svira dve Betovenove sonate (No.22, Op.54 i No. 24, Op 78) i Drugu sonatu Sergeja Rahmanjinova.
M. Stajić