Nema ko da vozi 4.000 autobusa i 8.000 kamiona
Transportnoj industriji Srbije, prema procenama predstavnika poslodavaca, nedostaje oko 12.000 profesionalnih vozača, a Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju (GIZ) je sa transportnim preduzećima organizovala program obuke za ovo deficitarno zanimanje, saopšteno je iz GIZ-a.
Navodi se da je u toku 2021. godine, zahvaljujući, između ostalog, i ovom programu obuka „Od početnika do profesionalnog vozača”, broj profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom povećan za 238.
Prema rečima generalnog direktora “Srbijatransporta” Gorana Aleksića, iako su zarade za ovo deficitarno zanimanje znatno povećane, jedna od prepreka za one koji žele da se njime bave su strogi uslovi licenciranja kao i visoka cena obuke.
Kaže i da obuka za D kategoriju, autobus, košta 450.000 dinara, što je za pojedince skupa opcija, pa država treba da pomogne subvencijama.
Aleksić za ”Dnevnik” ističe da nam nedostaje 12.000 vozača, 4.000 u javnom prevozu i 8.000 u unutrašnjem teretnom transportu.
- U javnom prezozu plate su sada od 60.000 do 80.000 dinara, a u teretnom od 60.000 do 80.000 dinara, dok su u međunarnom i 1.500 evra, ali nam vozača i dalje nedostaje, zbog loše regulative i skupe obuke, koju pojedinci treba da plate iz svog džepa .
– Treba menjati Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima čijom regulativom bi trebalo spustiti starosne granice za sticanje vozačkih dozvola. Umesto sa 21, odnosno 24 godine, zakon treba da dozvoli da se vozačka dozvola za C kategoriju dobija sa 18 godina, a za D kategoriju sa 21 godinom, što je praksa u EU. Sada se C kategiorija stiče sa 21 godinom, a D sa 24 godine – pojasnio je Aleksić za” Dnevnik”.
Ali, ipak, ima zainterosavnih za obuku u CPC centrima, odziv bi, kaže, bio i veći kada bi cena bila prihvatljivija. - Privreda bi onda brže rešila problem nedostatka ove radne snage – kaže Aleksić.
U saopštenju GIZ-a se navodi da, otkako je u 2020. uveden novi način sertifikacije vozača, u Srbiji se uspostavljao sistem centara za obuku, sertifikovali su se stručni predavači, registrovali CPC centri, zahvaljujući čemu sada postoji sertifikovano 20 centara za CPC obuku.
Vođa globalnih programa „Migracije za razvoj” i „Migracije i dijaspora” u Srbiji i rukovodilac DIMAK centra Marija Bogdanović je istakla da činjenica da je bilo 500 prijavljenih kandidata ukazuje na veliku zainteresovanost nezaposlenih, pogotovo ugroženih grupa, da pomoću ove deficitarne profesije unaprede svoj socijalni status i formalno zaposlenje.
Z. Delić