Plaćanje bez keša sve češće: Odeća i obuća najviše se pazare karticom
NOVI SAD: Rezultati najnovijeg MasterIndeks Srbija istraživanja kompanije „Masterkard“ pokazali su da je došlo vreme bezgotovinske trgovine u Srbiji, kako u fizičkom okruženju, tako i na internetu.
Čak 83 odsto ispitanika, pokazalo je to istraživanje, kupovalo je na internetu, ali i plaćalo račune komunalnih usluga.
Ove godine putem interneta račune je izmirivalo 52,5 odsto žitelja Srbije, a poređenja radi, pre dve godine internet je za tu namenu koristilo svega 18 odsto stnaovništva. Porast se može pripisati radu eUprave, ali i sve većem broju komunalnih preduzeća koje potrošačima nude i opciju plaćanje karticama.
Debitne, kreditne i pripejd kartice koristi 75,6 odsto ispitanih koji plaćaju na internetu, dok je broj onih koji plaćaju kešom prilikom preuzimanja robe 42,5 odsto. Osim toga, onlajn kupci iz Srbije često se odlučuju za plaćanja putem onlajn i m-bankinga (32 odsto).
Istraživanje je pokazalo da žene češće od muškaraca kupuju posredstvom interneta, ali da ta razlika nije velika, 50,8 odsto na prema 49,2 odsto.
Putem interneta najviše pazare žene (35 odsto) između 35 i 44 godine, dok mlađi žitelji Srbije od 24 do 34 godine kupuju onlajn jednom mesečno (24 odsto).
Kao i ranijih godina, najčešće kupuju se odeća i obuća (55 odsto, a lane 54 odsto), a slede elektronski uređaji (36,5 odsto, što je porast s 30 odsto u 2017. godini) i knjige (29 odsto – rast s prošlogodišnja 24).
Činjenicu da praktičnost onlajn plaćanja ima svoje mesto i prilikom putovanja potkrepljuje podatak da 17,7 odsto ispitanika koristi onlajn plaćanja prilikom rezervacije smeštaja, a 17 odsto ih koristi za kupovinu avio-karata.
Ovogodišnje MasterIndeks istraživanje pokazalo je da Srbi vide platne kartice kao sastavni deo iskustva u kupovini, kako onlajn, tako i oflajn.
Osim što su praktična, onlajn plaćanja su i sigurna, a potrošači treba da im priđu na isti način kao i plaćanjima u fizičkom okruženju, odnosno da svoje PIN i CVC2 kodove ne dele s drugima, da ne objavljuju svoje podatke na internetu i putem društvenih mreža i da prilikom plaćanja provere da li se u „adres-baru“ trgovca nalaze simboli https i katanac, kao garancije sigurne enkripcije podataka.
Kupci takođe uvek treba da provere da li se na strani trgovca nalazi i oznaka Mastercard® SecureCode™, jer SecureCode usluga predstavlja lični broj za autorizaciju „masterkard“ kreditnih i debitnih kartica koji se koristi prilikom svake onlajn transakcije. Taj kôd zna samo korisnik kartice i on se nikada ne deli s trgovcem, tako da korisnik može biti siguran u to da su njegova plaćanja na internetu sigurna.
Učešće u svetu e-trgovine će u budućnosti imati sve značajnije mesto ne samo kod potrošača već i kod trgovaca: procena je da će vrednost e-trgovine 2021. godine na svetskom nivou dostići 4,5 biliona dolara, tako da bi domaći trgovci, ali i celokupna privreda, mogli ostvariti ogroman rast kroz otvaranje novog kanala prodaje, prilagođenog digitalnom dobu u kojem živimo, potpuno novom, globalnom tržištu, kazala je direktorka tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji „Masterkard“ Jelena Ristić.
Z. Delić