УДЕС ХЕЛИКОПТЕРА КОД ЈАКОВА Пилот спречио трагедију
Центар за истраживање несрећа у саобраћају и његов главни истражитељ проф. др Небојша Петровић објавили су, након три недеље, обавештење о почетку истраге удеса приватног хеликоптера СА 342Ј „газела” у атару села Јаково 31. јула.
Пилот хеликоптера је, након појаве дима у кабини, морао да изведе принудно слетање, у чему је успео, али је након додира са земљом оштећен труп летелице.
Како стоји у извештају главног истражитеља о отпочињању истраге, приватна „газела” је 31. јула поднела план летења на рути: летелиште „13. мај” код Земун Поља (на којем је базирана) – Копаоник – „13. мај”. Летелица је одлетела први део најављеног плана лета без проблема и при повратку до Земун Поља, код села Јаково, током прелетања Саве, на висини око 1.000 фита с брзином од 115 чворова, дошло је до појаве дима у пилотској кабини, наводи се у обавештењу.
Након неколико секунди, пилот је добио индикацију проблема с погоном путем главног аларма у кокпиту и мотор је престао да ради. Пилот је затим одузео снагу мотора и почео припрему за ванредно слетање.
Четврти удес за десет година
За десет година то је четврти удес приватних хеликоптера у Србији. Деветог јула 2015. у атару сремског села Добановци, при слетању и удару о тло оштећен је хеликоптер „робинсон”, док су се 2010. догодила два хеликоптерска удеса: 27. марта код Ечке је оштећен „hillеr ун 12Е”, а 2. маја код Крњешеваца „газела СА 431”.
Обавештење даље наводи да је пилот хеликоптера летелицу превео у ауторотацију, обавестио надлежну контролу лета и емитовао „mayday” поруку о хитној ситуацији. Том приликом покушао је да приземљи хеликоптер у ауторотацији са што мање оштећења, на површину без засада биљних култура, што и успева.
Међутим, приликом додира с тлом, хеликоптер је направио заокрет и убрзо се зауставио. Како се наводи у обавештењу, услед увећаних сила које делују на кракове елисе током ауторотације (већа брзина пропадања) и удара о тло, кракови елисе закачили су задњи део деликоптера, односно репни конус, што је довело до његовог оштећења и система у оквиру њега.
Приликом удеса пилот није задобио повреде, закључује се у обавештењу.
М. Б.