UDES HELIKOPTERA KOD JAKOVA Pilot sprečio tragediju
Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju i njegov glavni istražitelj prof. dr Nebojša Petrović objavili su, nakon tri nedelje, obaveštenje o početku istrage udesa privatnog helikoptera SA 342J „gazela” u ataru sela Jakovo 31. jula.
Pilot helikoptera je, nakon pojave dima u kabini, morao da izvede prinudno sletanje, u čemu je uspeo, ali je nakon dodira sa zemljom oštećen trup letelice.
Kako stoji u izveštaju glavnog istražitelja o otpočinjanju istrage, privatna „gazela” je 31. jula podnela plan letenja na ruti: letelište „13. maj” kod Zemun Polja (na kojem je bazirana) – Kopaonik – „13. maj”. Letelica je odletela prvi deo najavljenog plana leta bez problema i pri povratku do Zemun Polja, kod sela Jakovo, tokom preletanja Save, na visini oko 1.000 fita s brzinom od 115 čvorova, došlo je do pojave dima u pilotskoj kabini, navodi se u obaveštenju.
Nakon nekoliko sekundi, pilot je dobio indikaciju problema s pogonom putem glavnog alarma u kokpitu i motor je prestao da radi. Pilot je zatim oduzeo snagu motora i počeo pripremu za vanredno sletanje.
Četvrti udes za deset godina
Za deset godina to je četvrti udes privatnih helikoptera u Srbiji. Devetog jula 2015. u ataru sremskog sela Dobanovci, pri sletanju i udaru o tlo oštećen je helikopter „robinson”, dok su se 2010. dogodila dva helikopterska udesa: 27. marta kod Ečke je oštećen „hiller un 12E”, a 2. maja kod Krnješevaca „gazela SA 431”.
Obaveštenje dalje navodi da je pilot helikoptera letelicu preveo u autorotaciju, obavestio nadležnu kontrolu leta i emitovao „mayday” poruku o hitnoj situaciji. Tom prilikom pokušao je da prizemlji helikopter u autorotaciji sa što manje oštećenja, na površinu bez zasada biljnih kultura, što i uspeva.
Međutim, prilikom dodira s tlom, helikopter je napravio zaokret i ubrzo se zaustavio. Kako se navodi u obaveštenju, usled uvećanih sila koje deluju na krakove elise tokom autorotacije (veća brzina propadanja) i udara o tlo, krakovi elise zakačili su zadnji deo delikoptera, odnosno repni konus, što je dovelo do njegovog oštećenja i sistema u okviru njega.
Prilikom udesa pilot nije zadobio povrede, zaključuje se u obaveštenju.
M. B.