Осим цене, важни и дизајн и квалитет производа и услуга
Комисија за заштиту конкуренције анализирала је конкуренцију на тржишту постпродајних услуга. Анализа је обухватила услуге сервиса, гаранција, промет и коришћење резервних делова за моторна возила
и најпродаваније производе беле технике – фрижидере и веш машине. Намера је да се овом анализом, а посебно њеним закључцима и препорукама, надлежним државним институцијама укаже на стање на анализираним тржиштима, а Комисији олакша проактивно деловање са циљем одвраћања тржишних учесника од поступка повреде конкурнције. Учесници тржишта и стручна јавност своје коментаре око извештаја Комисији могу доставити до краја године.
Једна од препорука је да се иницира истраживање цена и просечних трошкова одржавања и оправке аутомобила, као и да се она објаве и популаризују, како би се купцима аутомобила олакшало сагледавање укупних трошкова које имају приликом набавке аутомобила и вредности коју добијају за плаћену цену производа. Слично се односи и на цену и трошкове одржавања беле технике, односно фрижидера и веш машина.
На основу анализе Института економских наука, којем је Комисија поверила истраживање, произилази да је производ који се нуди на српском тржишту, било да је то моторно возило или апарат за домаћинство, технички комплексан и софистициран. На оба тржишта присутна је изразита производна диференцијација, а конкуренција међу произвођачима одвија се како на основу ценовних, тако и неценовних параметара. Купци производа одлучују се за куповину не само на основу цене, већ и перформанси, дизајна, обима и квалитета претпродајних и постпродајних услуга.
Брз технички развој и интензивирање конкуренције међу произвођачима последњих деценија довели су до појефтињења беле технике. Иако је куповина новог апарата још увек значајан издатак за просечно домаћинство у Србији, те су куповине много чешће у поређењу са куповином аутомобила. Преовлађујући метод продаје кућних апарата је мултибрандинг –куповина у великим тржним центрима и продавницама специјализованим за продају техничке робе, где на лицу места могу да се пореде цене, техничке перформансе и дизајн различитих робних марки, у чему им помажу обучени продавци. У оквиру продавнице конкуренција се одвија фаворизовањем одређене робне марке излагањем на најуочљивијим деловима објекта, препорукама продавца, периодичним акцијама.
На тржишту беле технике уочљиве су различите продајне стратегије произвођача. На једној страни су произвођачи који негују имиy квалитетне робне марке и по правилу дају дужи гарантни рок, обезбеђујући и квалитетан постпродајни сервис, док су на другој страни произвођачи јефтиних робних марки. Њихови купци унапред знају да добијају производ нижег квалитета, али је то компензовано ниском ценом производа.
У анализи Института економских наука процењује се да је тржиште продаје нових фрижидера и веш машина у Србији прошле године било између 70 и 75 милиона евра, док је тржиште постпродајних услуга око између 12 и 15 милиона евра. На тржишту постпродајних услуга беле технике ни један од укупно 1.500 сервиса, нема тржишно учешће веће од пет процената, што упућује да је реч о тржишту с изузетно слабом конкуренцијом. Код самосталних сервисера беле технике, којих је у Србији око 1.000, а који своју делатност обављају ван гарантног рока производа, конкуренција је интензивна, а услове и цене диктира тржиште. Мали, самостални сервисери, посебно они који нису регистровани и раде на црно , нису опремљени одговарајућом опремом за коришћење техничких информација или набавку оргиналних резервних делова и углавном се ослањају на своје искуство и контакте са локалним трговинама резервним деловима за белу технику.
Љ. Малешевић
Овлашћени сервисери скупљи од независних
Анализа званичних ценовника поправки и анкетних упитника беле технике, коју користе овлашћени сервисери, показала је да је цена сата овлашћених сервисера у просеку за око 30 одсто виша него код независних сервисера, док су цене оригиналних резервних делова у просеку за око 75 одсто више од заменских резервних делова. Утврђено је и да потрошачи не препознају разлику у цени сервиса беле технике у гарантном року и и ван њега, нити се жале на разлике у квалитету услуга овлашћених и независних серивса. Прошле године у Министарству трговине регистровано је 755 жалби и рекламација купаца на белу технику, а већина се односила на потребу за саветом у вези са одређеним кваром на купљеном апарату.