Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Aleksandar Sinčuk na Bemusu: Kao da muzika ima krila

23.10.2017. 12:32 12:37
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

Iako je višestruko nagrađivani, međunarodno priznati i hvaljeni ruski pijanista Aleksandar Sinčuk već nekoliko puta gostovao u Beogradu, poslednji susret s ovim umetnikom neverovatne muzičke obdarenosti i najboljih osobina ruske tradicionalne pijanističke škole, u Kolarčevoj zadužbini na upravo završenom Bemusu, ostavio je naročit utisak.

Kako zbog zadivljujuće sviračke spremnosti, moćnog i znalačkog korišćenja sonornosti klavira, tako i ogromnih sposobnosti za tonsko i agogičko nijansiranje i smisla za oslikavanje detalja i stilskih osobenosti autora kojima se posvećuje, a možda ponajviše, i zbog isticanja simfonizirajuće osnove Rahmanjinovske poznoromantičarske literature, koju interpretira s naročitom originalnošću i efektnošću.

Otmenog izgleda i stava, koji prenosi i na gospodstvenost poteza kojima suvereno vlada instrumentom, 29. godišnji umetnik odmah potvrđuje da je bez sumnje nacionalna i svetska zvezda, na Bemusu tumačeći i specifičan program sastavljen od dela klasike (Mocarta i Betovena) i svojih rodnih kompozitora, Čajkovskog i Rahmanjinova.

Suptilnu crtu lične prirode i snagu lirskih osećanja, prikazao je u upravo prekrasnom donošenju Mocartove Sonate u Ef-duru, K. 332. Kao i Betoven, i salcburški genije je bio izvanredan pijanista, težeći kao interpretator sopstvenih ostvarenja radije umerenim tempima. Upravo tako, s mnogo ukusa i izražajnosti, kao da „muzika ima krila i ne dotiče zemlju“ (kako je govorio Alfred Korto) svirao je i Sinčuk, premda nam se činilo da sve deluje brže i brioznije, da bi oštrijim dinamičkim kontrastima nagovestio i velikog autora „Simfonije sudbine“.

Odmah nadovezana, jedna od najpopularnijih Betovenovih klavirskih kompozicija u istom tonalitetu, Sonata u ce - molu, op. 13, poznata kao „Patetična“ protekla je, poput ispovednog iskaza stvaraoca u strastvenoj borbenosti prvog stava, gotovo idealnoj jednostavnosti laganog i smirenog centralnog adađa, fino „ispisane“ melodijske linije i senzibilnosti, i intenzivnoj uzbudljivosti, iako strogo kontolisanog u svom hitrom toku, finalnog ronda.

Interpretativni uzlet i emocionalna zahuktalost nastavljeni su u drugom delu večeri započetom Dumkom, scenom iz ruskog sela, op.59 (takođe u ce - molu) Petra Čajkovskog, a poseban izazov za Aleksandra Sinčuka, upravo zahvaljujući njihovim enormnim izvođačkim zahtevima i specifičnoj zvučnosti, predstavljalo je zatim tumačenje devet, maštovito registriranih, koloritno raskošno obojenih, Etida - slika, op.39 Sergeja Rahmanjinova.

Sinčuk ih je kreirao retkom sugestivnošću i beskrajnom raznovrsnošću izraza. „Njegov“ klavir je zvučao gusto, sočno i kompaktno, stvarajući orkanske dinamičke iskoke i gradacije, ali se izražavao i akvarelski prozračnim, gotovo efemernim tonovima.

Osmišljavajući svaku etidu zapravo kao virtuoznu dramsku sliku, u većini evocirajući i njihovu konkretnu programnost (skrivenu iza naslova pojedinih etida), stvarao je, uprkos velikim kontrastima, i utisak jedinstvene i upečatljive celine, čineći tako, na najuverljiviji način omaž svom velikom sunarodniku i jednom od najsjajnijih pijanista 20. veka.

A onda, na nezapamćene ovacije očaranog auditorijuma, svež, energičan, spreman, srdačan i neumoran, kao da je tek seo za instrument, „prosuo“ je, kao treći deo resitala, čak četiri čarobna dodatka, najlepših, ali i najzahtevnijih kompozicija Lista, Šumana i Šopena.

Marija Adamov

Piše:
Pošaljite komentar
Gudači svetog Đorđa na 49. Bemusu

Gudači svetog Đorđa na 49. Bemusu

19.10.2017. 11:58 11:59
Jurij Revič virtouz na violini zatvara 49. Bemus

Jurij Revič virtouz na violini zatvara 49. Bemus

15.09.2017. 13:58 14:03