Srušila se srpska lasta u Iraku
Dva iračka vojna pilota povređena su u padu školskog aviona srpske proizvodnje “lasta 95”, što je prvi udes tog aviona od kada su uvedeni u naoružanje Iraka 2010. Kako prenosi kuvajtska novinska agencija Kuna, nesreća se dogodila prilikom trenažnog leta na jugu Iraka u ponedeljak.
Prema prvim rezultatima istrage, avion se srušio zbog kvara na motoru, a poleteo je iz baze Imam Ali. Povređeni piloti prebačeni su na lečenje u bolnicu.
Avion “lasta 95” proizveden je u fabrici aviona “Utva” u Pančevu. Za potrebe iračkog ratnog vazduhoplovstva proizvedeno je 20 aviona, koji su isporučeni 2010. i 2011. godine.
Nakon nekoliko meseci probnih letova februara 2012. započela je obuka oko 200 kadeta na avionima “lasta-95N” u vazduhoplovnoj bazi Tikrit u kojoj se nalazi Vazduhoplovna akademija. Međutim, samo mesec dana kasnije, nakon ukupno 600 sati naleta, flota je prizemljena zbog problema s motorima. Rešavanje ovog problema, ali i modifikacija komandi leta ekipe inženjera i tehničara VTI i fabrike aviona “Utva” započeli su sredinom maja 2013.
Irački piloti imali su samo reči hvale za “lastu”, zbog dobrih manevarskih sposobnosti i jednostavnosti upotrebe. Nakon osnovne obuke na “lastama” vojni piloti u Iraku prelaze na američke školske turboelisne avione T-6A “Texan II“.
Za RV i PVO 17 aviona
Pančevačka “Utva” proizvela je i 17 aviona ovog tipa za Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije, od čega su dva prototipa dok je 15 letelica u serijskoj proizvodnji.
Inače, “lasta” je dvosedi avion, dugačka 7,97 metara, razmah krila su 9,71 metar, a najveća brzina: 320kilometara na čas Od naoružanja može da ponese dve bombe od po 100 kilograma, ili dva kontejnera s mitraljezima 7,62 mm ili dva lansera raketa 57 mm
Jedini udes tog aviona u Vojsci Srbije dogodio se 26. septembra 2012. u Novoj Pazovi kada je poginuo pilot major Goran Savić.
Vatreno krštenje srpski školski avion “lasta-95” imao je u pustinjskim predelima Iraka, gde ga je iračka vojska koristila u borbama sa pripadnicima Islamske države. Sve se to događalo poslednjih meseci 2014. godine, kada su Iračani, iako su na raspolaganju imali i mnogo naprednije avione, poput američkog školskog aviona T-6A “teksan II”, bili prinuđeni da u borbenim dejstvima koriste “lastu”, iako joj to nije primarna namena.
- Verzija “teksana” kojima raspolaže iračka vojska nije naoružana i nema mogućnost da bude naoružana. Za razliku od njih, “lasta” može da ponese do 220 kilograma ubojnih sredstava, kontejnere s mitraljezima 7,62 i 12,7 milimetara ili bombe težine do 100 kilograma. Što je još bitnije, nosači ubojnih sredstava na “lasti” su “univerzalni”, tačnije na njih se mogu kačiti bombe proizvedene i u Rusiji, SAD, Francuskoj... - objašnjava vojni analitičar Aleksandar Radić. On, takođe, dodaje da su i irački helikopteri „mi-17“, koji dejstvuju protiv boraca ISIL-a, naoružani po osnovu ugovora koji su Iračani imali sa SDPR-om. A njihov borbeni komplet obuhvata i modernizovane navodeće rakete “maljutka”, top M-55 kalibra 20 milimetara, top na vratima, kao i lansere nevođenih raketa.
Prva od 20 naručenih “lasta” Iraku je isporučena juna 2010. godine, a isporučivani su u sedam tura. Poslednje “laste 95” u Irak je stiglo jula 2011. godine. U međuvremenu osam iračkih pilota u dva navrata boravilo je u Centru za letna ispitivanja Tehničko-opitnog centra na aerodromu Batajnica. Oni su kasnije postali prvi instruktori i nastavnici letenja na ovom avionu u Iraku.
M. Bozokin