Prodaja bicikala nadmašila prošlogodišnju deset odsto
Epidemija koronavirusa u mnogo čemu je promenila način života i navike ljudi, a uticala je i na privredu, društvo, kulturu, saobraćaj... Tako sada mnogi građani izbegavaju da koriste javni prevoz i automobile i okreću se vožnji bicikla.
Davno zabravljeni dvotočkaši su aktivirani ili se išlo u kupovinu, a to je i vidljivo jer je na biciklističkim stazama, ali i na putevima, daleko više biciklista nego ranije. Zahvaljujući fabričkim popustima, trgovci nude povoljne uslove kupovine i mogućnost odloženog plaćanja, a bicikli koštaju od oko 20.000 dinara, pa i do blizu 100.000, što zavisi od kvaliteta i modela.
Kupovina bicikla i inače je u ovom periodu godine uobičajena, ali ove godine je, kako kažu prodavci i proizvođači, trenutna situacija značajno uticala na tražnju. Po onome što kažu u Fabrici bicikala „Venera Bajk” u Subotici, prodaja je porasla deset odsto u odnosu na isti lanjski period. Uz to, napominju da porast prodaje ne beleže samo oni već da se to događa i drugim proizvođačima i trgovcima u Srbiji, ali i širom sveta.
– Zbog epidemije kovida-19 beležimo veću prodaju, a očekujemo da će do kraja godine rast biti i veći od deset odsto – kazao je za „Dnevnik” marketing-menayer u fabici „Venera bajk“ Dragan Kalauz. – S druge strane, imamo poteškoće u proizvodnji jer je isporuka delova koji stižu iz Evropske unije i Kine nešto sporija, ali uspevamo da zadovoljnimo tražnju. Praktično od marta, kada je epidemija počela, primamo naruybe iz prodavnica, a period između dva talasa kovida-19 nadomestio je i premašio lanjsku prodaju u tom periodu. Prodali smo i zalihe, a pošto potražnja ne posustaje, potrebna je velika energija da majstori u proizvodnja ispune zahteve po poruybinama trgovaca.
Po njegovim rečima, svi modeli bicikla se pođednako kupuju – i muški, i ženski, i dečji. Od toga gde se vozi bicikl, napominje Kalauz, zavisi i kupovina pa se u ravničarskim predelima i gradovima više traže modeli gradskih bicikala, a u brdsko-planinskim područjima oni pogodni za taj teren.
„Venera bajk” će, nakon završetka farbare, čiji je kapacitet 600 bicikala dnevno, zaokružiti ciklus proizvodnje pa će manje zavisiti od uvoza
– Pošto imamo i našu fabriku točkova, izgradnjom farbare zatvaramo ciklus proizvodnje. Ipak, i da dalje ćemo uvoziti jer 60 odsto delova kupujemo u Evropskoj uniji, da bi naši bicikli bili u skladu s evropskim standardima i mogli da se prodaju i van Srbije – predočio je Kalauz.
Idu i roleri,trotineti, rezevni delovi
U novosadskim prodavnicama bicikala i servisima trgovci su preopterećeni, mušterija je mnogo i to ne samo zato što je sezona. Na povećanje prodaje novih bicikala, ukazuju u „Ciklomanija” šopu i servisu u Novom Sadu, uticalo i to štp je na tržištu, zbog zatvorenih granica, manje polovnih bicikala, a smanjena je ponuda i na Najlon pijaci u Novom Sadu.
Osim bicikala, ukazuju u toj radnji, pođednako dobro prodaju se i roleri, trotineti i rezevni delovi, kao i dečji bicikli. Zadovoljni su prometom, posebno time što domaći proizvođači uspevaju da prate potražnju i poštuju dogovreno vreme isporuke.
U Srbiji uz „Venera bajk” postoje još dve fabike bicikala. Po rečima Dragana Kalauza, u njima se godišnje proizvede između 150.000 i 160.000 bicikala, od kojih se do 40 odsto izveze. On ističe da je to skromna proizvodnja jer se, na primer, u Rumuniji, samo u jednoj fabrici godišnje proizvede pola miliona bicikala, a u svetu ima i fabrika u kojima s proizvodnih traka za godinu na tržište ode i milion dvotočkaša.
Z. Delić