Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Restorani u Srbiji se zbog turista bore za nove „zvezdice”

25.03.2017. 20:53 11:39
Piše:

Kategorizaciju HORES sprovodi s lokalnim samoupravama i kancelarijama za mlade jer su pravilnikom profilisana zanimanja, na primer sobarice i recepcionare, koji postoje  u klasifikaciji radne snage u restoranima, ali nisu profilisana na tržištu rada, pa zbog novih zanimanja  HORES sarađuje s ovom  kancelarijom.

Pri izradi pravilnika vodilo se računa o ovdašnjim realnim potencijalima restoraterstva, ali su konsultovani i standardi  evropskih udruženja  HOTREC  i “Mišelinovi “ standardi  za restorane i uzimana  mišljenja profesora, privrednika, vlasnika i menayera restorana.   Srpski restorani nisu obuhvaćeni obaveznom kategorizacijom od  2010. godine pa je, po rečima direktora Poslovnog udruženja HORES-a  Georgi Genova, neophodno sprovesti standardizaciju radi sve većeg broja turista koji dolaze kod nas i očekuju da znaju kakva je ponuda u ugositeljskim objektima, ali i da bi se ugostiteljski objekti razlikovali u pogledu  usluge i  kvaliteta. S druge strane  ugostiteljstvo, u ovom slučaju restorani,  donose oko 180 miliona evra prihoda godišnje, pa treba povesti računa i zbog toga o njihovom izgledu i ponudi, premda se naši restorani ni u čemu ne razlikuju od onih u inostranstvu.

– U Srbiji je oko 14.000 ugostiteljskih objekata od kojih su oko 3.000 zaista vrhunski  - kaže Geneov. – Strane turiste interesuje kada ulaze u objekat kakvu uslugu mogu da  očekuju pa je potrebno da se kategorizacijom u vidu broja zvezdica na ulazu u restoranima označi garancija kvaliteta u pogledu usluge, kvaliteta hrane i pića, i da se na neki način ugostiteljski objekti izdvoje i zaštite od  ostalih. 

Svaka država ima nacionalne organizaciaje koje vode računa o kvalitetu  usluga u  ugostiteljskim objektima, a HORES je preuzeo obavezu da to učini kod nas, jer je do 2010. godine to bila obaveza Ministarstva za privredu.

Po rečima Geneva, pravilnikom je predviđeno  da se restorani kategorišu od pete kategorije sa jednom do prve sa pet zvezdica. Kriterijumi su  kako je objekat-restoran  uređen, kakvu ima opremu i kakva je  usluga. Svaki kriterijum ima obavezne i izborne elemente i svaki ima  vrednost izraženu u brojem bodova.

- Pravilnikom je  propisan minimalni  broj bodova  koji mora biti ispunjen za određenu kategoriju i kreće se  od deset za najnižu do  30 za najvišu. Predviđen je širok spektar  izbornih elemenata, posebno u grupaciji “usluge”,  čime je restoranima omogućeno da profilišu  svoj proizvod na originalan način  i da se dodelom određene kategorije  pozicioniraju na tržištu. U okviru izbornih elemenata  mogu se izdvojiti i neki inovativni, kao neki standardi pripreme hrane za  posebne kategorije  potrošača –  halal i košer.  U Srbiji ima restorana koji pripremaju hranu po muslimanskim verski običajima – halal, ali nema specijalizovanih samo za tu vrstu hrene.  Isto i standard “košer” koji znači pripremu hrane po jevrejskim običajima , u gotovo svim jelovnicima  ima na meniju teletine i ovčetine, ali je za to potreban poseban sertifikat košer. Kod nas nema restorana gde kuvari u neposrednoj  blizini gostiju pripremaju hranu mada je takva usluga sve više trend, pa je i to u pravilniku napisano. Predvideli smo da se i u restoranima primenjuje  IT, te da tako imaju profil na društvenim mrežama i primaju elektronskom poštom rezervacije, imaju  koncept čuvanja dece – ističe predsednik Poslovnog udruženja HORES Georgi Genov. 

Zorka Delić

Piše:
Pošaljite komentar