Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

„DNEVNIK” SA HOROM JEVREJSKE OPŠTINE NOVI SAD U NEMAČKOJ Turneja koju će „Hašira” dugo pamtiti

07.06.2024. 10:30 10:43
Piše:
Foto: Hašira

Na početku četvrte decenije kontinuiranog postojanja i rada, proslavivši prošlog novembra svoj trideseti rođendan, Hor Jevrejske opštine novi Sad „Hašira“ je, posle prethodnog zapaženog učešća na festivalu „We are singing Adriatic“ (u Opatiji, Rijeci, Postojnskoj jami), bio deo još jedne šire, raznolikije i zahtevnije manifestacije u Nemačkoj, kakva je „Musica sacra international“.

Ovaj veliki poduhvat koji je brojao čak pet neobično dobro posećenih koncerata u različitim mestima (kao i nastup na otvaranju i kratku majstorsku radionicu) ovih impresivnih muzičkih svečanosti koje povezuju pet religija (hrišćanstvo, judaizam, budizam, hinduizam i islam), bio je sigurno i jedan od najnapornijih, ali i programski najsadržajnih i najraznovrsnijih među onima koje smo do sada pratili na preko polovinu (od šesnaestak) međunarodnih ogledanja našeg renomiranog pevačkog ansambla. 

Izvanredno pripremljen, već i po repertoarskom opredeljenju podrazumevajući program jevrejske liturgijske muzike i popularnih, širom sveta poznatih tradicionalnih narodnih pesama i obrada istog porekla (a od kako ga već dve decenije posvećeno priprema i autoritativno vodi Vesna Kesić Krsmanović) i žanrovski bogatijeg odabira srpske duhovne (i svetovne) muzike Mokranjca, Marinkovića, Vujića, Berdovića i Kovačevića, i ovog puta je, zavisno od ambijenta i festivalskih odrednica i kriterijuma, izvrsno izveden. Upravo su umetnička vizija, dejstvo i kreativna imaginacija energične dirigentkinje, bez obzira o kom se od marljivo nastudiranih, sadržajno različitih područja radilo, bili i glavni pokretači zapaženih interpretacija osvetljenih uvek specifičnim izražajnim nijansama, usklađenih i  sa specifičnostima svakog mesta, okruženja i pozornice. 

I pored dugog i zamornog putovanja, „Hašira“ se dostojanstveno, ozbiljno, koncentrisano i profesionalno predstavila već na otvaranju u dvorani Muzičke akademije u Marktkoberdorfu, odakle su po određenim programsko-koncertnim zadacima svi sastavi odlazili u različita mesta. Naš hor se tako već drugog dana uputio u slikoviti gradić Kempten, gde je u rimoktoličkoj Crkvi Svetog Magnusa izveo čak 11 kompozicija duhovnog prosedea, predstaviviši za publiku sigurno i nepoznata dela nekih od naših za festival odabranih autora, ali i ruskog kompozitora Dmitrija Bortnjanskog. Prepuni auditorijum  centralnog kemptenskog hrama, na kraju je dugo pozdravljao novosadske pevače, za čiji su oduševljen prijem zaslužni i tenor Nikola David (za svoje uzbudljivo gradirano, izuzetno emotivno tumačenje solističke partije  u pesmi Avinu malkeinu Maksa Janovskog uz nežne odgovore hora ) i, kao i uvek podsticajna i srčana pijanistkinja Julija Bal.

Stajaće ovacije u prepunoj rimokatoličkoj Crkvi Svetog Morica u Agzburgu, „Haširci“ će takođe s ushiđenjem pamtiti, posebno solisti Marko Skendžić i Milica Palček, objedinjeni bodrim, na kraju i efektno ođekujućim odgovorima hora i klavira (Tov lehodos Luisa Levandovskog). Duboke emocije i ansambla i posetilaca izazvao je zatim i senzibilni,  srčano ekspresivni i u svim dinamičkim nijansama, dramatični solo Nikole Davida (uvek voljenog gosta kad god mu obaveze dozvoljavaju, i jednog od prvih članova – osnivača hora) u Kosetovoj čuvenoj Kol nidre, prethodno i u Vinaverovoj,  patetičnim uzvicima i raskošnim melizmima ukrašenoj  Mashpil Geim, a lep utisak su ostavili i muzikalni, sada mnogo „slobodniji“solistički istupi Danijele Milosavljević (Ahavat olam), potom i Milice Palček i Marka Skendžića, koji su joj se s odgovarajućom osećajnošću i razumevanjem pridružili u kompoziciji  Ledor vador. 

Treći, u prepodnevnom delu i najlepši i najproduhovljeniji dan festivala obeležen je sadržajno i tematski savršeno uklopljenim učešćem „Hašire“ u okviru svečane službe na nedeljni praznik Duhovi (Trojčindan) u marktoberdorfskoj Crkvi Sveti Martin. Za naše učesnike i grad Novi Sad bio je to poseban događaj, naročito zbog pasioniranog i punog pijeteta izvođenja (pored  dela Mocarta, Vinavera, Mokranjca, Marinkovića i Vujića) i gotovo kompletne Mise teatrike nedavno preminulog kompozitora i orguljaša Svetozara Kovačevića, koja je svojim vaseljenskim karakterom vanredno odgovarala porukama manifestacije. 

Iste večeri, u opuštenijoj atmosferi i nešto manje formalnom ambijentu renovirane „fabričke hale“ (nalik novosadskim „kulturnim stanicama“) u Zonthajmu, „Hašira“ je pod pregnantnim vođstvom sigurne i sugestivne Vesne Kesić Krsmanović i s odličnom klavirskom podrškom Julije Bal takođe raspoloženo muzicirala, izvodeći ponovo obiman, mešoviti duhovno-svetovni program. Prvo učešće na 32. Festivalu „Musica sacra international“ (godinu dana starijem od Hora Jevrejske opštine Novi Sad), najopsežnije, najkompleksnije i najteže u odnosu na ostala međunarodna samopotvrđivanja našeg renomiranog ansambla, zaokruženo je na „dvostrukom“ koncertu u Crkvi Svete Trojice u Kaufbojernu, gde je njegov peti i završni nastup, među svim akterima (ukupno osam ansambala, od kojih tri hora), takođe doživeo ođek kakav će „Haširci“ zauvek pamtiti. 

Marija Adamov

Piše:
Pošaljite komentar