Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Posle brčkanja i sunčanja žalbe malo vrede

10.06.2017. 09:22 09:27
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Sezona godišnjih odmora je na pragu i već se kreće put morskih destinacija. Najveći broj putovanja završi se dobro, turisti budu zadovoljni aranžamanima koje su uplatili, ali neretko se dešava da se ono što je plaćeno ne poklapa s onim što je ugovoreno. Primedbe na turističke agencije i aranžmane morate podneti čim dođete na letovanje.

Pre nekoliko godina bilo je slučajeva da su putnici otputovali na more, ali da hotela u koji su trebali da se smeste nije uopšte bilo, a još uvek se pamte slučajevi kada su pojedine turističke agencije prevarile potrošače, preuzele uplate za aranžamane koji uopšte nisu mogli da se realizuju i potom nestale s tržišta.

Po rečima pravnice u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Jelene Mićunović, primedbi na određene usluge s kojima su se potrošači/turisti susreli ima svake godine, a da bi tačno znali šta im je ponuđeno i šta je sastavni deo aranžmana, potrošači bi trebalo, pre nego što sklope ugovor, da dobro pročitaju sve što u njemu piše. 

"Turistička agencija je u obavezi da, pre nego što se ugovor potpiše, obavesti potrošača o svim karateristikama ponude – vremenu polaska i povratka, vrsti i kvalitetu smeštaja, ukupnoj ceni aranžmana i šta aranžman sadrži ", kaže Jelena Mićunović. Prema njenim rečima, potrošači se najčešće žale na to da ono što im je rečeno i pokazano – izgled sobe, kategorija smeštaja nije u skladu s navodima s kojima su bili upoznati prilikom zaključivanja ugovora, da je zahtevano dodatno plaćanje... 

Ukoliko potrošač nije zadovoljan uslugom pri dolasku na lice mesta, odnosno ukoliko usluga nije saobrazna ugovorenoj, ukazuje Jelena Mićunović, neophodno je da odmah uloži reklamaciju predstavniku agencije i zatraži da se problem otkloni.

"Ako nije moguće otkloniti problem, odnosno naći odgovor na prigovor potrošača, može se zahtevati umanjenje cene aranžmana ili eventualni raskid ugovora. Takođe, potrebno je da se organizatoru putovanja prigovor preda u pisanoj formi odmah, ili najkasnije mesec dana od dana utvrđivanja nedostatka", kaže Jelena Mićunović. 

Dešava se i da iz određenih razloga putnik/potrošač odustane od putovanja, a povraćaj novca zavisi od toga kada je do odustajanja došlo. Koliko se u tom slučaju novca može vratiti razlikuje se od agencije do agencije, često i od vrste putovanja, a po pravilu, to piše u ugovoru.

Što je kasniji otkaz od putovanja, više novca se mora platiti agenciji. Ukoliko je reč o blagovremenom odustanku, organizator putovanja ima pravo na nadoknadu adminstrativnih troškova, koji se utvrđuju za svaki slučaj pojedinačno.

"Ukoliko se od putovanja odustaje neblagovremeno, organizator ima pravo da zahteva naknadu u odgovarajućem procentu, koji se utvrđuje srazmerno periodu do otpočinjanja putovanja. U slučaju opravdanih razloga za odustajanje od putovanja zbog posebnih okolnosti – iznenadna bolest ili smrt putnika ili srodnika – zakonom je propisano da se novac vraća, ali da organizator putovanja ima pravo na naknadu stvarnih troškova", kaže Jelena Mićunović. 

Ona naglašava i da je poslednjih godina situacija daleko bolja nego ranije i da su potrošači sada zaštićeniji, a da se sporovi, kada je reč o turističkim agencijama koje su članice JUTA, uglavnom rešavaju arbitražom.

Inače, turistički radnici procenjuju da srpski turisti godišnje na putovanja u inostranstvo potroše više od 950 miliona evra. Od toga oko 300 miliona evra ostane u Grčkoj.

Osim opravdanih prigovora, ima pritužbi za koje organizator putovanja ne snosi odgovornost. Tako se putnici ponekad žale na to da se smeštaj određene kategorije za koji su uplatili aranžman i smeštaj ima tu kategoriju, zapravo ne poklapa s kategorizacijom smeštaja. U takvim slučajevima problem nije vezan za organizatora putovanja već je to posao za odgovarajuće inspekcijske službe.  

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar