Srbija polako gubi korak za ostatkom sveta
Predsednik „MK grupe” Miodrag Kostić izneo je na nedavnom panelu „Digitalna transformacija poslovanja” ocenu da Srbija kasni u tome za razvijenim svetom, i to ilustrovao
činjenicom da je svoj diplomski rad iz 1983. godine „Uvođenje informatičkog sistema u šećeranu Vrbas” počeo da primenjuje tek 2005. godine, kada je tu istu šećeranu kupio.
– Vidite koliko kasnimo – istakao je Kostić. – Digitalna transformacija danas je kao pronalazak motora s unutrašnjim sagorevanjem na kraju 19. veka, dok su se za prevoz još koristili konji, i ko prvi uhvati taj korak, ima šanse da uhvati korak s ostatkom sveta. Ako kao društvo uspemo da uradimo digitalnu transformaciju, napravićemo veću produktivnost lokalnih samouprava, državne uprave, birokratije i na kraju će se dobiti digitalna transformacija cele ekonomije. Tek onda imamo šansu da uhvatimo korak sa svetom i ako budemo rasli po ovim stopama od jedan-dva odsto, biće nam potrebno 30-40 godina za to.
Njegova „MK grupa” ima 120 operativnih firmi i teško je i zamisliti koliko je vremena potrebno da se nađe 120 direktora. Kostić tvrdi da bi trebalo deset godina tražiti 120 direktora, što je nemoguće čekati.
– Onda imate drugi put, da nađete manji broj, recimo 12, ali ih onda digitalnom transformacijom i korišćenjem novih tehnologija napravite efikasnim i tako kompenzujete nemogućnost da zaposlite njih 120. MK pokušava da se digitalno transformiše i pre dve godine tome procesu dali smo radni naziv „Uberizacija MK grupe”, odnosno digitalna transformacija, jer ne postoji bolji primer na globalnom nivou od toga šta je „Uber” napravio s prevozom – najbolji primer kako digitalna transformacija transformiše ceo sektor u svetu – istakao je Kostić.
Čelnik Privredne komore Srbije Marko Čadež kaže da digitalna transformacija menja sve i znato utiče na biznis. Ona je i način da se promeni dosadašnji rad, zbog čega je PKS pre godinu započeo digitalnu transformaciju.
– Menja se posao – ističe Čadež. – Vizija je da PKS postane zaista organizacija koja treba da bude u „vozačkom sedištu” digitalne transformacije. Hoćemo da je spustimo do najmanjih preduzeća, do svakog malog biznisa. Poslovni modeli se menjaju drastično i pitanje je njegovog opstanka. Osnovna vizija je da pomognemo privatnom sektoru na tom putu, ali i da promenimo način interakcije između privrede i državnih insitutucija.
LJ. Malešević
Da nas generacije ne pregaze
Generalni direktor Telekoma Srbija Predrag Ćulibrk tvrdi da digitalna transformacija, s nama ili bez nas, bili mi svesni toga ili ne, ulazi u sve pore naših života, u nauku, obrazovanje, privredu, državu, zabavu...
– Mislim da je obaveza naše generacije da je „gurnemo” u pravom smislu, inače će nas generacije koje dolaze zaista pregaziti – ocenio je Ćulibrk. – S druge strane, digitalna trasformacija je mogućnost da Telekom bude oslonac i partner koji u sinergiji s ostalima vodi Srbiju u svim pravcima ka boljitku da prati trendove u svetu.