DIGITALNI DUBLERI, LAŽNI TREJLERI: Holivud U PANICI zbog veštačke inteligencije
LOS ANĐELES: Potraga za Vesom Andersonom na Jutjubu izbacuje trejlere slavnog reditelja karakterističnog stila, koji kao da su napravljeni za adaptacije "Ratova zvezda", "Harija Potera" i "Gospodara prstenova" sa Bilom Marijem, Skarlet Johanson i drugim zvezdama.
Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, sada se bez pravih glumaca i sa daleko manjim resursima od onih koje imaju veliki holivudski studiji, mogu napraviti lažni filmski trejleri. To je podstaklo debatu o ovom pitanju koje će biti na stolu kada glumci SAG-AFTRA sindikata budu počeli pregovore o radu sa studijima 7. juna.
Veštačka inteligencija je podelila studije i filmske i televizijske pisce, koji žele uveravanja da se ta tehnologija neće koristiti za generisanje scenarija. SAG-AFTRA želi da obezbedi da njeni članovi mogu da kontrolišu upotrebu svojih "digitalnih dvojnika" i uveri se da studiji plaćaju stvarne glumce na odgovarajući način, rekao je Dankan Krebtri-Ajerland, šef pregovarača sindikata. "Ime izvođača, njegov lik, dopadljivost, glas, ličnost - to je imovina kojom trguju izvođači", rekao je Krfebtri-Ajerland. "Zaista nije fer da kompanije pokušavaju to da iskoriste i ne daju pravičnu nadoknadu izvođačima kada koriste njihove ličnosti na taj način". Tom Kruz i Kianu Rivs su već bili tema široko gledanih neovlašćenih "deepfakes" - realnih, ali izmišljenih video snimaka, koje su kreirali algoritmi veštačke inteligencije. Rivs je nazvao tehnologiju "zastrašujućom", delom zbog toga što se može napraviti bez učešća glumaca. Interesovanje za generativnu veštačku inteligenciju eksplodiralo je širom sveta nakon novembarskog lansiranja ChatGPT-a, najbrže rastuće aplikacije svih vremena kompanije OpenAI, koju podržava Majkrosoft korporacija. Američki i evropski zakonodavci zahtevali su zaštitu kako bi sprečili dezinformacije, pristrasnost, kršenje autorskih prava i zadiranje u privatnost. Glumci i pisci zamišljaju različite scenarije u kojima bi studiji mogli da pokušaju da smanje troškove i povećaju prihod korišćenjem generativne AI, koja se može hraniti postojećim materijalom i ispumpavati novi sadržaj. Tehnologija se već koristi za brisanje starosnih granica ili menjanje pokreta usta, kako bi se uskladili sa rečima sinhronizovanim na raznim jezicima. Glumac Liland Moril je rekao da je radio na setovima na kojima je bio okružen kamerama koje slikaju iz svih uglova. "Sa tom vrstom sadržaja mogli bi da vas iskoriste samo delom za to, a zatim kreiraju ostatak lika, i onda više nema potrebe da budemo na snimanju i niko ne dobija platu", istakao je Moril na mitingu u Los Anđelesu, na kojem je učestvovalo više sindikata iz filmske industrije.
Producent, pisac i bivša glumica iz "Porodičnih veza" Džastin Bejtmen, diplomirala je računarstvo i prva je podigla alarm povodom primene veštačke inteligencije u filmskoj industriji. Ona je rekla da kompanije tako mogu dozvoliti fanovima da naprave sopstveni film "Ratovi zvezda" i ubace sebe da bi dobili finansijsku nadoknadu. Ili bi studio mogao da uzme snimke iz popularne TV emisije iz 1980-ih, kao što su "Porodične veze", i napravi novu sezonu pomoću veštačke inteligencije. Neki glumci su potpisali posebnu dozvolu za upotrebu AI. Aktuelni film iz franšize "Indijana Džons" sadrži scene u kojima 80-godišnja zvezda Harison Ford izgleda 40 godina mlađe. On je rekao da je dozvolio Lukasfilmu kompanije Volt Dizni da koristi slike njegovog lica snimljene tokom pravljenja filmova o Indijana Džonsu 1980-ih. "To je fantastično", hvalio je Ford pojavljivanje svoje mladosti na ekranu, u intervjuu sa noćnim voditeljem Stivenom Kolbertom.
Džejms Erl Džons, koji sada ima 92 godine, pristao je, kako piše "Veniti fer", da dozvoli veštačkoj inteligenciji da se replicira njegov preteći glas koji je dao Dartu Vejderu, da bi lik mogao da živi. Veštačka inteligencija je pomogla Dizniju i da postavi pokojnu Keri Fišer u film "Uspon Skajvokera" iz 2019, uz blagoslov njene kćeri. Krebtri-Ajrlend iz SAG-AFTRA kaže da glumci različito doživljavaju način na koji se AI koristi, zbog čega će se sindikat zalagati za informisani pristanak u razgovorima sa Savezom filmskih i televizijskih producenata (AMPTP), grupom koja predstavlja Dizni, Netfliks i druge studije. Bejtmen, koja je i bivši član odbora sindikata SAG, ismeva AI kao "automatizovanu imitaciju", koja bi mogla svet da dovede do budućnosti ispunjene recikliranim zabavama iz prošlosti. "Ne želim da živim u tom svetu", rekla je Bejtmen. "Šta će biti sledeći žanr u filmu? Koji je sledeći žanr u muzici? Nikada više nećemo videti ništa slično ako svi koristimo veštačku inteligenciju".