„DNEVNIK” ISTRAŽUJE Pružni prelazi crna tačka puteva u Srbiji
NOVI SAD: Dva udesa na pružnim prelazima u samo tri dana, petoro mrtvih i na desetine povređenih, signal su za zabrinutost i javnu raspravu o tome ko je odgovoran za ove pojave, vozači, železnca ili neko treći
Podsetimo, jedna osoba je juče lakše povređena u nesreći na pružnom prelazu u mestu Štulac kod Vrnjačke Banje, u sudaru automobila i voza. Na tom prelazu nema rampe, ali postoje saobraćajni znaci.
Povređen je dvadesetdvogodišnji vozač automobila „sitroen” iz Vrnjačke Banje, koji je zbrinut u kraljevačkoj bolnici.
Ova nesreća dolazi samo tri dana nakon teške tragedije kod Niša kada je u sudaru voza i autobusa petoro poginulo, a 26 povređeno.
Podsetimo, do udesa je došlo kada je voz udario u autobus, od siline udara voz je iskliznuo sa šina, a autobus je prepolovljen.
Preduzeće “Infrastruktura železnice Srbije” saopštilo je da se saobraćajna nesreća dogodila na putnom prelazu koji je obezbeđen znacima vertikalne drumske signalizacije, odnosno na prelazu na kome nije bilo rampe.
Nažalost, već smo odavno konstatovali da su pružni prelazi (sa ili bez rampi) postali crna tačka puteva Srbije, ali ni česte nesreće i incidentne situacije, kao ni apeli na vozače da budu naročito oprezni kada prelaze prugu, ne daju rezultate, pa nam se i dalje dešavaju udesi kao što je ova kod Niša.
- Veliki broj pružnih prelaza u Srbiji nema ništa više osim vertikalne signalizacije, odnosno jednog znaka „stop”. Deo njih ima branike ili polubranike, koji su često u veoma lošem stanju, nepouzdani su i kvare se, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac. - Ovaj problem zaslužuje sistemski pristup. Neophodno je da se analiziraju sve nezgode na pružnim prelazima u Srbiji, da se definišu tipski načini regulisanja i da se jedan po jedan pružni prelaz počne uređivati kako to dolikuje...
Podsetimo, pre skoro dva meseca preduzeće “Infrastruktura železnice Srbije” medijima je poslalo snimke sa sigurnosnih kamera na putnim prelazima širom zemlje na kojima je zabeleženo nebezbedno i bahato ponašanje učesnika u drumskom saobraćaju, u situacijama kada su rampe spuštene i nailazi voz. U desetak minuta odabranog materijala vide se situacije koje će uplašiti, začuditi ili podsetiti na neke scene iz akcionih filmova.
Bezbednost saobraćaja na putnim prelazima u najvećem broju slučajeva nije samo železničko i tehničko pitanje, već najčešće pitanje samodiscipline i saobraćajne kulture vozača i pešaka kao učesnika u drumskom i pešačkom saobraćaju, predočavaju u ovom preduzeću.
Poštovanje zakonskih propisa, kako je navedeno, garantuje očuvanje bezbednosti, ali se nažalost učesnici u drumskom saobraćaju, često upuštaju u opasne i rizične radnje i ne vode računa o putnim signalima. Dešava se da vozači drumskih vozila uopšte ne gledaju i ne osmatraju prugu prilikom prelaska preko nje, preduzimaju rizična i opasna kretanja mimoilazeći putoprelazne polubranike, ne poštuju u dovoljnoj meri svetlosnu signalizaciju, te prelaze preko pruge iako je uređaj za obezbeđenje saobraćaja već spušten.
Česti su i slučajevi bahatosti i samouverenosti vozača drumskih vozila koji se upuštaju u kritične i opasne radnje.
Godišnje na putnim prelazima u Srbiji svojom nepažljivom, neopreznom i neodgovornom vožnjom vozači drumskih vozila oštete više od 2.000 branika i polubranika “Infrastrukture železnice Srbije”. Osim što se na taj način nanosi velika materijalna šteta, time se i direktno ugrožava bezbednost železničkog saobraćaja.
- Zabrinjava činjenica da je broj saobraćajnih nesreća u porastu upravo na potpuno osiguranim i na najsavremenije opremljenim prelazima, što ukazuje na neodgovorno ponašanje vozača drumskih vozila i pešaka, koji su u gotovo 100 odsto slučajeva uzročnici nesreća na putnim prelazima - predočavaju u preduzeću “Infrastruktira železnica Srbije”.
Inače, u protekle dve godine u nesrećama na putnim prelazima nastradalo je 18 osoba, a prema oceni ovog preduzeća, svi su poginuli zbog sopstvene odgovornosti.
- Takva statistika nije samo u Srbiji, već su pokazatelji približni i u drugim zemljama, a taj problem prepoznala je i Međunarodna železnička unija - navode u “Železnici”.
Na području “Infrastrukture železnice Srbije” nalazi se ukupno 2.138 putnih prelaza i svi su na odgovarajući način obezbeđeni. Od ukupno 2.138 putnih prelaza, 502 su obezbeđena savremenom signalnosigurnosnom opremom (automatskim branicima, polubranicima i svetlosnom saobraćajnom signalizacijom). Preostalih 1.636 putnih prelaza obezbeđeni su znacima drumske signalizacije (Andrejin krst, znak Stop).
M. Bozokin