Osim cene, važni i dizajn i kvalitet proizvoda i usluga
Komisija za zaštitu konkurencije analizirala je konkurenciju na tržištu postprodajnih usluga. Analiza je obuhvatila usluge servisa, garancija, promet i korišćenje rezervnih delova za motorna vozila
i najprodavanije proizvode bele tehnike – frižidere i veš mašine. Namera je da se ovom analizom, a posebno njenim zaključcima i preporukama, nadležnim državnim institucijama ukaže na stanje na analiziranim tržištima, a Komisiji olakša proaktivno delovanje sa ciljem odvraćanja tržišnih učesnika od postupka povrede konkurncije. Učesnici tržišta i stručna javnost svoje komentare oko izveštaja Komisiji mogu dostaviti do kraja godine.
Jedna od preporuka je da se inicira istraživanje cena i prosečnih troškova održavanja i opravke automobila, kao i da se ona objave i popularizuju, kako bi se kupcima automobila olakšalo sagledavanje ukupnih troškova koje imaju prilikom nabavke automobila i vrednosti koju dobijaju za plaćenu cenu proizvoda. Slično se odnosi i na cenu i troškove održavanja bele tehnike, odnosno frižidera i veš mašina.
Na osnovu analize Instituta ekonomskih nauka, kojem je Komisija poverila istraživanje, proizilazi da je proizvod koji se nudi na srpskom tržištu, bilo da je to motorno vozilo ili aparat za domaćinstvo, tehnički kompleksan i sofisticiran. Na oba tržišta prisutna je izrazita proizvodna diferencijacija, a konkurencija među proizvođačima odvija se kako na osnovu cenovnih, tako i necenovnih parametara. Kupci proizvoda odlučuju se za kupovinu ne samo na osnovu cene, već i performansi, dizajna, obima i kvaliteta pretprodajnih i postprodajnih usluga.
Brz tehnički razvoj i intenziviranje konkurencije među proizvođačima poslednjih decenija doveli su do pojeftinjenja bele tehnike. Iako je kupovina novog aparata još uvek značajan izdatak za prosečno domaćinstvo u Srbiji, te su kupovine mnogo češće u poređenju sa kupovinom automobila. Preovlađujući metod prodaje kućnih aparata je multibranding –kupovina u velikim tržnim centrima i prodavnicama specijalizovanim za prodaju tehničke robe, gde na licu mesta mogu da se porede cene, tehničke performanse i dizajn različitih robnih marki, u čemu im pomažu obučeni prodavci. U okviru prodavnice konkurencija se odvija favorizovanjem određene robne marke izlaganjem na najuočljivijim delovima objekta, preporukama prodavca, periodičnim akcijama.
Na tržištu bele tehnike uočljive su različite prodajne strategije proizvođača. Na jednoj strani su proizvođači koji neguju imiy kvalitetne robne marke i po pravilu daju duži garantni rok, obezbeđujući i kvalitetan postprodajni servis, dok su na drugoj strani proizvođači jeftinih robnih marki. Njihovi kupci unapred znaju da dobijaju proizvod nižeg kvaliteta, ali je to kompenzovano niskom cenom proizvoda.
U analizi Instituta ekonomskih nauka procenjuje se da je tržište prodaje novih frižidera i veš mašina u Srbiji prošle godine bilo između 70 i 75 miliona evra, dok je tržište postprodajnih usluga oko između 12 i 15 miliona evra. Na tržištu postprodajnih usluga bele tehnike ni jedan od ukupno 1.500 servisa, nema tržišno učešće veće od pet procenata, što upućuje da je reč o tržištu s izuzetno slabom konkurencijom. Kod samostalnih servisera bele tehnike, kojih je u Srbiji oko 1.000, a koji svoju delatnost obavljaju van garantnog roka proizvoda, konkurencija je intenzivna, a uslove i cene diktira tržište. Mali, samostalni serviseri, posebno oni koji nisu registrovani i rade na crno , nisu opremljeni odgovarajućom opremom za korišćenje tehničkih informacija ili nabavku orginalnih rezervnih delova i uglavnom se oslanjaju na svoje iskustvo i kontakte sa lokalnim trgovinama rezervnim delovima za belu tehniku.
LJ. Malešević
Ovlašćeni serviseri skuplji od nezavisnih
Analiza zvaničnih cenovnika popravki i anketnih upitnika bele tehnike, koju koriste ovlašćeni serviseri, pokazala je da je cena sata ovlašćenih servisera u proseku za oko 30 odsto viša nego kod nezavisnih servisera, dok su cene originalnih rezervnih delova u proseku za oko 75 odsto više od zamenskih rezervnih delova. Utvrđeno je i da potrošači ne prepoznaju razliku u ceni servisa bele tehnike u garantnom roku i i van njega, niti se žale na razlike u kvalitetu usluga ovlašćenih i nezavisnih serivsa. Prošle godine u Ministarstvu trgovine registrovano je 755 žalbi i reklamacija kupaca na belu tehniku, a većina se odnosila na potrebu za savetom u vezi sa određenim kvarom na kupljenom aparatu.