U nedelju nastup Simfonijskog orkestra novosadske Akademije umetnosti
Simfonijski orkestar Akademije umetnosti u Novom Sadu prirediće u nedelju, 16. decembra, u Sinagogi pretpraznični koncert na kome će, pod upravom Andreja Bursaća, izvesti dela Čajkovskog i Rahmanjinova.
Program otvara uvertira-fantazija „Romeo i Julija” Petra Iliča Čajkovskog, da bi potom usledila „Rapsodija na Paganinijevu temu” Sergeja Rahmanjinova za klavir i orkestar, gde će kao solista nastupiti mlada pijanistkinja Ivana Damjanov, studentkinja AUNS, koja je nedavno na Memorijalu „Isidor Bajić” osvojila Drugu nagradu u B kategoriji. Za finale ponovo Čajkovski, „Ščelkunčikova svita”, odnosno kompozicije iz čuvenog baleta „Krcko Oraščić”, koje je sam kompozitor prilagodio koncertnom izvođenju.
– Opredelili smo se da koncert počnemo veoma kompleksnom uvertirom-fantazijom „Romeo i Julija”, u kojoj Čajkovski kroz muziku maestralno tumači Šekspirovu tragediju – za „Dnevnik” Andrej Bursać. – Kada je reč o čuvenoj koncertantnoj rapsodij Sergeja Rahmanjinova, s obzirom na to da je autor jedan od najvećih virtuoza u istoriji pijanizma, delo je izuzetno zahtevno za solistu, ali predstavlja izazov i za orkestar, jer nije tek pratnja pijanisti, naprotiv. I, na kraju, iako je balet „Krcko Oraščić” na redovnom repertoaru Srpskog narodsnog pozorišta, sama svita nije u skorije vreme izvođena na našim koncertnim podijumima, a studenti vole tu muziku i uveren sam u to da će publika uživati.
Govoreći generalno o izboru kompozicija kojima će se predstaviti studenti udruženi u Simfonijski orkestar AUNS, Bursać ističe da ih nema smisla štedeti, jer će se pred njima, kada završe studije, otvoriti angažman u nekom profesionalnom orkestru, naravno ako prođu audiciju, a to onda podrazumeva da mogu da sviraju sve. Naravno, nije poenta ni da ih odabrana dela „zaviju u crno”, baš kao ni da se nalaze na donjoj granici njihovih prosečnih mogućnosti, pošto onda objektivno nema napretka, već je potrebno pronaći neki optimum koji će iz većine tih mladih ljudi izvući maksimum, pa i malo preko njega, ako je moguće.
– Naravno, mora se voditi računa i o činjenici da rad sa simfonijskim orkestrom koji tvore studenti svake godine počinje praktično iz početka. Od generacije do generacije se, naime, situacija menja, pa su nekada odlični limeni duvači, putom budu „jači” drveni, jednom su sjajne violine a drugi put je super sekcija čela, basa... – ističe Bursać. – Ali isto tako se mora voditi računa i o tome da nije ovde reč samo o nastavi čiji se dometi mere unutar zidova učionice, već je „posledica” koncert, na kojem publika nema - niti bi trebalo da ima - snižene kriterijume. Ona želi da čuje izvođenja i Rahmanjinova i Čajkovskog koja će biti na nivou snimaka koje imaju kod kuće ili utiska koji su na njih ostavili profesionalni orkestri. Dakle, tu nema pardona, ali s puno intenzivnog rada moguće je ova očekivanja opravdati i biti na najvišem mogućem umetničkom nivou. To ćemo, verujem, u nedelju i potvrditi.
M. Stajić
Projekat “Razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva” realizovao je “Market IT Marketing and PR”, a sufinansiran je od strane Grada Novog Sada. Stavovi izneti u podržanom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.