REČ KRITIKE Madlin Martin: Poslednja knjižara u Londonu

21.02.2024. 18:07 18:13
Izvor: promo

Prevodilac: Eli Gilić, Izdavač: Laguna 2022.

Postoji čitava generacija autora koji su možda hteli da snime film, naprave video igru, ili seriju, ali umesto toga, bili su prinuđeni da svoju priču spakuju u stranice knjige jer to je jedino što je moguće uraditi sam, i bez naročitog budžeta. Iako Madlin Martin ima očiglednu ljubav prema književnosti s obzirom da je „Poslednja knjižara u Londonu“ prepuna omaža drugim piscima, ovaj roman ipak deluje kao da je zamišljena kao neki mali, romantični filmić za nedeljno popodne, sa malo melodrame i istorije i sasvim blagom, gotovo dečijom ironijom.

Postavka o ispitu zrelosti koje prolaze junaci u periodima istorijskih lomova obično nije dosadna u naraciji – glavna junakinja Grejs je mlada, naivna devojka koja dolazi iz provincije da bi uživala u svetlima i uzbuđenju Londona, da bi se možda zaposlila u luksuznom Harodsu, i provela svoje devojačke godine u prestonici punoj događaja, i svakako, pronašla ljubav. Umesto toga, ispostavlja se da je uzbuđenja malo više nego što je računala, s obzirom na to da se njene godine rane adolescencije poklapaju sa početkom Drugog svetskog rata.

Ovo nije ozbiljna književnost, već ona laka, žanrovska, spremna za plažu ili lenjo popodne – najbolji kompliment za ovu knjigu je da (iako nije fantastika) ponekad podseća na Harija Potera za odrasle, sa svojim jednostavnim, pitkim (mada ponekad suviše površnim) pripovednim tonom. I pored mračne teme u pitanju je relativno optimistična knjiga koja funkcioniše na par pripovednih fonova – s jedne strane tu je pomalo oneobičen ugao romantične mlade devojke koja početak rata posmatra gotovo kao u snu, ne shvatajući isprva ništa od onoga što se dešava, da bi se, kako vreme prolazi, polako prilagođavala na sve više izmenjeno životno stanje i sve suroviju svakodnevicu u kojoj se grad sve više preobražava u svoju mračnu senku, a rat postaje sve razorniji; s druge strane, igra slučaja koja ju je dovela u situaciju da umesto u nekoj luksuznoj robnoj kući radi kao prodavačica u maloj knjižari pokreće njenu ljubav prema književnosti koja postaje beg i uteha u krvavoj stvarnosti.