Ivan Karl: FEST mora da se menja
BEOGRAD: Sekretar za kulturu grada Beograda Ivan Karl, takođe predsednik odbora FEST-a, specijalno za Tanjug je izjavio da FEST mora da se menja kako bi bio aktuelan i u narednih 50 godina.
Ivan Karl je u ponedeljak primio nagradu “Izvanredni Zlatni beočug” na velikoj svečanosti u Narodnom pozorištu u Beogradu u ime Međunarodnog fimskog festivala FEST koji je nedavno imao uspešno, jubilarno 50. izdanje.
Upravo za vreme 50. FEST-a, publika je imala priliku da uživa u zaista velikom broju najaktuelnijih filmova iz celog sveta, inostranim i regionalnim gostima, a i zavidna količina najnovijih domaćih ostvarenja imala su premijere na ovom uglednom festivalu.
"Drago mi je to što mi je kroz život i ono što radim pripala ta čast da budem deo FEST-a u njegovim godišnjicama. Tako sam bio selektor 40. FEST-a, i sada predsednik odbora na jubilarnom 50. izdanju. To je i više nego dovoljno za moju karijeru, bar što se tiče filmova i festivala", smatra Karl, inače diplomirani filmski i TV producent sa Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu.
"FEST je zatvorio jedan krug, jer 50 godina je zaista veliki jubilej, ipak pola veka festivala, i sada je to početak jednog novog kruga. Svakako da FEST treba da se menja, odnosno potrebno je da se doradi i dotera, kako bi bio aktuelan i u narednih 50 godina. Konkurencija filmskih festivala je velika i jaka, ima ih dosta u regionu i Evropi", rekao je Karl i onda dalje analizirao ekonomsku stranu ovakvih poduhvata.
Prema njegovim rečima, festivali dosta iziskuju sredstava i to su manifestacije koje ne mogu da prihoduju, da zarađuju, moraju da računaju na razne podrške od sponzora, države, društva.
"FEST je učinio jedan značajan korak kada je uveo Takmičarski program 2015. godine i postao naravno takmičarskog karaktera, festival festivala. Sve te takmičarske programe smo doveli u red 2020. godine, i sada ostaju još neki “fini radovi” sa našim festivalom, kako bi on produkciono i organizaciono mogao da parira konkurenciji. Na taj način FEST bi mogao da diktira, a ne da prati šta drugi rade u okruženju", naglasio je za Tanjug predsednik odbora FEST-a.
Karl smatra da je danas FEST u dobroj snazi i u dobrim rukama i ko god ga bude kasnije realizovao, on veruje da će samo da prati ove staze koje su oni u timu izgradili i postavili proteklih godina.
FEST je dobio četiri takmičarske selekcije - Glavni takmičarski program, Internacionalna selekcija, program “Srpski film”- nacionalna selekcija, program "Granice - subverzivni i kontroverzni filmovi i projekti iz regiona, za nagradu “Nebojša Đukelić”. Još jedna od novina je uvođenje nagrade “Beogradski pobednik” za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti, kao i za dosadašnje stvaralaštvo.
Nagradu "Izvanredni Zlatni Beoguč" Kulturno - prosvetne zajednice Beograda na 51. dodeli ovih priznanja je osvojilo i Beogradsko dramsko pozorište. U poslednjem periodu od 2019. godine kada je na čelo ovog teatra na Krstu došao reditelj Jug Radivojević, BDP je ustanova koja je veoma napredovala: dovedeni su mnogi uspešni regionalni reditelji i glumci iz bivše SFRJ, rade se velike koprodukcije, u najavi je još inostranih imena za aktuelnu sezonu, i osnovan je festival "Naši dani" kao razmena gostovanja sa kolegama iz drugih pozorišta regiona i Srbije.
Tako je rediteljka Lenka Udovički postavila već tri predstave u koprodukciji sa BDP-om (“Ko se boji Virdžinije Vulf”, “Ružni, prljavi, zli”, “Tramvaj zvani želja”), regionalni reditelji uveliko rade kao Ivica Buljan (“Tiho teče Misisipi”, uskoro novi komad “Idiot”), Diego de Brea (“Baal”, “Antigona”), Tomi Janežič (“Nije to to - Studije Fausta”), Sebastijan Horvat (“Cement Beograd”) i drugi.
U ansambl su primljeni kao stalni članovi - Mirjana Karanović (došla iz JDP- a), Branka Katić, Miloš Biković, Andrija Kuzmanović, Marko Gvero, iz “Boška Buhe” je doveden Aleksandar Radojičić.
"Svedoci smo zaista prave renesanse Beogradskog dramskog pozorišta poslednjih nekoliko sezona, ali ne samo ovog teatra. I druga pozorišta uspešno rade, pune sale skoro svako veče, što je takođe veoma važno, da ceo taj sistem ima smisla i bude održiv", rekao je Karl, sekretar za kulturu grada Beograda.
On je podsetio da naša pozorišta nastupaju i u inostranstvu, tamo osvajaju nagrade, i ostavljaju veoma kvalitetan, zapažen trag gde god da se pojave.
"Meni je jako važno što smo u poslednje dve godine, naročito u vreme pandemije korona virusa, uspeli da pronađemo i održimo zajedništvo. Mi smo u to vreme 2020. i 2021. godine uveli redovne sastanke sa svim upravnicima beogradskih pozorišta, razgovarali i rešavali dosta problema koje je korona pred nas stavljala. Neka posledica tog vremena je da će ta komunikacija ostati, i naše zajedništvo, i shvatanje da su sva naša pozorišta na istom zadatku. Naša publika je ista, naši ciljevi i misija su takođe identični", smatra Karl ispred Skupštine grada Beograda, kao gradski sekretar za kulturu.
"Mogu biti zadovoljan što je ove godine laureat BDP, a prilično sam siguran da će u narednim godinama na ovoj sceni dolaziti predstavnici drugih pozorišta da zasluženo prime nagradu Izvanredni Zlatni beočug", zaključio je Ivan Karl za Tanjug.