Odjeci Bemusa: Susret s velškim bas-baritonom Brinom Tervelom
BEOGRAD: Nastavljajući pre nekoliko godina ustanovljeno pravilo da na svečanom otvaranju Beogradskih muzičkih svečanosti nastupi odabrani velikan međunarodne operske scene, 54. po redu prestonički festival je posle Romana Vargasa, Anđele Georgiju, Čarlsa Kastronova, Marije Guljegine i Tomasa Hempsona (prošle godine) započeo susretom s jednim od najslavnijih svetskih vokalnih zvezda, velikim velškim bas-baritonom Ser Brinom Tervelom.
Harizmatični, a tokom koncerta se videlo, i izuzetno pristupačan i šarmantan umetnik, koji je sa scene Kolarčeve zadužbine od prvog trenutka zračio pozitivnom energijom i na orkestar i oduševljenu publiku, bio je pre 33 godine, na početku karijere, takmac nezaboravnom Dmitriju Hvorostovskom, dobivši 1989. na poznatom Bi-Bi-Sijevom Međunarodnom operskom takičenju u Kardifu drugu nagradu (pre pet godina prerano preminuli sjajni i nenadmašni ruski bariton bio je tada pobednik konkursa). Ubrzo je izgradio internacionalnu karijeru, trijumfalno osvajajući sve vodeće operske kuće , od Kovent Gardena i Bečke državne opere do Metropolitena, ali i brojne koncertne podijume, pevajući i lid, nacionalne velške kompozicije i duhovnu muziku. Na Bemusu je sarađivao s novoformiranim Festivalskim orkestrom „Virtuozi“ pod vođstvom Bojana Suđića, sastavljenim od profesora Fakulteta muzičke umetnosti, pojedinih članova nekolicine domaćih orkestara i odabranih mladih instrumentalista, a kao s gošćom koncerta nastupio sa sopranistkinjom blistavog profesionalnog uspona, Sofijom Petrović (koju je novosadska publika nedavno upoznala kao Karmen u novoj postavci istoimene opere).
Retkost prisustva na domaćem podijumu Vagnerovih dela svakako nije samo u nedostatku pravih „vagnerijanskih“ glasova, kakvim pripadaju vokali i habitusi oba umetnika, nego i u kod nas manjoj tradiciji izvođenja njegovih muzičkih drama. Stoga je prvi deo koncerta doneo veliko uzbuđenje već od prvih taktova maestetične i opsežne, zvučno bogate uvertire za Majstore pevače, na koju se nadovezala arija Hansa Zaksa iz drugog čina, dominantnog i stasom i glasom, Brina Tervela. Ponirući u sve pore svog ogromnog i moćnog, ali i pastoznog bas-baritona, on je sjajno dočarao sve izražajne sfere lika, nijansirajući ga sigurno i čvrsto, ali i meko, sve kolorite Vagnerove muzike s najvećim poletom prenoseći kasnije i na Votanov oproštaj iz opere Valkire. Suverenost u svim lagama svog ogromnog vokalnog raspona i ekspresivnosti, besprekornu pevačku tehniku i veštinu, prikazao je i u drugom delu večeri i kao Don Pizaro iz Betovenovog Fidelija i demonski Mefistofeles iz istoimene opere Ariga Boiita, oživljavajući ih upečatljivo i strastveno i u scenskom iskazu. Pleneći pođednako i živim gestom i pokretima tela, a naročito izražajnošću lica i pogleda, slobodnim i naizgled sasvim ležernim pristupom, neverovatni umetnik je potom prikazao i svoje umeće u interpretaciji mjuzikla, naročito u fenomenalnom glumačko-pevačkom tumačenju lika Tejvjea iz čuvenog Violiniste na krovu, ali i numere iz Kamelota, najzad i Porgija u proosećanom duetu s Bes iz Geršvinove opere Porgi i Bes.
Otkriće večeri za mnoge je bilo i prvo ogledanje na Bemusu Sofije Petrović, raskošnog po volumenu, boji i intenzitetu, u svim detaljima besprekorno oblikovanog i iznijansiranog dramskog soprana. Osvajajući i osećajnišću, čistoćom i muzikalnošću, ali i svojevrsnom stamenošću i smirenošću nastupa (bez i jednog pokreta), posebno je oduševila, posle Izoldine smrti (iz trećeg čina opere), prekrasno fraziranom arijom Verdijeve Lejdi Magbet, ali i kao Bes u veličanstveno donetom duetu s Porgijem Brina Tervela, najzad i u visokom senzibilnošću i nežnošću obojenoj numeri Memory iz mjuzikla Mačke. Dirigentsko vođstvo Bojana Suđića, našeg uglednog maestra s velikim iskustvom, znanjem, darom, posvećenošću i egzaktnošću u negovanju simfonijskog i operskog repertoara, vođeno karakterom svake pojedine arije, dueta, ili orkestarske tačke, bilo je prilagođeno i trenutnim mogućnostima još „mladog“ ansambla, kojem i pored izvanrednog sastava i sposobnosti predstoji još zajedničkog rada u oblikovanju ujednačenosti i usklađenosti instrumentalnih grupa, promptne okretnosti, pripravnsti i fleksibilnosti u ujedinjenom zajedničkom dejstvu i delovanju.
Marija Adamov