Opštine da spreme projekte pa će para biti
Hitno usvajanje izmena Zakona o finansiranju lokalnih samouprava jedan je od zadataka koje je MMF tražio od Vlade Srbije pre zasedanja direktora Fonda
krajem ovog meseca, i uslov su potvrde pozitivne ocene 4. i 5. revizije iz juna. Zbog toga je Vlada Srbije pre nekoliko dana usvojila Predlog izmena tog zakona koji predviđa smanjenje udela opština i gradova u prihodima od poreza na zarade, a od naredne godine opštinski budžeti moraće se praviti drugačije i planirati pažljivije da bi se opštine uklapale u ono što prihoduju, ali i stimulisale da kroz posebne projekte dobiju novac iz republičke kase.
Po Predlogu zakona o finansiranju lokalnih samouprava, od ukupnih poreza na zarade koje se isplaćuju lokalnim samouprava, umesto sadašnjih 80 odsto, gradovima će ubuduće ostajati 77, dok će ostalo ići u buyet Republike. Usvojenim Predlogom predviđeno je da se Beogradu prihodi smanje više i da mu ubuduće ostaje 66 odsto. Tako će, zapravo, glavni grad podneti najveći teret novog zakona o finansiranju lokalnih samouprava jer će samo on u uštedama učestvovati s dve milijarde.
Međutim, predlog je „olakšao” opštinama jer je prvobitna računica govorila da će im budžet biti umanjen osam milijardi dinara, ali sadašnjim izmenama on će zapravo biti manji 4,8 milijarde. Pri tom, porez na zarade ostaje isti, odnosno ne smanjuje se, ali ono što se prikupi po tom osnovu drugačije se raspodeljuje između Republike i lokalnih samouprava.
Na snazi i dalje ostaje mogućnost da za razvojne projekte opštine dobiju deo novca od države. Taj zakon reguliše samo raspodelu prihoda od zarada između opština i Republike, ali ne i nenamensko trošenje novca u opštinama i gradovima jer taj deo mora biti predmet finansijske kontrole lokalnih buyeta.
Svakako da će budući zakon najviše uticati na buyete Beograda i Novog Sada jer više od polovine zaposlenih u Srbiji radi u ta dva grada. Naime, razvijeniji regioni, Beograd i Vojvodina, tri puta su bogatiji od juga i istoka Srbije. Nerazvijene opštine u Srbiji „uljuljkale” su se u činjenicu da imaju siguran transfer iz republičkog buyeta i od poreza na zarade, poreza na imovinu. Međutim, taj novac im je dovoljan samo za golu isplatu plata, tako da nema prostora za kapitalne investicije i privlačenje investitora.
LJ. Malešević
Nije pomoglo...
Opštine koje su bile svrstane u devastirana područja Srbije imale su privilegovan pristup nacionalnim transferima, odnosno dobijale su više novca, ali iskustvo pokazuje da se mnoge od njih nisu ponašale odgovorno, odnosno da i s toliko više dobijenog novca nisu ekonomski raspolagale niti su ga ulagale da bi povećale zapošljavanje. Takođe, malo su učinile i da poboljšaju naplatu poreza na imovinu jer im to nije bilo ni bitno kada su znale da će iz republičke kase dobiti novac bez obzira na to da li se trude ili ne. Sada će sve to biti drugačije.